Mann + Hummel

Mann + Hummel er et globalt selskap med over 20.000 ansatte i over 80 kontorer. Et stort forretningsområde er industrielle luftfiltre, og den nye B2B nettbutikken brukes på en internasjonal skala.

Utfordring

Kundene til industrielle luftfiltre er store eiendomsbedrifter. Vanligvis har en kunde mange bygninger, og kjøper luftfiltre periodevis.

Mann + Hummel hjelper kundene sine med befaring av bygninger og setter sammen komplette lister med oversikt over hvor luftfiltrene er plassert og hvilke filtre som trengs hvor. Denne listen blir videre brukt for å bestille filtre som skal erstatte de gamle. Befaringen, lage listen og bestillingsprosessen har krevd mye manuelt og tidkrevende arbeid med penn, papir og telefon. Menneskelige feil har blitt gjort, noe som har ført til mange feilbestillinger og mye frustrasjon.

Mann + Hummel trengte en løsning som kunne digitalisere, automatisere og sikre slike prosesser. Hovedmålet var å spare kostnader ved å øke effektiviteten i arbeidet og nettbaserte bestillinger. Sekundærmålet er å forbedre kundeservicen og salget.

Dynamicweb som løsning

Mann + Hummel valgte derfor å bruke Dynamicweb sin All-in-One plattform som grunnlaget for den nye løsningen. Dette fikk de anbefalt av Dynamicweb sin partner, Capo.

Basen til den nye løsningen skulle være en brukervennlig nettbutikk som gjør det enkelt å finne og bestille produkter blant de titusener av luftfiltre Mann + Hummel tilbyr i hvert land.

I tillegg ble det laget et tilpasset verktøy for håndtering av listene for hver bygning. Kunder, selgere og brukerstøtte kan enkelt samarbeide når listene skal lages og oppdateres. Dette verktøyet har en intelligens som kan bekrefte om listens kvalitet er god nok og om den er bra nok utfylt. Dette hjelper brukerne til å se om det er noe i listen som krever litt ekstra oppmerksomhet. Kundespesifikke priser kommer i PDF-filer og er tilgjengelig i sanntid. Bestillinger fra listene er gjort kjapt og med full kontroll.

Løsningen er integrert i Mann + Hummels ERP system Dynamics AX. For eksempel er det live beregninger av kundespesifikke priser, ordrebestillinger og full synkronisering av artikler, kunder, brukere og lagerlister.

Resultater

Løsningen har hjulpet Mann+ Hummel med deres arbeidsprosess. Den er tidssparende både for kunder og internt hos Mann + Hummel. Kvaliteten til listene har blitt forbedret og det er mindre feil i bestillingene.

Løsningen har blitt lansert i Sverige, Danmark, England, Nederland, Sveits og Tyskland. Flere land skal også få denne løsningen.

Både kunder, selgere og brukerstøtte er veldig fornøyde med den nye løsning.
Mann+Hummel
Kunde
Mann+Hummel
Lokasjon
Global
Segmentet
B2B, Manufacturing, Dynamics AX
Nettsted
shop.mann-hummel.se
Partner
Capo

Lignende tilfeller