Prognoser 2021: E-handel

2020 har på mange måter vært et globalt skiftende år, og ettersom året nærmer seg slutten er det på tide å reflektere og forutsi fremtidige e-handelstrender.
Skrevet av Rebekka Rich Topholm den 17.12.2020, 15:00
Prognoser 2021: E-handel

Et ord alle har vært opptatt av - i et par år nå - er erfaring. Året 2020 har handlet om å levere en best mulig opplevelse, enten vi snakker kunde-, handels- eller produktopplevelse, og det vil fortsette å være en trend som går inn i 2021. Men hvorfor er dette temaet (fremdeles) på agendaen? Fordi det er mye rom for forbedring.

Da vi er i ferd med å gå inn i et nytt år, har vi listet opp fem e-handelsspådommer for 2021 som vi tror vil drive din e-handelsvirksomhet fremover og forbedre e-handelssuksessen.

Ikke gå glipp av våre andre prognoser for 2021:

→ Prognoser 2021: Digital Markedsføring

→ Prognoser 2021: Produktinformasjonshåndtering

→ Prognoser 2021: Innholdshåndtering

 

Prognoser 2021: E-handel

Den endrende økonomien krever at du holder deg oppdatert på nye markedstrender for å skjære gjennom støyen, bli lagt merke til og tiltrekke deg kunder. Her er våre forslag til e-handelstrender du bør følge med på i 2021.

 

E-handelsprognose 1: Digital transformasjon

Ser vi tilbake på 2020, er digital transformasjon er nødvendig for bedrifter å overleve og holde seg konkurransedyktige i fremtiden. Ifølge McKinsey & Co. driver B2B digitale selskaper 5 ganger mer inntekter enn ikke-digitale konkurrenter, og deres forskning i 2020 forklarer hvorfor: Mer enn 75% av B2B-kjøpere og selgere sier at de foretrekker å kjøpe online og foretrekker eksterne interaksjoner med selgere.

Kjøpsatferden, både B2B og B2C, beveger seg naturlig mot den digitale opplevelsen fordi de nye generasjonene begynner å komme ut på arbeidsmarkedet. Og med det oppstår nye forventninger, behov og atferd. Men COVID-19 fikk denne transformasjonen til å skje lynraskt innen måneder! Derfor begynte mange selskaper å lete etter nøkkelferdige løsninger som gjorde det mulig for dem å selge sine tjenester eller produkter online i løpet av noen dager.

Det er ikke lenger et spørsmål om du skal ta bedriften din online, men når. Hvis du ikke er på nett kan du gå glipp av det. Heldigvis er det bedre å være sen enn aldri. Det er mange muligheter for å få din handel på nett på en rask og pålitelig måte med nøkkelferdige løsninger

I 2021 vil vi fortsette å se bedrifter ta virksomheten sin helt digital, og det ingen tvil om at 2021 vil være et lønnsomt år for digitalt innfødte kjøpmenn.

 

E-handelsprognose 2: Nisje digitale markedsplasser blir mer populære

Hver bedrift ser etter muligheter for å generere mer inntekter. Å selge via elektroniske markedsplasser er et naturlig valg.

Nå tenker du sannsynligvis på de mest kjente markedsplassene som Amazon, eBay, Alibaba, Etsy, osv. Disse er langt fra de eneste alternativene. Faktisk er det over 100 digitale markedsplasser du kan være på. Og fokuset for 2021 vil være nisje-markedsplasser på tvers av bransjer og sektorer.

Forrester spår full fremvekst av nisje B2B-markedsplasser. Disse nisjemarkedene på nettet vil fortsette å appellere til B2B-selgere og kunder i 2021.

Enten du gjør deg klar til å starte en ny e-handelsvirksomhet eller har solgt online i mange år, bør markedsplasser på nett være en sentral del av strategien din for 2021 og utover.

 

E-handelsprognose 3: Personlig e-handel

Selv om folk har en tendens til å handle mer og mer på nettet, øker forventningene til kjøpsopplevelsen. Å lage et nettsted og selge produktene dine på nettet er ikke lenger nok. Pengene vil ikke strømme inn bare fordi du har startet din nye nettbutikk. Konkurransen blir hardere, og atferd på nettet endres raskere enn noen gang før.

Kunder bruker 48% mer penger når kjøpsopplevelsen deres er personalisert. For å levere en personlig opplevelse og presentere relevante tilbud til kundene dine, er det viktig å samle så mye informasjon om kundene dine som mulig. Heldigvis er 57% av online-kundene komfortable med å dele sin personlige informasjon med et merke hvis det gagner deres kjøpsopplevelse.

Hvordan samler du inn de riktige dataene? Det er forskjellige måter å samle inn (flere) data om kundene dine. For eksempel, hvis du ikke allerede tar en D2C-tilnærming, kan du vurdere det. «Gamification» er en annen strategi, der du kan kjøre en konkurranse som medfører at kundene dine gir mer informasjon om seg selv. Eller du kan ganske enkelt tilby kundene dine en rabatt hvis de fullfører en kort undersøkelse.

 

E-handelsprognose 4: Sosial e-handel

Dagens forbrukere har skyhøye forventninger til handelsopplevelsen. De ønsker en integrert opplevelse på sosiale medier og bare å måtte bruke ett nettsted for å kjøpe varen din. 30% av de spurte nettkjøperne hevder at de ønsker kjøpe direkte på sosiale medier.

Foruten å utnytte de tradisjonelle sosiale mediasidene som Facebook og Instagram, kan du til og med tiltrekke flere kunder og selge produkter gjennom forskjellige andre nettsteder. Visste du at rundt 47% av brukerne på Pinterest søker etter et produkt? Med Facebook og Instagram synker tallet til henholdsvis bare 15% og 11%.

Sosial e-handel selger produkter direkte gjennom sosiale medier. Det skiller seg fra markedsføring på sosiale medier fordi du ikke omdirigerer brukere til en nettbutikk, men gir dem muligheten til å sjekke ut direkte i nettverket de bruker for øyeblikket.

 

E-handelsprognose 5: Stemmeaktivert e-handel

Du tenker kanskje at dette allerede er en 2020 trend? Og ja, til en viss grad. Noen trender, som AR og VR og stemme e-handel, er imidlertid blant de som trenger mer tid for å bli fullt adoptert sammenlignet med hva alle forventet i 2020. Gartner spådde at over 50% av mellomstore til store bedrifter ville ha chatbots innen 2020. Dette er ingen overraskelse, ettersom chatbot-teknologien - som bruker kunstig intelligens (AI) for å etterligne menneskelige samtaler - begynner å modnes og tilbyr mer sofistikerte løsninger. I dag har chatbots blitt et sentralt og uunngåelig verktøy for effektiv kommunikasjonsmarkedsføring, spesielt i B2B-markedet.

I 2017 eide 13% av alle husholdninger i USA en smart høyttaler. I 2021 forventes 55% av husholdningene i USA å eie en smart høyttaler. I 2020 bruker 43% av eiere av smarte høyttalere enhetene sine til å bestille produkter på nett. Stemmeaktivert e-handel vil gi virksomhetene dine en annen kanal for å få kontakt med kunder og integrere shoppingopplevelsen i hverdagen og øke salgsmuligheten.

Optimaliser nettstedet ditt for talesøk, og prøv å innlemme mer av det naturlige språket kundene bruker. Når man snakker for å søke stilles det ofte flere spørsmål sammenlignet med søk på nettet. Derfor kan du også legge til en side med ofte stilte spørsmål på nettstedet ditt og liste opp alle mulige spørsmål med svar for å møte kundenes forventninger og behov.

 

Konklusjon

Akselerasjonen av netthandelsveksten har en tendens til å holde farten sin inn i året 2021. Statista viser at den gjennomsnittlige veksten fortsetter med en gjennomsnittlig hastighet på 15% fra året før.

Det er mye forskning og uttalelser om hva som gjør den seirende forskjellen. Markedskonsensusen ser ut til å være at «erfaring» er den store differensieringen. Og, selvfølgelig, den digitale transformasjonen. Hvis du er i posisjon til å bli digital, vil du kanskje ikke vente for lenge og gå glipp av det.

 

Bonus: Hvordan forutsier andre fremtiden for netthandel? 🔮

Ovennevnte prognoser er basert på våre antagelser. For å utvide perspektivene har vi bedt seks av våre partnere over hele verden om å dele sine prognoser om fremtiden for e-handel. Du kan se livestream on demand eller lytte til den som en podcast.