Prognoser 2021: Digital Markedsføring

2020 har vært et år med akselerert digital transformasjon for praktisk talt alle organisasjoner.
Skrevet av Eric Jan C. Van Putten den 17.12.2020, 15:00
Prognoser 2021: Digital Markedsføring

Restauranter ble med på markedsplasser og / eller lanserte sine egne digitale butikker i løpet av dager eller uker og prøvde å holde seg flytende mens de forvandlet seg til hentepunkter eller startet leveringstjenester. Boutique-motebutikker gikk massivt inn i sosial e-handel gjennom kanaler som Instagram, men var fremdeles i stand til å vise produktene sine mens de bestilte via sine egne nye butikker eller via sosiale markedsplasser.

2020 var forstyrrende og tvang organisasjoner til å endre seg drastisk og raskt ved å implementere ny teknologi som hjalp dem å overleve. Heldigvis har teknologien blitt så tilgjengelig at du ikke trenger måneder med implementering og endeløse prosjektmøter for å få virksomheten din online.

Innen e-handel har vi sett et tiår med endring på bare 12 korte måneder. Selv om det ikke var en enkel overgang for de fleste, kan det på sikt vise at denne endringen vil være bra for virksomheten. McKinsey deler at organisasjoner som er digitalt modne, er opptil 5 ganger mer vellykkede enn deres konkurrenter som ikke enda er på nett.

I dette blogginnlegget dykker vi dypere ned i 3 prognoser for neste år som har digital markedsføring i sentrum. Ikke overraskende er at kundeopplevelse og suksess med e-handel er tilbakevendende emner.

Ikke gå glipp av våre andre prognoser for 2021:

→ Prognoser 2021: E-handel

→ Prognoser 2021: Produktinformasjonshåndtering

→ Prognoser 2021: Innholdshåndtering

 

Prognose 2021: Digital markedsføring

Digital markedsføring er i disse dager sterkt avhengig av verktøy og løsninger som hjelper å drive virksomhet for enhver organisasjon. E-postmarkedsføring er tilgjengelig gratis. Å sette opp et nettsted trenger ikke ta mer enn en time fra teknisk synspunkt, men å gjøre digital markedsføring riktig krever mer enn bare verktøy. Riktig datastyring og strategi er nødvendig for å ta avgjørelser som vil påvirke hvordan du bygger din markedsføringsteknologi. Hva er de ønskede resultatene, hvilke funksjoner er et must og hvilke som er fine å ha. Skal du på en Digital Experience Platform, eller bygger du din egen basert på de beste løsningene? (inkludert de månedlige kostnadene, implementeringskostnadene, for ikke å snakke om potensiell ansettelse av en spesialist for å sikre at du får pengene dine ut av løsningen).

 

Prediksjon for digital markedsføring 1: Digital transformasjon

Ny markedsføringsteknologi som kommer inn i markedet med tusenvis av løsninger i året, viser at martech-markedet fremdeles er veldig i utvikling. Enhver utfordring eller idé du har, er det sannsynligvis en app eller teknologi for det.

Tilgjengeligheten av programvareløsninger, apper, verktøy for bare et lavt månedlig abonnement har gjort det mulig for selv de minste bedriftene å prøve å skape en positiv merkevareopplevelse.

Nå er digital transformasjon absolutt ikke noe nytt. Det er en transformasjon som har sett vekst i godt over et tiår. Og denne veksten har akselerert år etter år, noe som kan sees i veksten av tilgjengelige løsninger. Bare sjekk Chiefmartecs markedsføringsteknologilandskap og veksten de siste 10+ årene. Den fremtidige veksten vil bli drevet av tre, kanskje fire hovedtemaer:

  • Ingen kode eller lav kode integrasjon
  • COVID som en aktivator
  • Flere alternativer i forskjellige prisklasser
  • Kampen for kunden

Ingen kode eller lav kodeintegrasjon - med løsninger som blir enklere å integrere, enten direkte eller via mellomvare som Zapier, blir til og med de mer beste løsningene tilgjengelige for de fleste organisasjoner som tidligere ville bli satt bort basert på implementerings- og integreringskompleksitet. Og den enkle integrasjonen vil gjøre det mulig å gi bedre kundeopplevelse, ettersom forskjellige teknologier kan lenkes sammen for å tilby en sømløs off- og online-opplevelse. Selvfølgelig må du også her planlegge for månedlige kostnader.

COVID som en aktivator - for mange organisasjoner ble digital transformasjon en nødvendighet for å overleve. Det tvang folk til å se på e-handelsalternativer, samtidig som de gjorde en god innsats for å forbedre den digitale kundeopplevelsen. Mindre bedrifter kan bevege seg veldig raskt og utvikle fine planer, ettersom de blir mindre utfordret av større organisasjonsprosesser og egoer som alle trenger å være involvert.

COVID fremskynder denne transformasjonen for bedrifter som ellers aldri ville ha vurdert å gå inn i den digitale tidsalderen.

Flere valgmuligheter i forskjellige prisklasser – med det enorme antallet tilgjengelige løsninger, er det vanligvis verdt å sjekke hvilke funksjoner man må ha og hvilke som er fine å ha, og deretter søke etter hvilke alternativer som er tilgjengelige. Noen ganger kan lignende løsninger ha en prisforskjell på 5-10 ganger. Du må kanskje slippe noen funksjoner eller et fancy merke eller brukergrensesnitt, men markedsføringsbudsjettet ditt vil takke deg!

Kampen om kunden - med alle som blir digitale blir det en kamp om kunden. Ikke bare trenger du å ha en attraktiv digital butikk, eller ha et raskt nettsted, du må også tilby den best mulige digitale kundeopplevelsen. Og for å gjøre det må du ha så mye data tilgjengelig som mulig. Når en tidligere ikke-konverterende kunde kommer tilbake, bruk personlig tilpasning av hjemmesiden som viser produkter personen har vist interesse for eller relaterte produkter som øker sjansen for konvertering.

Når du er i B2B, har du alle disse dataene tilgjengelig i CRM eller Digital Experience Platform, slik at du kan bruke atferdsbaserte utløsere for å vise riktig melding til rett tid, som gjør besøkende om til kunder.

 

Digital markedsførings prediksjon 2: Sosiale medier

COVID redusert de normale markedsførings- og salgskanalene, og folk har tatt til sosiale medier mer enn noen gang før. Det er en av få kanaler som gjør at du kan nå ut og koble deg direkte til den rette personen som ikke hindres av noen portvakt eller den overfylte, og lett å glemme, innboksen.

Sosiale medier er en del av nesten hvilken som helst virksomhet. Alt fra den mest minimalistiske måten der en bedrift bare har en Linkedin- eller Google Company-side til organisasjoner som driver all sin virksomhet gjennom en eller flere sosiale mediekanaler.

I B2C e-handel har sosial e-handel tatt av de siste årene der boutique-virksomheter fikk muligheten til å tilby sine produkter gjennom Instagram. Vis i livestream alle mulige vinkler av produktet, og overbevis kundene basert på en flott digital produktopplevelse at dette er produktet for dem.

I B2B og B2C har Linkedin en sterk posisjon. Det gjør det mulig for markedsførere å promotere produkter, øke merkevarebevisstheten, og det gjør det mulig for salgsavdelingen å sjekke hvem som interagerte med selskapets innhold. Eller de kan finne den rette personen og prøve å få en fot i døren med riktig person på det rette øyeblikket. Men la oss ikke glemme at dette er sosiale medier, så la oss ikke sparke døren og be om en 15-minutters samtale i 2. eller 3. setning.

 

Prediksjon 3 for digital markedsføring: Video

Som dekket i bloggen om innholdshåndtering, vil video også få sin egen plass i digital markedsføring. Video innen digital markedsføring vil fortsette å utvikle seg i forskjellige formater.

I livestream-format i B2B brukes video til enten å vise den menneskelige siden av virksomheten og / eller å dykke ned i spesifikke emner, enten med jevnaldrende eller med emnespesialister. Under en livestream, som kan ta hvor som helst mellom 15 minutter og 90 minutter maks, blir emner og innsikt gitt av bransjeeksperter.

Livestream i e-handel, både B2B og B2C, gjør det mulig for seeren å få mest mulig ut av produktet. Hvordan fungerer det, hvordan beveger stoffet seg, still spørsmål som programlederen kan svare på. Livestream i e-handel har vokst de siste årene allerede, men 2020 tok dette til neste nivå, og det vil fortsette i 2021 og utover.

Video i e-handel har også vokst, men er fremdeles ikke en vanlig medietype sett i de fleste nettbutikker. Innen mote kan video spille en viktig rolle som viser hvordan noe passer og beveger seg live, hvor man i B2B kan gå dypere inn i kompleksiteten til det tilbudte produktet, vise dets funksjoner, oppførsel og mer.

Video istedenfor webinarer. Når alle fysiske arrangementer ble avlyst, så det ut til at alle begynet med webinar. Noen prøver å etterligne arrangementsopplevelsen, der andre omfavnet webinarformatet til det fulle potensialet, inkludert On Demand, gjenbruk av webinar-innholdet og utdrag av den tilgjengelige videoen.

Og i B2B-salg kommer også personlig video. Foreløpig er dette for det meste videoer som raskt blir opprettet av en salgsutviklingsrepresentant. Siden video som brukes på denne måten fortsatt er relativt fersk, får den en anstendig åpningsfrekvens. Hvis du er i stand til å skalere dette via datagenerert video, er himmelen grensen.

Og sist, men ikke minst, videosamtaler. Med alle som jobber hjemmefra prøver vi å beholde den kontorlignende menneskelige forbindelsen ved å aktivere webkameraer og flytte sosiale chatter til Teams og Zoom, som driver et viktig menneskelig tilknytningselement for å jobbe i et team.

 

Konklusjon

I et nøtteskall vil markedsføringsteknologi fortsette å vokse i jakten på å tilby bedre, personaliserte, engasjementer. Teknologien er mer tilgjengelig enn noen gang før, og lar nesten enhver bedrift skalere markedsføringsarbeidet og øke resultatene.

Nye funksjoner i etablerte sosiale mediekanaler gjør at markedsførings- og salgsavdelingen kan engasjere seg optimalt med målgruppen, og øke bevisstheten og etterspørselsgenereringsresultatene.

Og mens vi snakker om etablerte metoder, fortsetter innholdskategorier, som video, å utvikles, ved å bruke noe gammelt som video på nye måter, som personlig tilpasset video av SDR, alt for å skape den beste måten å bli lagt merke til og få foten din inn døra.

All denne utviklingen er spennende å holde øye med, men de overordnede målene om å tilby bedre digitale kundeopplevelser og lykkes med e-handel er fremdeles målene vi alle ønsker.