Nettbutikkens guide til galaksen – del 3

Forrige uke var optimalisering og Google Shopping hovedtemaene. Å være synlig på Google Shopping og generelt i Google er så viktig for å treffe den rette målgruppen til rett tid. Optimalisering av produktsider vil også gi deg økt konvertering, uansett hvor kunden kommer fra.
Skrevet av Synlighet den 14.03.2022, 08:00
Nettbutikkens guide til galaksen – del 3

Dette er del 3 av Synlighet sin blogg-serie. I denne blogg-serien vil vi ta for oss 11 grep som kan øke omsetningen i din nettbutikk. Denne serien vil gå over 4 uker, og vi gir deg 3 nye grep hver uke.

 

Grep nr. 6: Automatiser longtail-strategi og treff de mest kjøpeklare

Når vi analyserer hvilke søk målgruppen gjør før de gjennomfører et kjøp, ser vi nesten alltid at jo lenger eller mer spesifikt et søk er, jo lenger er de i kjøpsprosessen. I en researchfase vil målgruppen gjerne gjøre generiske søk som “joggesko” eller “joggesko til asfalt”, mens når de er nær en beslutning og ønsker å finne den butikken som kan tilby best pris og betingelser, ser vi søk som “Hoka One One Clifton 7 dame hvit”.

Lange og spesifikke søkefraser kaller vi gjerne lontailsøk eller “den lange hale” på norsk.

I følge moz.com er 70 prosent av alle søk som blir gjort svært spesifikke. Så selv om det er færre som gjør hvert enkelt søk (Hoka One One Clifton 7 dame hvit) sammenlignet med mer generiske søkefraser (joggesko), opplever vi i mange tilfeller at vi øker antall besøk på nettsiden mer ved å optimalisere produktsider. Og viktigst av alt: De besøkende vi får inn på nettsiden er klare til å kjøpe her og nå!

Utfordring! Har du en nettbutikk med et stort utvalg, kanskje flere tusen produkter, kan du ikke optimalisere hver enkelt produktside én etter én. Det vil mildt sagt ta for lang tid. Derfor er det avgjørende at du kartlegger søkemønstrene til målgruppen din og deretter rigger nettbutikken med automatiske regler for oppbygging av metadata. Du kan for eksempel lage regler som genererer idetitler etter oppbygningen “produktnavn + produktkategori + farge + navn på nettbutikken”.

 

Grep nr. 7: Åpne flere dører til nettbutikken med en god nettsidestruktur

Du har filtrering for ulike merker, produkttyper og farger. Hva skjer med URL-en når du filtrerer? Endres den slik at det blir en ny side du kan optimalisere?

Har du filtreringsmuligheter i nettbutikken din, har du også en unik mulighet til å åpne opp utallige nye dører fra besøkende som leter etter det du tilbyr i Google. Derimot ser vi gang på gang at nettbutikker ikke har tilrettelagt for dette. De har filtrering på plass slik at besøkende kan finne frem til produkter med riktig størrelse, farge og funksjoner – men kun når de allerede er inne på nettsiden. Hvis de ulike filtrene ikke får sin egen URL, vil du ikke kunne optimalisere sidene og søkemotorer vil heller ikke lese de som unike sider. Hvis du rigger nettbutikken slik at filtrene får hver sin URL, vil du kunne optimalisere og bli synlig for utallige nye søkefraser.

 

Grep nr. 8: Gå fra manuelle til dynamiske produktannonser på Facebook

Har du ikke implementert dynamisk annonsering basert på produktkatalogen din? Gjør det i dag! Da vil du automatisk vise veldig relevante produkter fra nettbutikken din til en målgruppe som er interessert. Via Facebook sitt annonseverktøy kan du opprette en katalog med produktene dine basert på en feed som inneholder informasjon om blant annet produktnavn, pris og bilder. Denne feeden er koblet opp mot din nettbutikk slik at informasjonen vises riktig begge steder. Basert på katalogene du oppretter, kan du rigge dynamiske annonseringsløp som viser produkter basert på hva målgruppen din har vist interesse for i nettbutikken, og produkter målgruppen mest sannsynlig liker.

Sørg for at produktkatalogen din er oppdatert med riktig informasjon, at priser og tilgjengelighet er oppdatert, at varelenkene lenker riktig sted og at du har gode beskrivelser og bilder til alle produktene i feeden.

Deretter bør du utvikle ulike strategier for de ulike målgruppene dine og gruppere produktkategorier i ulike katalogsett. Du kan for eksempel lage egne sett i forbindelse med en kampanje eller samle produkter til en spesifikk målgruppe. Mange netthandelsplattformer har tilrettelagt for at du enkelt kan koble produktfeeden din til Facebook og derfra opprette kataloger.

 

Les også de andre delene av denne bloggserien:

 

Vil du vite mer?

Denne ukens blogginnlegg ga deg de tre neste grepene du kan gjøre for å øke omsetningen i din bedrift. Mer spesifikke søkeord, optimalisering av Facebook-annonser og egne URL’er for alle filtre er denne ukens tips. Jo mer spesifikke søkeord, desto høyere blir konverteringsraten din. Med egne URL’er på filtreringen gir deg enda en mulighet for å optimalisere. Bruk Facebook Shopping som enda en salgskanal som fører tilbake til nettbutikken din.

Ønsker du mer utfyllende informasjon om hvordan du gjennomfører disse tre grepene?

Last ned e-boken her.

 

Om Synlighet

Synlighet er blant de ledende Performance Marketing byråene i Norge, som gir bedrifter den farten de trenger når de har store planer om vekst.

Synlighet er et datadrevet markedsføringsbyrå som ble etablert i 2003, med kontorer i Norges tre største byer; Oslo, Bergen og Trondheim. I tillegg har de tatt posisjon i Sverige med kontor i både Malmö og Stockholm.

Synlighet er ett av få nordiske byråer som har status Google Premier Partner. Det er et kvalitetsstempel som innebærer en rekke fordeler for Synlighet sine kunder. Gjennom Googles Partnerprogram har alle fagspesialister i Synlighet sertifisert seg og dermed bevist at de har grundig kunnskap om annonsering og analyse. Faglig bredde kombinert med unik spisskompetanse gjør at de kan gi kundene sine et stort fortrinn.

Les mer på synlighet.no