BYKO

BYKO har seks fysiske butikker på Island, og en nettbutikk som åpnet i 2012. BYKO har omtrent 40.000 SKUs totalt, og omtrent 17.000 av de er i nettbutikken i dag. I 2017 begynte BYKO å bygge en ny e-handelsløsning med Advania, som er integrert med InRiver PIM og AX.

Utfordring

BYKO er en ledende islandsk bedrift for både private som fikser egne hjem, og store entreprenør selskaper. BYKO ble grunnlagt i 1962 da to venner først åpnet en butikk i Kópavogur på Island. Gjennom årene har BYKO vokst utenfor Island ved å bygge opp et dynamisk tømrerfirma i Latvia.

BYKO er en DIY/jernvare-butikk med et bredt spekter av produkter, slik som byggematerialer, gulv, baderomsutstyr, hageutstyr, maling, verktøy, jernvare, kjøkkenutstyr, produkter til hjemme, dørmatter, osv. Produktfokuset har også ligget på å tilby en god variasjon av produkter som er miljøvennlige. BYKO fokuserer både på B2B og B2C.

BYKO fokuserer på å forbedre deres digitale tjenester til deres kunder via en brukervennlig e-handelsløsning. Nettbutikken må kunne integreres med deres forskjellige backend-systemer for å kunne fullføre hele bestillingskjeden. Løsningen skal kunne være så selvbetjent som mulig på nettet, hvor kundene kan se egne ordrehistorikk, fakturaer, priser og kontrakter, kreditt status og kreditt grense.

Dynamicweb som løsning

E-handelsløsningen gir kunden mulighet til å navigere seg gjennom en rekke forskjellige produkter på en enkel plattform, med et mål om at alle produktene til slutt skal være tilgjengelig på nett.

Integrasjonen for denne løsningen er ganske komplisert, siden den kobler sammen Dynamicweb-løsningen, AX og InRiver PIM. Produkter blir opprettet i AX der de er tilordnet priser og lagerverdier, deretter eksporteres de til PIM-systemet der produktsjefer utfyller nødvendig produktinformasjon som er før de publiserer produktene til nettbutikken. Når produkter blir publisert på nettet, importeres de gjennom Dynamicweb-integreringsrammeverket.

Nettbutikken bruker en modifisert versjon av rammeverket Live Integration v1 for å beregne pris og aksjeverdier fra AX gjennom direkte forespørsler. Nettbutikken tilbyr forskjellige løsninger for hjemmeforbedringer for å planlegge prosjektene sine, for eksempel kalkulatorer for å vurdere kvadratmeter nødvendige materialer og kostnaden.

BYKO driver også en leietjeneste for sine kunder der de kan leie forskjellige verktøy og utstyr. Produktkatalogen for denne tjenesten vises i nettbutikken slik at kundene kan forberede seg før de drar ut for å leie.

Under «Mine sider» kan kundene se sin kjøpshistorikk, transaksjonsinformasjon, få PDF -fakturaer, en oversikt over kredittgrensen og status med BYKO og administrere kundeinformasjonen sin.

Resultater

BYKO driver en av Islands største nettbutikk med en økning i salg og trafikk på nettet første året 2019 etter lansering av sin dynamiske nettbutikkløsning. Nettbutikken tilbyr en god oversikt over BYKOs produktkatalog, og kundene er avhengige av nettets tilstedeværelse fordi den er lett tilgjengelig i katalogen.

Kundenes tillit er veldig viktig for BYKO, så det er viktig å holde kundene godt informert om sine produkter og gode kvaliteter. BYKO vektlegger godt utvalg av produkter og har høyt fokus på bærekraft og å tilby et godt utvalg av miljøvennlige produkter.

De viktigste aspektene ved BYKOs e-handelsløsning er: - Et bredt spekter av produkter - Godt brukergrensesnitt og UX med mobilstøtte - God presentasjon av produkter (navn, bilder, beskrivelser) - Et godt og fleksibelt søk - SEO - Lett å navigere - Enkel betalingsprosess - Logg inn der brukeren kan få tilgang til sin kjøpshistorie, transaksjoner og fordeler. Øk salget gjennom utvidet eksponering - Målet er å gå fra 17.000 SKU til 40.000 SKU i 2020.
Guðlaug Birna Björnsdóttir,  Product manager, BYKO
"We had searched widely for the right system for BYKO's website and online business, both here at home and abroad. The result after a thorough search was to record DynamicWeb in collaboration with Advania. The system is a powerful “out of the box” and offers a variety of options including. related to content placement, product management, orders, user management and marketing. It is also possible to customize the functionality of the system as needed as well as connections to other systems.

The user interface of the system is particularly convenient and simple for web site staff to start using it right away."
- Guðlaug Birna Björnsdóttir,  Product manager, BYKO
BYKO
Kunde
BYKO
Besøksadresse
Island
Segmentet
B2C, Manufacturing, Dynamics AX
Nettsted
www.byko.is/
Partner
Advania

Lignende tilfeller