Hvorfor er PIM viktig?

Endringen fra å selge produkter i fysiske butikker ved hjelp av salgsassistent til å selge produkter på nett, har gjort digitalisering og optimalisering av produktinformasjonen et must for alle deltakere i kjøpsprosessen.
Written by Dynamicweb on 09.11.2018, 13:00
Hvorfor er PIM viktig?

Ta kontroll over produktinformasjonen din.

I dag må forhandlere håndtere en mer offentlig forståelse av produktinformasjonen for sine produkter. For å lykkes i den digitale fremtiden er det noen punkter du bør følge, innen PIM:

✔️ Fungerende online selvbetjening
✔️ Underbygger personlig tilpasning i produkttilbud
✔️ Lar deg dra nytte av produktrelasjoner

Videre kan du redusere kostnadene ved å:

✔️ Minimerer produktavkastning
✔️ Automatiserer håndtering av produktdata

Få selvbetjening online
Selvbetjeningen resulterer at forhandleren trenger en mer omfattende produktinformasjon tilgjengelig for kunden. Slik er det enklere for kunden å søke og navigere seg til riktig produkt, samtidig som de enkelt kan sammenligne relevante produkter. Dette øker sjansen for mersalg, samtidig som du reduserer kostnadene ved å minimere produktavkastningen. Kunden din må ha tilgang til svært spesifikk produktinformasjon for å finne og velge riktig produkt med sikkerhet. Dette inkluderer spesifikk og tydelig fakta knyttet til produktet, samt bilder og dokumentasjon relatert til produktene.

Ifølge FDIH (Danish Ecommerce Associtaion) vil 81% av kundene forlate en nettbutikk med utilstrekkelig produktinformasjon. Over 7000 respondenter ble spurt om de ville forlate en nettbutikk hvis produktinformasjonen er ufullstendig eller produktbildet er dårlig. 52% svarte at de var helt enig, og 29% var mer enig.

Produktinformasjonen forhandlerne trenger å vise kunden, avhenger av bransjen og selve produktet. Med tekniske produkter, som en elektrisk sykkel, må man vektlegge teknisk data som batteriet, gir og andre komponenter. I forhold til interiørdesign produkter, som må fokusere mer på bilder og historie for å selge produktene.

Personalisering
35% av Amazons inntekter kommer fra produktanbefalinger (McKinsey). De presenterer produktanbefalinger basert på kjøpsadferd som er mulig med et PIM-system.

Tilpasning av produkttilbud krever spesifikke produktattributter. Å kjenne kunden din og deres assosiasjoner og kjøpsatferd er en del av tilpasningen. Den andre delen er å være i stand til å matche denne dataen med relevante produkter. Du må strukturere alle harde fakta om produktene i ditt system. Et PIM-system lar deg gjøre begge deler. Ved å benytte produktdata fra ditt PIM-system og integrere de med dine e-handelsdata om kundens kjøpsadferd, kan du presentere produkter som er relevante for akkurat den kunden.

Ved å ha tilgang til strukturert produktinformasjon, kan du foreslå og presentere produkter som har de samme funksjonene og oppfyller de samme formålene som produktene kunden har sett på tidligere.

Utnytte produktrelasjoner
Økt salg online må kunne benytte seg av produktforhold. I fysiske butikker sørger selgeren alltid for at kunden forlater butikken med det beste alternativet av produktet kunden trenger – samt de ekstra produktene som trengs for å ta det i bruk. En nettbutikk må fungere på samme måte og vil best mulig gjøre denne jobben enda bedre, basert på den enorme mengden digitalisert produktinformasjon som er tilgjengelig.

Automatisering av datastrømmer
Håndtering av detaljert produktinformasjon kan ikke gjøres ordentlig og på en kostnadseffektiv måte uten hjelp fra riktig teknologi. Et PIM-system automatiserer datastrømmen fra kjøp og sørger for at du har riktig informasjon om produktet. Du kan til og med integrere den direkte i ditt ERP-system og distribusjonskanaler for å effektivisere import og eksport av produktinformasjonen din.

En tidligere kundecase fra en Dynamicweb PIM-kunde, viste at kostandene for å håndtere produktdata uten PIM kostet 39 000 EUR mer enn det det kostet med en PIM-løsning. Det var en kostnadsreduksjon på 70% av hva det kostet tidligere.

Kravene til kundecaset:
✔️ Mengden data omfattet 10 000 SKU med gjennomsnittlig 70 attributter hver
✔️ Tre språk
✔️ 33% av dataene skulle oppdateres innen ett år

De viktigste kostnadsreduksjonene ble oppnådd ved å:
✔️ Redusere arbeidsbelastning fra 693 000 til 429 000 attributter årlig
✔️ Doble hastigheten
✔️ Kraftig reduksjon av tid brukt på digitale ressurser
✔️ Kostnadsreduksjonen ble mer enn lisenskostnadene - i dette tilfellet 6 000 EUR per år

Beregn din PIM ROI 📊
Vurderer du et PIM-systemet, men er usikker på om det lønner seg for deg? Prøv vår PIM ROI kalkulator og se hva du potensielt kan spare ved å bruke et PIM-system for din e-handelsløsning.