Menneskelige behov er viktigere enn teknologien

Unik filosofi sikrer fortatt vekst for IT-virksomhet: Software selskapet Dynamicweb forsetter de seneste års utvikling med vekst og millionoverskudd. Produktutvikling med et særlig fokus på menneske bak skjermen, er nøkkelordene som sikrer suksessen.
Written by Dynamicweb Software on 28.06.2018, 00:00
Menneskelige behov er viktigere enn teknologien

Veksten forsetter for det danske software selskapet Dynamicweb, som i likhet med de seneste år kommer ut av regnskapsåret 2016 med ett millionoverskudd. Virksomheten opererer på markeder i 13 land – deriblant Norge med eget kontor i Oslo. Dynamicweb hadde i 2016 en omsetning på DKK 31 millioner, med et resultat før skatt som oversteg DKK 3 millioner.

Administrerende direktør og medstifter av Dynamicweb, Christian Beer, kaller resultatet tilfredsstillende:

«Vi har vokst med omkring 20 prosent, og har en pen fremgang på bunnlinjen på tross av betydelige investeringer. Vi har etablert nye kontorer i Norge og Nederland, som vi forventer oss meget av. Samtidig investerer vi fremdeles markante beløp i produktutvikling – her blant annet et PIM-system, som typisk kun har vært tilgjengelig for store entreprise kunder», sier Christian Beer.

Bak enhver skjerm sitter det et menneske

IT bransjen er kjennetegnet ved å være meget omskiftelig, hvor virksomheter på rekordtid kan gå fra å være små start-ups til globale spillere med flere tusen ansatte og kontorer over hele verden. Hos Dynamicweb er produktutvikling og ny teknologi en avgjørende del av forretningen, men man lar ikke teknologien komme i første rekke på bekostning av menneske bak skjermen.

«Den neste store idé venter alltid like rundt hjørnet. Og selv om begreper som disruption og big data gjemmer på mange spennende perspektiver, må vi ikke glemme at bak hver eneste skjerm sitter det et menneske som ønsker en god kjøpsopplevelse. Uansett produkt er kvalitet av kjøpsopplevelsen helt avgjørende for tilfredsheten. Derfor må vi aldri la systemer og teknologi komme før menneske», forteller administrerende direktør Christian Beer.

Forretningsplanen skal ikke ligge i skuffen

Ifølge Christian Beer er utviklingen i retning av abonnementsløsninger et godt eksempel på hvordan kjøpsopplevelsen og forbrukernes ønske om tilgjengelighet kommer i første rekke.

«Vi ser en generell megatrend, hvor engangsbetalinger av ting som musikk, vin og enda biler erstattes av abonnementsløsninger. Det er meget utbredt i konsumentsegmentet, men grunntanken og ønske om tilgjengelighet gjelder også for våre kunder. Derfor har vi valgt å omstille oss til abonnementsløsninger», sier Christian Beer.

Dynamicweb har fulgt nøye med i utviklingen, og vurderte at en abonnementsløsning ville ha en positiv effekt for selskapets kunder.

«Den dag hvor du ikke arbeider med din forretningsmodell, og tilpasser deg utviklingen, mister du potensial. Vi disrupter oss selv litt og endrer vår forretningsmodell ved å innføre abonnementsløsninger. Omstillingen gjør det billigere for våre kunder å komme i gang og innfri potensialene som ligger i digitalisering», forteller Christian Beer.

Ifølge Dynamicweb vil innførelsen av abonnementsløsninger koste omsetning på helt kort sikt, men vil gjøre selskapet mer konkurransedyktig og forberedt på fremtiden. Derfor forventer Christian Beer også at selskapets vekst vil fortsette i fremtiden.