Nettbutikkens guide til galaksen – del 4

Forrige uke var mer spesifikke søkeord, optimalisering av Facebook-annonser og egne URL’er for alle filtre hovedtemaene. Jo mer spesifikke søkeord, desto høyere blir konverteringsraten din. Med egne URL’er på filtreringen gir deg enda en mulighet for å optimalisere. Bruk Facebook Shopping som enda en salgskanal som fører tilbake til nettbutikken din.
Skrevet av Synlighet den 21.03.2022, 08:00
Nettbutikkens guide til galaksen – del 4

Dette er del 4 av Synlighet sin blogg-serie. I denne blogg-serien vil vi ta for oss 11 grep som kan øke omsetningen i din nettbutikk. Denne serien vil gå over 4 uker, og vi gir deg 3 nye grep hver uke.

 

Grep nr. 9: Målrett mot de som er på jakt etter det du selger – in-market, affinity og custom audiences

Planlegger du markedstiltak som tar sikte på å nå ut til nye deler av målgruppen, anbefaler vi at du tester de tre publikumstypene in-market, affinity og custom. Disse tre målrettingene tar sikte på å treffe folk som aktivt har vist interesse for de produktene og tjenestene du tilbyr, men som ikke nødvendigvis har besøkt nettbutikken din før.

In-market-publikum består av folk som de siste 24-48 timene aktivt har søkt i Google etter ulike produkter eller tjenester. Mange gjør research i forkant etter de produktene de ønsker å gjøre et skikkelig kupp på. Spesielt er det mye søk etter kategorier som klær, sminke og elektronikk. Selger du klær til kvinner er det nærliggende å teste målrettingen “i markedet for å kjøpe kvinneklær”. Det finnes mange titalls slike produktkategorier.

Affinity-publikum, eller interessepublikum, beskriver langtidsinteressen til en gruppe mennesker. Det kan være beskrivelser som at de er en foodie (en som elsker mat) eller en nyhetsjunkie (leser timesvis av aviser og nyheter). Ved å målrette mot slike interessepublikum, vil du ikke nødvendigvis nå folk som er ute etter å kjøpe noe akkurat nå. Men, på et tidspunkt vil de komme i handlemodus, og da er det gunstig at de vet om deg.

Med Custom Audiences kan du lage dine egne in-market og interessepublikum. Dette gjør du med det Google kaller Custom Audiences. I stedet for å bruke de predefinerte listene til Google, kan du legge inn dine egne søkeord og nettsteder som du mener målgruppen din bruker. Et tips er å sette opp et publikum som retter seg mot folk som har vært innom nettsidene til konkurrentene dine. Hvis de er interessert i hva konkurrentene dine har å tilby, så kan de vel besøke deg også?

 

Grep nr. 10: Tre innsikter som forteller deg hva målgruppen din trenger

En gjenganger vi ser hos nettbutikker som virkelig setter omsetningsrekorder og innfrir ambisjoner, er at de tar kundepleie på alvor. De overlater ikke kundene til seg selv, selv om butikken ligger på nett i stedet for i et lokale med butikkansatte. I den digitale verden har du tilgang på utallige datapunkter du kan legge til grunn for å analysere hvordan nettbutikken presterer. Den største feilen du gjør er å ikke bruke noen av mulighetene.

Her er tre anbefalte datapunkter vi gjerne analyserer for å få input til hva målgruppen savner:

  1. Internsøk – det besøkende ikke finner
    Interne søk på nettsiden din etterlater seg verdifull innsikt du kan bruke for å forbedre informasjonen på nettstedet ditt. Hvis det er søkefraser som går igjen, kan det være et tegn på at du bør løfte frem innhold bedre.
  2. Søkeordsanalyse – hva lurer målgruppen på om produktene dine?
    Ikke bare bruk søkeordene som konverterer, men inkluder også søkeord som målgruppen bruker for å gjøre research. Vis frem kompetansen din tidlig i kjøpsprosessen for å knytte et tettere bånd til den potensielle kunden.
  3. Topprodukter – prioriter unikt innhold for de viktigste produktene først
    Det kan være utfordrende å gjøre en like god jobb for alle produktene dine dersom du har hundre, kanskje mange tusen produkter. Ta for deg dine aller viktigste produkter og jobb deg gjennom fra toppen.

Grep nr. 11: Gå fra fast til flytende markedsbudsjett basert på livstidsverdi

Bedrifter som virkelig forstår kundereisen og utformer markedsbudsjetter etter kundens livstidsverdi, kan skilte med kostnadsbesparelser på opp til 30 %. Omsetningsøkningen kan være på så mye som 20 %. Har du i tillegg egne budsjetter for merkevarebygging og testing? Hva du legger til grunn når du utformer markedsbudsjettet, har stor innvirkning på hvilke resultater du skaper og sier mye om hvor digital moden bedriften din er.

Nivå 1: fast budsjett

Mange bedrifter begynner sin annonseringsaktivitet med faste budsjetter, typisk fastsatt i et kostnadsfokus. av typen “dette kan vi tillate oss å bruke”. På dette nivået settes et årlig eller månedlig budsjett for annonseringen. En tydelig konsekvens, er at du på denne måten mangler fleksibilitet til å gjøre raske justeringer på budsjettet dersom markedet plutselig skulle endre seg.

Nivå 2: resultatbasert budsjett (ROAS/CPA)

Bedrifter som har implementert resultatbaserte budsjetter, har tatt et viktig steg for å få mer ut av sesongsvingninger og er rigget for å øke omsetningen. Budsjettene er dynamiske og styres etter avkastningen som oppnås per annonsekrone (ROAS) eller kostnad per anskaffelse (CPA). Så lenge du er over den grensen du har satt som krav til lønnsomhet, bruker du så mye penger som din likviditet tillater.

Nivå 3: Resultatbasert budsjett + testbudsjett + merkevarebudsjett

På det tredje nivået finner du bedrifter som jobber med minst tre ulike typer budsjetter. Det første budsjettet er resultatbasert budsjett, som forklart i nivå 2.

Det andre budsjettet har vi valgt å kalle et "testbudsjett". Det er et budsjett satt av med mål om å skaffe seg erfaringer ved å teste nye markedstiltak. Tester du ikke, så finner du aldri hvordan du kan forbedre deg. Og husk; test med mål om å finne ut, ikke bekrefte allerede eksisterende antakelser!

Det tredje budsjettet er et dedikert budsjett til merkevarebyggende aktiviteter der målsettingen ikke er omsetning her og nå, men av langsiktig karakter.

Nivå 4: Kundens livstidsverdi (cLTV)

Bedrifter på det fjerde nivået har beveget seg vekk fra å bare se på kostnaden forbundet med å få inn et salg, til å se på hva en kunde har vært verdt historisk sett. De jobber fremdeles med merkevarebygging og testing, MEN de evaluerer salgskampanjene basert på kundenes historiske livstidsverdi.

 

Les også de andre delene av denne bloggserien:

 

Vil du vite mer?

Denne ukens blogginnlegg ga deg de tre siste grepene du kan gjøre for å øke omsetningen i din bedrift. Innsikt om målgruppen din under hele kjøpsprosessen er viktig å ha. Du må vite hva kunden ønsker å lære, hva de trenger og du må målrette deg mot de som er ute etter det du selger. Det siste grepet handler om bedriftens markedsbudsjett, og et fast, årlig eller månedlig markedsbudsjett vil nødvendigvis ikke gi deg den friheten du trenger for å være der kunden er, når de er der.   

Ønsker du mer utfyllende informasjon om hvordan du gjennomfører disse to grepene?

Last ned e-boken her.

 

Om Synlighet

Synlighet er blant de ledende Performance Marketing byråene i Norge, som gir bedrifter den farten de trenger når de har store planer om vekst.

Synlighet er et datadrevet markedsføringsbyrå som ble etablert i 2003, med kontorer i Norges tre største byer; Oslo, Bergen og Trondheim. I tillegg har de tatt posisjon i Sverige med kontor i både Malmö og Stockholm.

Synlighet er ett av få nordiske byråer som har status Google Premier Partner. Det er et kvalitetsstempel som innebærer en rekke fordeler for Synlighet sine kunder. Gjennom Googles Partnerprogram har alle fagspesialister i Synlighet sertifisert seg og dermed bevist at de har grundig kunnskap om annonsering og analyse. Faglig bredde kombinert med unik spisskompetanse gjør at de kan gi kundene sine et stort fortrinn.

Les mer på synlighet.no