Hvordan PIM drar nytte av og støtter din produktdifferensierings-strategi

Juster produktdifferensierings-strategien din på tvers av online og offline kanaler med en PIM-løsning (Product Information Management).
Skrevet den 28.01.2022, 00:00
Hvordan PIM drar nytte av og støtter din produktdifferensierings-strategi

Siden du klikket på denne tittelen, jobber du sannsynligvis med produktdata – mest sannsynlig med bruk av et produktinformasjonsstyringssystem (PIM). Når du driver en produktsentrisk virksomhet, er det avgjørende å ha en sterk produktdifferensierings-strategi.

La oss starte med den generelle definisjonen: Produktdifferensiering er hvordan du skiller produktene dine fra de andre alternativene på markedet. Det er en av nøkkelfaktorene som gjør at en kunde til å velge deg fremfor en konkurrent.

Din produktdifferensierings-strategi kan kategoriseres i tre forskjellige typer: Differensiering kan skje horisontalt, vertikalt eller i henhold til en blandet strategi:

Horisontal produktdifferensiering involverer lignende produkter, som tilbys til sammenlignbare priser, og bare kjennetegnes ved unike kundepreferanser for spesielle funksjoner.

Vertikal produktdifferensiering beskriver distinkte variasjoner i pris og kvalitet som sterkt påvirker kundenes valg.

Blandet produktdifferensiering blir noen ganger referert til som enkel differensiering og involverer kombinasjoner av flere faktorer.

Maksimering av horisontal produktdifferensiering er hvor mange selskaper opplever den mest eksplosive veksten, men horisontal produktdifferensiering er vanskelig. Optimalisering av horisontal produktdifferensiering krever en robust produktdifferensierings-strategi, støttet av avanserte løsninger for Product Information Management.

Hva betyr en produktdifferensieringsstrategi?

Det er viktig å både identifisere og kommunisere de betydelige egenskapene til produktet ditt for å skille disse funksjonene fra andre selskapers produkter. Dette er beslektet med å bygge et meningsfullt verdiforslag og annonsere riktig for målgruppen. For å oppnå disse målene i et raskt skiftende marked, har en god produktdifferensierings-strategi både produktdesign, emballasje, markedsføring, prissetting, påvirkning og måling. Målet er å kommunisere eksklusive fordeler for å oppnå et konkurransefortrinn.

Hva er Product Information Management (PIM)?

Product Information Management (PIM) er en sentralisert løsning for å lagre, berike og distribuere produktdata til salgskanalene dine, som nettstedet ditt, produktkatalogen og tredjeparts markedsplasser. Uten PIM blir bedriftsoperatører og teammedlemmer viklet inn i Excel-ark, mens kundene går glipp av nøkkelfunksjoner og produktspesifikasjoner basert på hvilken kanal de er i.

PIM reduserer hodepinen som oppleves av bedrifter som administrerer flere produkter og salgskanaler, og sikrer produktnøyaktighet og konsistens på tvers av disse kanalene. Innenfor PIM kan produktinformasjon samles inn, administreres, berikes, valideres og distribueres. Produktinformasjon kan inkludere tekniske data som mål, spesifikasjoner og ingredienser. Bruksdata som oppskrifter, beskrivelser og veiledninger er også inkludert i produktinformasjonen. I tillegg regnes emosjonelle data som beskrivelser og historier sammen med medier som bilder, pdf-er og videoer også som en del av produktinformasjonen. Det er viktig å holde all denne informasjonen organisert og definert slik at informasjonen kan forbedres for forretningsvekst og distribueres etter behov. En måte å effektivisere prosessene som håndterer produktdata er å investere i et PIM-system.

Hvis du er nysgjerrig på å utforske ditt PIM-business case, kan du bruke Dynamicweb PIM ROI-kalkulatoren for å få et umiddelbar ROI-estimat.

Hvordan PIM støtter produktdifferensiering

Å tiltrekke seg oppmerksomheten til kundene, legge til rette for tilfredsstillende e-handelsopplevelser og opprettholde kundelojalitet er avgjørende for bedrifter i dag. Ikke bare må du levere en omnikanalopplevelse, men selve produktopplevelsen må også være autentisk, innholdsrik, nøyaktig – og selvfølgelig lett å kjøpe. Å bruke et PIM-system som din eneste kilde til produktinformasjon sikrer enkel tilgjengelighet og administrasjon av produktdataene dine, noe som gjør berikelsesprosessen smidig, med resultater som rik og nøyaktig produktinformasjon.

PIM støtter produktdifferensiering ved å kombinere all produkt- og forbrukerdata på ett sted, slik at sentral innsikt kan samles og datakonsistens kan opprettholdes. Dagens kunder kobler til produkter gjennom flere kanaler, og det er viktig at all data er konsistent og at kundene alltid har all informasjonen de trenger for å fullføre kjøpene. Manuell informasjonshåndtering åpner for utallige muligheter for feil og høyere produktretur.

Les høydepunktene i Dynamicweb PIM-løsningen

Hvordan velge det beste PIM-systemet for din bedrift

Bedriften din fortjener det beste PIM-systemet – et som er integrert med dine digitale kanaler, raskt og rimelig å implementere og enkelt å vedlikeholde. Dynamicweb Product Information Management (PIM)-løsningen samler all produktinformasjonen din på ett enkelt sted og lar deg effektivt planlegge, administrere og tilpasse produktkatalogene og de visuelle ressursene dine for å skape engasjerende produktopplevelser. Koble til og distribuer til alle dine nettbutikker, portaler, markedsplasser og andre salgskanaler og tilby sømløse produktopplevelser.

Kontakt oss for å lære mer eller last ned vår gratis whitepaper: Hvorfor PIM er nøkkelen til e-handelsuksess.