Prognoser 2021: Innholdshåndtering

Med det mest forstyrrende året snart bak oss, er det tid for å se hva 2021 vil bringe.
Skrevet av Eric Jan C. Van Putten den 17.12.2020, 15:00
Prognoser 2021: Innholdshåndtering

Forretningsplaner blir utviklet, avdelinger forbereder seg på å stenge for ferien, og det er på tide å tenke på hva neste år vil bringe.

2020 var et år som endret mye for enkeltpersoner, team og bedrifter. Organisasjoner ble tvunget til å gjennomgå en drastisk digital transformasjon, planer ble kastet ut av vinduet og nye måter å jobbe på ble vane etter bare noen uker.

Bedrifter som er digitale modne, var i stand til å gjennomgå disse endringene lettere enn sine mer tradisjonelle konkurrenter. Men ved hjelp av teknologi har mange organisasjoner vært i stand til å transformere digitalt eller ta de nødvendige skritt mot dette.

Med 2021 rett rundt hjørnet er det på tide å gi våre prognoser til hva neste år kommer til å bringe. Ikke helt overraskende er at overordnede trender som kundeopplevelse og friksjonsfrie berøringspunkter fortsetter å være aktuelt. I dette innlegget dykker vi dypere inn i hvordan Innhold fremdeles er en veldig relevant bidragsyter for å oppnå en bedre kundeopplevelse innen netthandel og i B2B generelt.

Ikke gå glipp av våre andre prognoser for 2021:

→ Prognoser 2021: E-handel

→ Prognoser 2021: Produktinformasjonshåndtering

→ Prognoser 2021: Digital markedsføring

 

Prognoser 2021: Innholdshåndtering

Det eldgamle ordtaket om at 'hvis innholdet er konge, så er konteksten gud', laget av Gary Vaynerchuk, er like relevant i dag. Innholdsmarkedsføring i både B2C- og B2B-organisasjoner og e-handel er fortsatt et sentralt tema. Evnen til å bruke innhold for å støtte en bedre kundeopplevelse og for å lykkes med netthandel er ofte basen for mange organisasjoner. Dette kan være alt fra det skrevne ordet til fantastiske bilder og kule videoer og at du har rik produktdata tilgjengelig for søkemotorer og markedsplasser. Og selv om innholdsstyringssystemer (CMS) og innholdsmarkedsføring er like gamle som markedsføring, er evnen til å sette sammenheng på det fortsatt veldig relevant og blir mer gjennomførbart og lettere hvert år gjennom mer tilgjengelige teknologiske løsninger.

 

Innholdsprognose 1: Video

Video har vært en tilbakevendende spådom på mange lister, og dette vil fortsette i minst et par år til. Men det er en ekstra vri på årets prognoser, og det er slik video blir brukt.

Livestream for e-handel har sett en enorm økning i 2020. Da det å prøve produktet selv ble en utfordring, hoppet butikker inn med livestream der de diskuterte og viser produktet i dybden med videoopptak av høy kvalitet. Med livestream-løsninger som tilbyr seere å samhandle med programlederne, ble det den best mulige måten å utforske produkter uten å forlate huset.

Ved siden av livestreaming av produkter kan kjøpsopplevelsen også påvirkes positivt av videoer som viser produktet fra alle mulige vinkler, og potensielt dets mange funksjoner. Selvfølgelig er det en forskjell hvis du viser hvordan en kjole beveger seg når du går til hvordan en del av en stor industriell maskin passer inn i helhetsbildet.

Og sist, men ikke minst, i B2B-organisasjoner tok videoen også av, og jeg snakker ikke engang om Zoom’ing og muligheten til å se kollegaene dine.

Videoer i form av webinarer, livestream eller digitale arrangementer har blitt hverdagskost som erstatning for mange personlige forbindelser. Fordelene med dette har vært at innhold av god kvalitet er blitt offentlig tilgjengelig for alle som har nok tid til å se det. Dessverre fikk kvalitet ikke alltid den samme oppmerksomheten som et fysisk talende engasjement ville hatt, og med fremveksten av så mange nye webinarer, ble også kvaliteten dårligere.

 

Innholdsprognose 2: Personalisert innhold

I de siste månedene av 2020 har jeg hatt mange samtaler med markedsførere, journalister og analytikere om personalisering og viktigheten av kundeopplevelse i e-handel. Mens praktisk talt alle rapporter er enige om at en bedre kundeopplevelse fører til en økning i forretningsytelse, mener visse grupper at CMO-er som har investert i personalisering tidligere ikke lenger vil ha dette som topprioritet innen 2025.

Selvfølgelig er personlig tilpasset innhold mer enn ‘bare’ nettinnhold.

Det er e-handelsmarkeder der ute som har et veldig godt grep om hvordan en personlig opplevelse kan tilby en flott opplevelse. Alt fra skriftlige postkort (noe som også blir kommersialisert og du kan koble til dette fra CRM-systemet) til hotellkjeder som vet hvem du er og hva du foretrekker.

Men å fortsatt å fokusere på innhold, gir en skjult mulighet ved å tilpasse innholdet ditt til den enkelte besøkende basert på tilgjengelig informasjon.

Gartner legger frem fire kundedatakilder som kan brukes til å stimulere personalisering:

Eksplisitt førstepart Data lagt inn av brukeren
Eksplisitt tredjepart Data integrert/kommer fra andre kilder
Implisitt førstepart Data fanget basert på atferd
Implisitt tredjepart Data fanget basert på generell nettsurfing og / eller integrert / kommer fra andre kilder

For ikke å utvide for mye på dette, kan personalisering som er basert på en kombinasjon av eksplisitt og implisitt atferd, bruke kundens berøringspunkt for å være en bidragsyter til en bedre opplevelse.

Hvis vi tar dette inn i et B2B-miljø, kan du bruke eksplisitt tredjeparts IP-basert informasjon for å tilpasse hjemmesiden din med bransjematchende meldinger for å fange vedkommende oppmerksomhet i de kritiske første sekundene av besøket.

Eller når det er et gjenbesøk og brukeren har blitt kvalifisert av salgsteamet før, kan disse dataene gjøres tilgjengelige for brukerdatabasen på nettstedet ditt, som Dynamicweb User Database, som kan brukes til å levere en veldig spesifikk melding til potensielle kunder.

Når du driver en nettbutikk, kan bedre ytelse være et direkte resultat av personalisering. Gartners rapport om personalisering viser at virksomheter som bruker eksplisitte og implisitte tilgjengelige data for å tilpasse hjemmesiden med de best matchende produktene, vil ha en betydelig bedre nettbutikk sammenlignet med nettbutikker som ikke benytter seg av denne taktikken.

For å oppsummere, personalisert innhold resulterer i en bedre kundeopplevelse som resulterer i økt e-handelsytelse.

 

Innholdsprognose 3: Talesøk

Den tredje spådommen som har en direkte forbindelse til innholdet, er talesøk. Amazon utvider sin rekkevidde i Europa, og med det vil produkter som den smarte høyttaleren Echo og den virtuelle assistenten Alexa gjøre det mulig å handle via talesøk.

Hvis nettsøk ga deg muligheten til å bla gjennom de 10 første resultatene, tilbyr talesøk bare 1 til 3 alternativer. Derfor blir det enda viktigere å ha produktinnholdet ditt, også kjent som produktdata, så nøyaktig, beriket og komplett tilgjengelig på salgskanaler og markedsplasser som mulig. Et PIM-system (produktinformasjonshåndtering) vil være nødvendig for å bli i stand dette.

 

Konklusjon

Ettersom innholdsadministrasjon og innholdsmarkedsføring har blitt en handelsvare, skjer det fortsatt mange utviklingstrekk. Alt fra nye måter å bruke innhold på, til nye formater og kanaler hvor innhold kan utvikles og deles gjennom.

Det overordnede målet er fortsatt å tilby en bedre kundeopplevelse og å få tilgang til informasjon så friksjonsfritt som mulig. Å ha muligheten til å mate inn i eide, men også eksterne kanaler, med nøyaktig, rikt og kvalitetsinnhold, er det som gjør at du kan prøve å administrere en best mulig kundeopplevelse og å lykkes med e-handel.