Nyttige tips til hvordan du skriver gode tekster i 6 forskjellige kanaler

Å skrive tekster kan være enkelt og greit for seg selv, men det er noen faktorer du bør ta hensyn til, avhengig av hva teksten skal brukes til, og hvem som er mottakeren. Husk alltid at du må lese teksten du har skrevet som om du var en ideell person i målgruppen din. Videre har vi samlet noen smarte tips til hvordan du bør skrive tekster for 6 forskjellige kanaler.
Skrevetav Dynamicwebden 11.04.2019, 12:00
Nyttige tips til hvordan du skriver gode tekster i 6 forskjellige kanaler

Hvor skal teksten brukes?

Først og fremst må du vite hva du skal skrive teksten til. Hvor skal den brukes? Er det en nyhetsartikkel, en blogg, en landingsside eller en av hovedsidene på hjemmesiden din?

  1. Hjemmesidetekst (nøkkelside)
    Hovedsidene dine skal ofte informere dine besøkende og lede dem i riktig retning, slik at de kan få svar på spørsmålene sine.
  2. Landingsside (søkeside)
    Dersom du skriver til en SEO landingsside, som primært skal brukes til å rangere høyere på Google, så skal du skrive på en slik måte Google vil ha det. Dette gjør du ved å finne det søkeordet du vil rangere høyest på. Videre finner du synonymer eller relaterte ord og bruker disse i teksten din. Hvis søkeordet ditt f.eks. er konvertering kan du bruke H2er med ordene landingsside, leadsgenerering, og andre relevante ord som relateres til konvertering.
  3. Kampanjeside
    Skriver du til en spesifikk landingsside som skal konvertere trafikk fra kampanjer, må du skrive slik at du svarer på spørsmål som målgruppen din har.
  4. SoMe (facebook, Linkedin, instagram osv.)
    Innlegg på sosiale medier må være lite tekst, men med bilder, da andre elementer enn tekst får oppmerksomheten til mottakeren. Overskriften bør være kort og konsis.
  5. Bannertekst
    Kort og presist med en tydelig call to action. Typisk skal man ikke forvente konverteringer, men bruker banner til eksponering.
  6. E-post markedsføring
    Du skal holde det du lover. Hvis mottakerne dine regner med å gå tips og triks til markedsføring og kommunikasjon i nyhetsbrevet ditt, så skal du ikke sende ut andre ting som nye medarbeidere og jubileer.

Husk alltid å holde setningene dine korte og presise. Et godt tips er også å sjekke hvordan sidene og teksten din ser ut på mobile enheter.