Hvordan lage landingssider som gjør besøkende til leads

Er du tilfreds med resultatene fra dine landingssider? Øk din konverteringsrate ved å følge disse 10 stegene vi har samlet for deg. Resultatet med disse? Relevant og kundevinnende landingssider fra nå av.
Skrevet av Dynamicweb den 29.01.2019, 12:00
Hvordan lage landingssider som gjør besøkende til leads

💡 Vis tydelig hva hensikten din er

En landingsside uten noe mål har ingen hensikt. Så første steget er å finne ut av hva du vil oppnå med landingssiden din. Konverteringer bør det fokuseres mer på, og du må sette opp en plan for hvordan du har tenkt å få flere konverteringer.  

Det kan være å få til det første salget eller det kan være abonnenter til nyhetsbrevet ditt. Kanskje du også kan bruke landingssiden til å gjøre en gratis bruker om til en premium bruker. Det er derfor det er så viktig å ha et tydelig mål før du lager landingssiden.

💡 Finn målgruppen din

Du kan ikke være alt for alle. Hver kunde har forskjellige behov og ønsker. Det du kan gjøre er å segmentere kundene dine og utvikle en landingsside som er relevant for din målgruppe. Du trenger å flytte dine prospekter gjennom salgstrakten din. Men først må du vite hva som driver dem til å ta en kjøpsbeslutning. Viktigst av alt bør du forstå deres smertepunkter.

Hvilken løsning og fordeler vil du klare å tilby din målgruppe? Hvordan kan ditt selskap løse deres problemer? Med tanke på alle disse punktene, hvordan kan dine landingssider hjelpe prospektene å visualisere hvilke fordeler de får av å kjøpe en av dine produkter og/eller tjenester? Hvis produktet ditt har høy verdi må landingssiden din være utmerket på konverteringer.

💡 «Bevis» som støtter påstandene i annonsene

Dagens kunder er veldig skeptiske til reklamer og annonser uten «bevis». For gjennom alle år har man blitt bombadert i markedet med selskaper og selgeres påstander om hvor flott og godt et produkt er. Kjøpere har blitt overveldet av så mange markedsføringstaktikker som ikke har bevis nok som kan støtte påstandene i annonsen.

Markedsførere kan si hva som helst om deres produkter, og mange gjør også det. Dette har resultert i at forbrukere ikke lenger stoler på markedet. Når du forteller dem hvor flott dine produkter eller tjenester er, deres første tanke er «ja, sikkert!». De moderne forbrukerne vil ha bevis.

Så du trenger anbefalinger fra kunder – eller enda bedre: film med anbefalinger. Uansett hva slags anbefalinger, så lenge de er ekte så vil det fungere. Du bør ha med bilde av personen og deres ekte jobbstilling. Det finnes mange tilleggstjenester som kan vise slike anbefalinger for deg på landingssidene. Og de bør være så spesifikke som mulig.

Leserne bør kunne lese mer enn bare «Jeg elsker dette!». Det er bedre hvis de leser noe som dette: «ABC’s tilleggsfunksjoner hjelper oss å spare 25,7% på undersøkelseskostnader, og som et resultat har vi klart å doble vår produksjon ROI». Spesifikke anbefalinger, fra ekte mennesker, kommer til å hjelpe til med konverteringer på dine landingssider.

💡 Bruk landingssiden til å skape kontakt

Kjøpere liker det bedre når de føler de klarer å relatere til selskapet. De vil at du skal nå dem emosjonelt, være autentisk og at du viser dem selskapets personlighet. På en annen side må du ikke overvelde dem, fordi for mye personlighet kan tolkes som overlegen eller til og med fornærmende.

Du må finne en balanse. Du kan vitse med leseren din, men ikke dra humoren så langt at det virker som du gjør narr av leseren din. En effektiv måte å finne ut hvor mye man kan utnytte humor er å bruke A/B testing for å finne ut hva som gir flest konverteringer.

💡 Legg til en video

En film kan øke konverteringsraten med opptil 80%. Leserne ønsker å se produktet eller tjeneste i aksjon. I tillegg bør videoen være tydelig og klar. Videre bør ikke filmen være lenger enn to eller tre minutter. Leserne ønsker ikke å bruke 15 minutter på å se på en video fra en bedrift de aldri har kjøpt fra. Vis interessante mennesker som gjør kule ting med ditt innhold.

💡 Hold det enkelt

Dersom leserne får for mange muligheter og valg på siden vil det ta mye lenger tid før de klarer å ta en beslutning om hvilke handlinger de vil gjøre. Det er derfor viktig å holde landingssidene dine korte. Ikke be kundene dine fylle ut flere forskjellige skjemaer. Du trenger ikke en link til alle dine kontorer eller produkter. Du trenger ikke overvelde dem med innhold. Jo enklere side, desto enklere er det til å få noen til å ta en beslutning og gjøre den handlingen du ønsker at de skal.

Fjern elementer som ikke leder til ditt ønskede resultat. Etter at de besøkende har gjort den ønskede handlingen kan du sende dem mer informasjon om selskapet ditt. Landingssiden trenger kun å være relevant for sin hensikt. Vær sikker på at ditt visuelle fokus er på sidens viktigste innhold. Ta bort alle distraherende linker eller innhold. Beherskelse og fokus hjelper deg med å øke konverteringene.

💡 Gjør det interessant for de besøkende

Besøkende vil forlate siden hvis innholdet ditt er kjedelig og uattraktivt. Fokuset må ligge på dine besøkendes smertepunkter og hvordan du kan løse disse. I tillegg må du vite at innholdet ditt er enkelt å lese.

En landingsside er ikke riktig tid eller sted for å få leserne til å lese høy-teknologiske dokumenter. Isteden bør du ha mye mellomrom på siden med korte setninger og paragrafer. Budskapet ditt bør fokusere på kundene dine og ikke bedriften eller produktene. De vil vite hva de får ut av dette.

💡 Jobb med overskriftene

En fengene overskrift er viktig. Overskriften bør fange oppmerksomheten til en potensiell besøkende. Overskriften bør gjøre dem interessert og villig til å lese mer. Du kan ha en veldig effektiv landingsside, men den vil ikke gjøre noe for deg hvis ikke du har en god overskrift. Overskriften er tross alt det første leserne dine vil se.

Overskriften bør besvare følgende spørsmål: hvilke fordeler er det for leserne? Beskriver den tydelig dine produkter eller tjenester? Viktigst av alt er at overskriften bør være kort og konsist.

💡 Ha en tydelig call-to action

Hva er egentlig call-to action? Dette er den delen av teksten eller bildet som gjør at de besøkende foretar en spesifikk handling, som for eksempel «Ring oss nå» eller «Klikk her». Din call-to action kan ligge hvor som helst på siden, men innen bare noen sekunder bør leserne vite akkurat hva du prøver å oppnå.

Du bør heller ikke ha mer enn en call-to action per landingsside. Når folk lander på siden din vil de enten skumlese og forsvinne fra siden, eller de vil bli værende en stund. Du må fange deres oppmerksomhet fort med en tydelig call-to action. Landingssiden din bør ha kun en hensikt, og alt på siden må omhandle denne hensikten.

💡 Bruk relevante bilder

Gratis arkivbilder er fint, men ikke bruke dem på landingssiden din hvis ikke det er relevant for din call-to action. Førsteinntrykk kan gjøre en stor forskjell. Det riktige bildet kan hjelpe deg å øke dine konverteringer. Å velge feil bilde kan faktisk øke antallet som forlater siden din med en gang.

Ikke bruk generiske arkivbilder som ikke har noe å gjøre med produktet eller tjenesten din. Bruk kun bilder som er relevant for ditt budskap, og sikre deg at bildet ditt er unikt og av høy kvalitet.

 

Landingssider kan virkelig forbedre dine konverteringer, hvis de er designet riktig.

Få mer inspirasjon

Disse teknikkene vil være effektive for å hjelpe deg å generere flere leads fra din Content Marketing. Last ned en gratis brosjyre.