Slik øker du din ecommerce SEO strategi med PIM

Det er ingen hemmelighet at å rangere høyt hos søkemotorer er viktig for å drive inntekter og vekst. I dag prøver bedrifter å maksimere sin SEO strategi ved å bruke en PIM-løsning. Les dette blogginnlegget for å lære hvordan du kan finpusse din produktdata og forbedre din SEO strategi med Product Information Management.
Skrevet av Dynamicweb den 16.03.2021, 00:00
Slik øker du din ecommerce SEO strategi med PIM

Viktigheten av Search Engine Optimizaion i e-handel

Hvis du jobber innenfor markedsføring er du sannsynligvis enig i at Search Engine Optimizaion (SEO) er den viktigste faktoren for produktsynlighet og inbound marketing. I e-handelens verden betyr en SEO-optimalisert nettbutikk flere betalende kunder som kommer direkte til din nettbutik. 

Uavhengig av bransjen elle produktet eller tjenesten du selger, vil du fortsatt være synlig på de søkeordene målgruppen din bruker. 

For at fremtidige kunder skal stole på deg må du få høy rangering på de riktige søkeordene. Tross alt, når er siste gang du gikk til side 2 på Google for å finne det du lette etter?

Hvordan PIM kan forbedre din e-handels SEO-strategi

Med en Product Information Management (PIM) løsning bygget inn i nettbutikken din kan du berike og utvide produktdata med kritiske detaljer for å tiltrekke deg de riktige kjøperne - mye mer data enn hva som vanligvis er lagret i et ERP eller CRM-system.

Et PIM-system gir deg verktøyene du trenger for å optimalisere innholdet ditt for SEO. Enkelt sagt: PIM er "hvordan", eller nøkkelen, til å lage en effektiv SEO strategi. 

For nettbutikker som håndterer flere merkevarer og produktpreferanser kan det fort bli vanskelig å SEO-opatimalisere forskjellige produktsider. Med en PIM-løsning kan produkt- og markedsteamene dine stole på dataen som kommer fra en sentralisert kilde for å optimalisere SEO'en på produktsidene med forskjellige distribusjonskanaler. 

Last ned nå: Hvorfor PIM er nøkkelen til e-handelssuksess (gratis white paper)

Hvordan søk skjer

Prøv å sette deg selv i selgerens posisjon når de søker etter produkter. De søker sannsynligvis etter nøkkelord som har medproduktets funksjon eller bruksområde, istedenfor produktnummer, merkevare eller teknisk navn. 

Det er der søkemotorer som Google kan koble deg til søkeren ved å anta intensjonen deres. Søkere vil da ofte snevre inn søkene sine ved å bruke resultatene som tilbakemelding for å identifisere andre søkeord som kan avgrense søket.

 

Finpuss din produktdata-SEO-strategi med PIM 

Til og med salg på Amazon eller andre markedsplasser krever god og nøyaktig produktdata for å kunne konkurrere mot de som selger nøyaktig det samme produktet. 

Hvis du leverandører selger samme produkt, vil leverandøren med den beste produktinformasjonen være den som tilegner seg mest tillit, og deretter også konverteringer.

Figur 1 - Oppsett av produktdetaljer på Amazon Seller's Guide

Nå som vi har etablert viktigheten av PIM for å forbedre sin SEO strategi, hvordan håndterer vi produktinformasjon?

Innhenting av data

Først må du finne ut av hvilken produktinformasjon som er viktig for målgruppen din, og hvordan du kan innhente denne informasjonen så effektivt som mulig. Selv når du selger kun egne merkevarer kan produkdata være vanskelig å finne, de ligger ofte offline. 

Disse stedene inkluderer ERP-systemet, en database, dataark, printede kataloger, håndskrevne notater: eller til og med i minnet til de ansatte. Alle disse detaljene kan enkelt sentraliseres og brukt når det er nødvendig, enten det er eksternt eller internt, med et PIM-system.

Bruk en PIM løsning for å erstatte dataark

Mange bedrifter bruker fortsatt dataark for å håndtere sin produktdata. Dette kan fungere på kort sikt, eller for et enkelt produkt, men sannsynligheten er at til slutt kommer du til å ønske å ha denne produktinformasjonen lett tilgjengelig, sånn at du kan distribuere den på tvers av forskjellige kilder, kanaler, leverandører og i forskjellige formater. 

Da vil dataarkene fort være for dårlig. I tillegg kan en PIM-løsning enda mer informasjon, som bilder, videoer, dokumenter og til og med kundeanmeldelser.

Til og med de som har et forretningssystem som ERP vil nok innse at de mangler mye informasjon, forutenom de grunnleggende dataene om navn, beskrivelse, produktnummer, pris og lagerstatus.

Berike produktdata

Den neste prosessen etter innhenting av data er produktberikelse - eller å legge til enda mer data som videre bygger tillit og konverteringer. Dette kan være alt under paraplyen som heter produktattributter, som kan være rettet mot forskjellige målgrupper, eksempelvis kunder og leverandører.

Hvis produktet ditt er best verdsatt med actionbilder, vil fotografering som støtter det være avgjørende. Hvis du selger til andre land og språk, kan en oversetter eller oversettelsesbyrå også trenge tilgang til PIM-dataene dine.

Medier som videoer, dokumentasjon, produktspesifikasjoner osv. bidrar til å berike produktopplevelsen online med en PIM-løsning. Intelligente PIM-løsninger lar deg benytte AI for å få innsikt som "fullstendighet"-poeng. Dette gjør det mulig å rangere effektiviteten til produktinformasjonen som leveres for hvert gitt produkt basert på dine mål.

Figur 2 - Et eksempel på "fullstendighet"-scoren

Publisere og distribuere produktdata

Det er her alt arbeidet med å samle og berike kan deles med et større publikum gjennom dine forskjellige kanaler. Din egen netthandel er bare ett sted du kan distribuere produktinformasjonen din til. Ved hjelp av tredjeparts markedsplasser og sosiale medier kan PIM også publisere til disse kanalene nesten umiddelbart. Dette gjør at et merke kan utvide rekkevidden til nye kjøpere.

Ikke bare kan en PIM publisere til disse hundrevis av forskjellige kanalene, men de kan også bestemme hvilken informasjon som skal deles om hver enkelt. Hvis du selger på Amazon eller Wayfair, krever de nesten like mange produktdetaljer for å bygge tillit til kundene, samtidig som de holder dem engasjert på nettstedet ditt og forhindrer dem i å måtte fortsette søket.

Likevel, så robust en salgsplattform som Amazon og Wayfair er, er det ikke den samme typen informasjon som Instagram krever. Der ønsker publikum spennende bilder og flere hashtags som når interesser. All denne informasjonen er tilgjengelig i en PIM for produkter og kan publiseres på forskjellige kanaler med forskjellig innhold.

Hvorfor PIM er løsningen du trenger for å berike produktdata og kundeopplevelsen

Et PIM-system er ikke bare for digitale medier, men kan også brukes til å lage offline materiale som salgsark, printede kataloger, pdf og mye mer. Kort sagt: det som trengs for å lage en eksepsjonell kundeopplevelse

Se for deg et integrert e-handelsmiljø hvor endret data fra ERP, paret med strukturerte data fra PIM, kan øyeblikkelig lastes ned som en PDF i hvilket som helst design eller format du ønsker. Det nyeste innholdet fanget i en fil som er øyeblikkelig tilgjengelig for ditt digitale publikum.

Ettersom netthandel blir mer modent, og bedrifter blir mer klar over den direkte korrelasjonen mellom produkopplevelse, SEO og digital tillit, verktøyene som støtter dette vil bare bli viktigere. Et dedikert PIM-system, integrert med resten av systemene dine, vil effektivt forbedre dine data og du vil kunne ha en digital strategi som lykkes.

Vil du lære mer? Lær hvorfor PIM er kritisk til din digitale strategi, noen viktige hensyn du bør da, og hvordan du kan sammenligne løsninger, i vår gratis guide: Hvorfor PIM er nøkkelen til e-handelssuksess.

Why PIM is Key to Your Ecommerce Success (Free Guide)

Skrevet av Dynmaicweb, originalt publisert på VLOMNI.com