Hvordan lage en bedre B2B ecommerce kundeopplevelse

B2B ecommerce vokser i et raskt tempo og digitale kjøp er i ferd med å bli den nye normen. Se hvordan produsenter, distributører og grossister bygger bedre B2B-kundeopplevelser med ecommerce.
Skrevet den 28.01.2022, 00:00
Hvordan lage en bedre B2B ecommerce kundeopplevelse

Alle e-handelsopplevelser må være jevne, effektive og praktiske. Imidlertid er B2B- og B2C-bransjene forskjellige i kundekrav. Å drive en B2B-virksomhet involverer ofte transaksjoner, engrosvolumer, høye prislapper, tidsfølsomhet osv. Alle disse faktorene må ivaretas for å unngå feil i B2B-kjøperens reise.

Dessuten kan ikke alle typer B2B-produkter selges gjennom en enkel handlekurv. Noen ganger kreves det en tilpasset bestillingsprosess for å hjelpe med å sortere ut produktspesifikasjoner, tilpasninger og priser.

Les videre for å få tips om hvordan du bygger en bedre B2B ecommerce-kundeopplevelse.

Hva er Customer Experience Management?

La oss først definere customer experience management. Den innkapsler alle kundens livssyklusprosesser og hvordan disse prosessene leveres av selskapet. Hvert selskap må organisere, overvåke og spore kundeinteraksjoner for å sikre vellykkede forretningstransaksjoner, bygge kundelojalitet og finne muligheter for vekst.

CEM eller CXM?

Kundeopplevelsesstyring blir noen ganger referert til som akronymene CEM eller CXM. CEM og CXM utforsker hvordan et selskap samhandler med en kunde, og er programvaren som hjelper til med å administrere disse prosessene og dataene. For enkelhets skyld vil vi bruke CEM.

Relatert whitepaper: 7 nøkler for å bygge en best mulig kundeopplevelse

B2B-kjøperprosessen

B2B-kjøperprosessen innebærer at et selskap identifiserer et problem eller behov, undersøker og evaluerer alternativene, definerer løsningskravene, velger leverandør, foretar et kjøp og forhåpentligvis returnerer konsekvent. B2B-kjøperens mål er å finne det ideelle produktet og den beste leverandøren, og kontinuerlig komme tilbake for å foreta kjøp. Kort sagt, hvis en kunde er fornøyd, legges grunnlaget for et langsiktig forhold.

B2B-kjøpeprosessen trenger eksepsjonell CEM, fordi en vellykket B2B e-handelsopplevelse vil støtte oppbyggingen av en solid base av tilbakevendende kunder som foretar høyvolumskjøp. La oss ta en titt på noen nøkkelelementer for hvorfor det er så viktig å prioritere B2B-kundeopplevelsen.

Viktigheten av Customer Experience Management for B2B e-handel

Betydningen av customer experience management for B2B ecommerce kan ikke undervurderes. Faktisk er 86% av kjøperne villige til å betale mer for en utmerket kundeopplevelse, og 73% av folk anser kundeopplevelse for å spille en viktig rolle i deres kjøpsbeslutninger.

Det er mange fordeler ved å implementere en raffinert CEM-tilnærming. For eksempel er det rimeligere å beholde kunder enn å skaffe nye kunder. Mens fornøyde kunder deler sin positive opplevelse med andre, er det dobbelt så stor sannsynlighet for at misfornøyde kunder gjør det. Det kan imidlertid være vanskelig å tilby en tilfredsstillende B2B-kundeopplevelse, fordi kundene er bedrifter og ofte erfarne i å tilby e-handel selv, kan de ha høyere standarder og mer unike bestillingskrav enn en individuell forbruker.

På baksiden forbedrer høykvalitets CEM også ansattes opplevelse. Utmerkede kundeopplevelser fører til færre problemer og mindre stress for de ansatte. I stedet for å bruke tid på å feilsøke kundeproblemer, kan ansatte fokusere på forretningsvekst.

Strategier og verktøy for bedre B2B ecommerce Customer Experience Management

Det er mange nyttige strategier og verktøy for å bedre B2B CEM.

Først og fremst må bedriftenes behov, atferd, mønstre og mål forstås. Bruk dataene dine som grunnlag for å lage kundereisekart for å forbedre brukergrensesnittet og bygge merkevare- og produktlojalitet. Reisekart hjelper bedrifter med å forutse kundeinteraksjoner og legger til rette for en oppriktig forbindelse mellom bedriftene. Dataene, reisekartene og relasjonene gir kritisk innsikt og inspirasjon for å bestemme din go-to-market-strategi, tone-of-voice og innholdsskaping.

Som en ledende leverandør av skybaserte ecommerce-løsninger utmerker Dynamicweb seg når det gjelder å koble sammen kunder og bedrifter. Dynamicweb tilbyr en ecommerce suite, klar til å akselerere din digitale virksomhet og gir deg én plattform som kombinerer netthandel, PIM, nettsider og markedsføring.

Mer enn 4.000 merker over hele verden stoler på Dynamicweb med digitale løsninger. Våre kunder inkluderer ledende merker som Lego Wear, Norsk Stål, Unilever, Winnebago, L’Oréal, Flying Tiger, Toyota, Europcar og Skanska. Bygget på Dynamicweb gjøre disse kundene i stnad til å oppnå livslange kunderelasjoner, øke inntektene og utvide merkevarene sine.

Lær hvordan din bedrift kan vokse og trives med bedre B2B-kundeopplevelser.

Kontakt Dynamicweb