Nettbutikkens guide til galaksen – del 1

Å lykkes med en nettbutikk i dagens konkurransedrevne marked krever mer enn bare en handlekurv. Ikke bare må du ha flere system og den nyeste teknologien, men du må også kunne bruke og ha kompetanse innen tekniske løsninger, CRM, kundeservice, digital markedsføring, betalingsløsninger, sosiale medier, videoredigering, nyhetsbrev, søkemotoroptimalisering, og så videre og så videre…
Skrevet av Synlighet den 28.02.2022, 08:00
Nettbutikkens guide til galaksen – del 1

I denne blogg-serien vil vi ta for oss 11 grep som kan øke omsetningen i din nettbutikk. Denne serien vil gå over 4 uker, og vi gir deg 2-3 nye grep hver uke.

 

Grep nr. 1: Anbefalte produkter, reviews og listefunksjoner for mersalg og økt handlekurv.

De aller dyktigste selgerne har én ting til felles. De klarer på en troverdig måte å vise at de forstår kundens utfordringer og løser de på en måte som både gir fornøyde kunder her og nå, økt lojalitet og mersalg. Dette må du gjenskape i din nettbutikk. Du må ha innhold og teknologi som sørger for å ivareta behovet for tips, inspirasjon og hjelp til å velge riktig produkt.

Alternativer eller relaterte produkter

Å vise tilhørende produkter eller alternativer er en viktig funksjon i din nettbutikk. Når kunden går til utsjekk, må du ha en funksjon hvor du viser frem eksempelvis «andre har også kjøpt» eller «tilbehør» til det valgte produktet. Eksempelvis kan dette være å kjøpe skoene som passer til buksen som er valgt, eller å kjøpe med ekstra såler til skoene som er valgt. Du må også kunne vise frem produktet i andre varianter. Finnes det i en annen farge eller annet materiale?

Du trenger teknologi som lar deg sette opp ulike mersalgsløp både basert på atferden til kundene dine og basert på hvilke salgsstrategier dere har. Det kan være:

  • Vise utvalgte favoritter innenfor samme produktkategori som kunden viser interesse for.
  • Vise produkter andre kunder ofte kjøper samtidig
  • Tipse om forbruksvarer kunden med høy sannsynlighet har bruk for

Reviews og produktvurderinger

Et viktig argument for hvorfor vi ønsker å handle i fysiske butikker, er at vi vil prøve produktet på eller ta og føle på kvaliteten. I en nettbutikk mister vi dette aspektet, selv med gode bilder og produktbeskrivelser. Har du ikke et system for å samle inn reviews, er det noe vi definitivt anbefaler. Det vil både sikre at fremtidige kunder føler seg trygge på kjøp og det vil kunne gi svært viktig input til videreutvikling av produktene du tilbyr.

Handlelister, ønskelister og favoritter

Å kunne tilby forskjellige listefunksjoner i nettbutikken din gjør at du kan dekke behovet til potensielle kunder som driver research, samtidig som du også vil få uvurderlig data om hvilke produkter de er interessert i, som du kan bruke i din markedsføring. Dette kan være lister som:

  • Ønskelister som kunden kan dele, eksempelvis til bryllup, dåp, navnedag eller jubileum
  • Favoritter, hvor kunden kan sammenligne produkter de vurderer å kjøpe
  • Handlelister som kan lagres, eksempelvis dersom du selger forbruksvarer

 

Grep nr. 2: Nyhetsbrev – 10 e-poster som vil øke omsetningen

Hvis du får skikkelig grep om nyhetsbrevstrategien din, vil du kunne oppleve at dette blir kilden som gir deg desidert mest omsetning i nettbutikken din. Vi anbefaler at du lager ulike nyhetsbrevløp basert på kundenes atferd og interesser.

  1. Tilbake på lager
    Informer kundene dine om at et utsolgt produkt er tilbake på lager.
  2. Forlatt handlekurv
    Send påminnelser til kundene som har forlatt en aktiv handlekurv uten å gjennomføre kjøpet.
  3. Produktopplæring
    Gi kunden god nok informasjon om produktene for å sikre at de bruker det riktig.
  4. Vinn kunden tilbake
    Send kunden en mail hvis det er lenge siden de har handlet hos deg. Kanskje med en rabattkode?
  5. Påfyll av forbruksvarer
    Minn kunden på å kjøpe forbruksvarer du selger, kanskje i forbindelse med en kampanje.
  6. Bonuspoeng
    Har du kundeklubb eller bonuspoeng? Husk å informer kunden om hvordan de opptjener og bruker disse. Har du noen gode tilbud for medlemmer?
  7. Kryssalg
    Prøv å engasjer kunden med andre produkter som er relevant til tidligere kjøp.
  8. Prisreduksjon på dine favoritter
    Informer om kampanjer på kundens tidligere mest kjøpte produkter, eller som ligger i favoritt-listen.
  9. Bursdag eller andre merkedager
    Gi kunden en gave eller en rabattkode dersom de har lagt inn bursdagen på profilen sin.
  10. Ny kunde
    Det første kjøpet til en ny kunde gir deg gode muligheter for å engasjere kunden videre. Enten med relaterte produkter eller gode tips og triks til bruk av produktet de allerede har kjøpt?

Les også de andre delene av denne bloggserien:

 

Vil du vite mer?

Denne ukens blogginnlegg ga deg de to første grepene du kan gjøre for å øke omsetningen i din bedrift. Engasjement og mersalg er nøkkelordene fra denne uken, og poenget her er at du hele tiden må holde kunden engasjert, samtidig som du må kunne tilby kunden relevante alternativer, reviews og erstatninger for hver spesifikk kunde.

Ønsker du mer utfyllende informasjon om hvordan du gjennomfører disse to grepene?

Last ned e-boken her.

 

Om Synlighet

Synlighet er blant de ledende Performance Marketing byråene i Norge, som gir bedrifter den farten de trenger når de har store planer om vekst.

Synlighet er et datadrevet markedsføringsbyrå som ble etablert i 2003, med kontorer i Norges tre største byer; Oslo, Bergen og Trondheim. I tillegg har de tatt posisjon i Sverige med kontor i både Malmö og Stockholm.

Synlighet er ett av få nordiske byråer som har status Google Premier Partner. Det er et kvalitetsstempel som innebærer en rekke fordeler for Synlighet sine kunder. Gjennom Googles Partnerprogram har alle fagspesialister i Synlighet sertifisert seg og dermed bevist at de har grundig kunnskap om annonsering og analyse. Faglig bredde kombinert med unik spisskompetanse gjør at de kan gi kundene sine et stort fortrinn.

Les mer på synlighet.no