Nettbutikkens guide til galaksen – del 2

Forrige uke var engasjement og mersalg hovedtemaene og viktigheten av produktanbefalinger, -reviews, -erstatninger og listefunksjoner var tydelig. Du fikk også 10 gode tips til hvordan du kan legge opp nyhetsbrevene dine for å skape engasjement fra kunden.
Skrevet av Synlighet den 07.03.2022, 08:00
Nettbutikkens guide til galaksen – del 2

Dette er del 2 av Synlighet sin blogg-serie. I denne blogg-serien vil vi ta for oss 11 grep som kan øke omsetningen i din nettbutikk. Denne serien vil gå over 4 uker, og vi gir deg 3 nye grep hver uke.

 

Grep nr. 3: Fem grep som øker konverteringsraten på produktsidene dine

Besøkende som er innom produktsider på nettstedet ditt har kommet langt i kundereisen. Nå gjenstår jobben med å overbevise og trygge målgruppen på at det er nettopp deg de skal handle hos.

Jobber du systematisk med disse fem faktorene, vil flere gjennomføre kjøp. Start for eksempel med å forbedre dette:

  1. Sikre relevans i budskap på tvers av kanaler
    Sørg for at budskapet på produktsiden samsvarer med budskap i markedsføringen.
  2. Skap klarhet ved å fremheve pris, leveringsalternativer og betingelser
    Fremhev riktig informasjon ved utsjekking for å unngå forvirring og frustrasjon.
  3. Minimaliser distraksjoner ved å fjerne irrelevant innhold
    Ikke ha pop-ups eller annet på produktsiden. Tilhørende eller lignende produkter kan legges lenger ned på siden.
  4. Fjern usikkerhet i utsjekkingen
    Gi klarhet i utsjekkingen. Hvor mange steg må de gjennom? Når blir de belastet for beløpet?
  5. Skap hastverk og knapphet
    Et veldig effektivt grep. Har du en kampanje som snart slutter? Eller det får varer igjen på lager? Vær tydelig på dette.

 

Grep nr. 4: Google Shopping – et must for alle nettbutikker

Google Shopping er et annonseformat som, basert på en produktfeed fra nettbutikken din, viser annonser i Google sitt søkeresultat når målgruppen leter etter akkurat de produktene du selger. Du når med andre ord ut til de aller mest kjøpeklare i målgruppen og forteller at du har akkurat det de er på jakt etter.

Når Google Shopping er på plass, vil de aller fleste oppleve at denne annonseringen gir mye igjen for hver investerte krone sammenlignet med andre markedstiltak. Du når ut til en veldig relevant målgruppe, som i tillegg er langt i kjøpsprosessen. Det gir raskt gode resultater. Men ikke fall for fristelsen og konkludere med at resultatene er gode nok. Det er store nivåforskjeller på strategien til en nettbutikk som virkelig får mye igjen for denne annonseringen sammenlignet med de som får igjen en liten del.

Nivå 1

Du har Google Shopping implementert med en samlet kampanje for alle produktene dine og det ruller og går. Dette innebærer at du lar Googles algoritmer styre hvilke produkter som får mest visninger, og du setter gjerne et lønnsomhetsmål samlet for alle produktene dine (ROAS-mål). Det gjør blant annet at du går glipp av muligheten til å prioritere større deler av budsjettet til dine viktigste produkter.

Nivå 2

Det neste nivået opp er å splitte produktene i minst to grupper der du skiller mellom rabatterte produkter i forbindelse med en kampanje og vanlige produkter. Ved å splitte produktene i to, kan du i større grad styre hvor mye av budsjettet du vil bruke på kampanjeproduktene, og du kan kjøre en mer “aggressiv” strategi for å få vist disse produktene så lenge kampanjen pågår.

Nivå 3

De nettbutikkene som virkelig ser gode resultater av shoppingkampanjene, har et svært bevisst forhold til produktfeeden sin. Ettersom Google Shopping-kampanjer ikke bruker søkeord, men informasjon fra produktfeeden, vil du få stort utbytte av å optimalisere feeden. Jobb med titler, beskrivelser, bilder og produktattributter, for å få flere annonsevisninger og dermed flere salg.

 

Grep nr. 5: Implementer strukturerte data for å skinne i søkeresultatet

Når målgruppen din googler, har du knapt nok et sekund på å fange målgruppens oppmerksomhet og overbevise om at det er nettopp ditt nettsted de bør besøke. Med strukturerte data tilrettelegger du for at Google presenterer produktene dine på best mulig måte i søkeresultatet. Nettbutikker som har implementert strukturerte data får et stort konkurransefortrinn ettersom de får fremhevet nøkkelinformasjon på en måte som står ut.

Det finnes en lang liste over ulike datapunkter som kan markeres. Noen av det viktigste å trekke frem for nettbutikker er:

  • Produktnavn
  • Pris
  • Stjernevurdering
  • Anmeldelser
  • Lagerstatus

 

Les også de andre delene av denne bloggserien:

 

Vil du vite mer?

Denne ukens blogginnlegg ga deg de tre neste grepene du kan gjøre for å øke omsetningen i din bedrift. Optimalisering av produktsider og synlighet på søkemotorer er denne ukens viktige temaer. For å kunne lykkes med god søkemotor-markedsføring er det viktig å ha gode produktsider som formidler budskapet ditt og får frem produktenes egenskaper og fordeler.  

Ønsker du mer utfyllende informasjon om hvordan du gjennomfører disse tre grepene?

Last ned e-boken her.

 

Om Synlighet

Synlighet er blant de ledende Performance Marketing byråene i Norge, som gir bedrifter den farten de trenger når de har store planer om vekst.

Synlighet er et datadrevet markedsføringsbyrå som ble etablert i 2003, med kontorer i Norges tre største byer; Oslo, Bergen og Trondheim. I tillegg har de tatt posisjon i Sverige med kontor i både Malmö og Stockholm.

Synlighet er ett av få nordiske byråer som har status Google Premier Partner. Det er et kvalitetsstempel som innebærer en rekke fordeler for Synlighet sine kunder. Gjennom Googles Partnerprogram har alle fagspesialister i Synlighet sertifisert seg og dermed bevist at de har grundig kunnskap om annonsering og analyse. Faglig bredde kombinert med unik spisskompetanse gjør at de kan gi kundene sine et stort fortrinn.

Les mer på synlighet.no