Prognoser 2021: PIM

Product Information Management (PIM) is the foundation of a modern eCommerce strategy. In an increasingly AI-driven world, the ability to structure and expose your product data to AI-facing applications will be a critical differentiator.
Skrevet av Richard Lee den 17.12.2020, 15:00
Prognoser 2021: PIM

For å holde seg konkurransedyktig i det stadig voksende e-handelslandskapet i 2021, ser kyndige bedrifter nå produktopplevelsen som deres største differensieringspunkt.

Som produsenter, distributører og grossister tilpasser seg en PIM-programvare (Product Information Management) for å gi bedre produktopplevelser på nettet på tvers av kanaler, innser de ofte hvor mye innsats det kan ta å samle, kategorisere og berike alle nødvendige data. Som en outsider til produktdataene som driver e-handelsrelaterte bransjer, kan man kanskje tenke at denne informasjonen allerede er lett tilgjengelig på nett. Dessverre for grossister og distributører, kan det være en reell utfordring å få tilgang til og samle informasjonen for sine egne formål på tvers av tusenvis av produkter.

Hvis du bare kunne knipse fingrene, og alt det manuelle arbeidet ville bli gjort!

→ Prognoser 2021: E-handel

→ Prognoser 2021: Digital markedsføring

→ Prognoser 2021: Innholdshåndtering

 

Prognoser 2021: PIM og KI

Heldigvis er den verden kanskje ikke så langt unna.

KI og maskinlæring fortsetter å legge seg inn i applikasjonene og prosessene vi som mennesker bruker hver dag. Har du noen gang likt en film som ble anbefalt av Netflix? Hva med å bestille et produkt med Alexa bare ved hjelp av stemmen din?

En ting er sikkert: å strukturere dataene dine og eksponere dem for KI-aktiverte applikasjoner blir stadig viktigere for online forbrukere og interne ansatte for å gi moderne produktopplevelser.

Nysgjerrig på PIM, men vet ikke hvor du skal begynne? Få en start på forskningsprosessen din og last ned vår gratis brosjye, The State of PIM i 2020.

 

Computer Vision og produktberikelse

En av de mest utbredte KI-prosessene er Computer Vision - som gjør det mulig å se, kryssreferanse, identifisere og kategorisere tusenvis av bilder på få sekunder. Vi ser denne typen teknologi når vi utfører et omvendt bildesøk. En annet Computer Vision du kanskje har brukt, er funksjonen “søk med kamera” i Amazon.com-appen.

Computer Vision brukes ikke bare til å identifisere hva et bilde inneholder, men kan også tilordne flere attributter med litt ekstra logikk. Her er et utmerket eksempel på dette ved å bruke Googles Cloud Vision API og en gummihanske som produktet.

Det vil ikke ta lang tid før avanserte PIM-systemer som bruker KI, vil kunne bruke beskrivelser sammenkoblet med bildedata for å automatisk kategorisere eller berike produkter, som personlig verneutstyr. Tenk deg hvordan dette ser ut i målestokk når du peker Computer Vision på en mappe som inneholder 50.000 produktbilder.

 

Naturlig språkbehandling, talesøk og bestilling med digitale assistenter

En annen populær applikasjon for KI er Natural Language Processing (NLP), som behandler tekst for å identifisere mønstre og til slutt utlede mening som kan brukes til neste trinn eller analyse.

Talekommandoer og talesøk er allerede blitt en populær måte å kontrollere enheter og applikasjoner (som Amazon sin Alexa). PIM-løsninger vil gjøre det mulig for organisasjoner å delta lettere i voksende trender som talesøk og talekommando med strukturert, bredt distribuert og kontinuerlig oppdatert produktdata.

 

Å bringe alt sammen med maskinlæring

Som enhver ny teknologi, er ikke KI feilsikker. Noen ganger er det nødvendig med menneskelig inngrep og revisjon for å gjøre justeringer.

Her kommer Machine Learning inn

Ettersom en menneskelig operatør bekrefter eller avkrefter resultater, kan maskinlæring brukes til å trene applikasjoner i hvordan yte bedre og redusere feil, samt forbedre nøyaktigheten. Løftet som gis når man blander av Computer Vision, NLP og ML, spår en fantastisk fremtid.

Tenk deg å behandle bilder for ikke bare å kategorisere tusenvis av produkter, men for å forbedre disse dataene ytterligere med andre relevante og relaterte data fra din egen organisasjon eller via skytjenester. Eller vurder fordelene med produktanalyse eller poengsum, med dypere innsikt i hvordan du optimaliserer produktdataene enn dagens "fullstendighet" -scoringsmodeller som finnes i intelligente PIM-løsninger.

Tiden vil vise hvor snart disse spådommene blir oppfylt - men vi satser på at de ikke er for langt unna.

Få en hurtigstart på forskningsprosessen for PIM-programvare og last ned vår gratis brosjyre, The State of PIM in 2020.