Hvor effektiv er innholdsmarkedsføring?

Linkedin Marketing Solutions publiserte nettopp ny forskning, og dette er stort for innholdsmarkedsførere.
Skrevet av Dynamicweb Software den 30.03.2018, 09:00
Hvor effektiv er innholdsmarkedsføring?


Hvor stort?  

Så stort at vi bare kommer til å sette tallene til høyre i første avsnitt: Innholdsmarkedsføring koster 62 % mindre enn tradisjonell markedsføring og genererer 3 ganger så mange potensielle kunder.

Det er en betydelig bedre avkastning på hver markedsføringskrone, og denne Linkedin-studien bekrefter verdien av verdien av innholdsmarkedsføring. Innholdsmarkedsføring står igjen som den store vinneren, både når det gjelder kostnadsbesparelser og i forhold til effektive kundekonverteringer. Om du ennå ikke har benyttet deg av innholdsmarkedsføring, så er denne undersøkelsen et spark bak for å komme igang.

Tradisjonell markedsføring har også sin plass, men praksisen med å gi ut en haug med trykte annonser og håpe på mirakler er håpløst avleggs. Årsaken til at innholdsmarkedsføring er så mye mer effektiv i forhold til generering av potensielle kunder, er fordi den tiltrekker seg potensielle kunder som allerede er interessert i det du tilbyr. 

Folk bruker søkemotorer hvert sekund hver dag for å oppdage nye produkter og løsninger, og innholdet er måten du lar disse potensielle kundene få vite at du eksisterer.

Innholdsmarkedsføring tiltrekker organiske søk ​​ved hjelp av nøkkelord, og det engasjerer også kunder i bearbeidelse og bygger merkekjennskap. 

Linkedin-studien viser at B2B-selskaper som blogger, genererer 67 % flere potensielle kunder per måned enn dem som ikke gjør det. Og det gjelder bare én type innhold.

Hvitbøker og e-bøker er spesielt effektive hvis du knytter dem til et konverteringsregime. Når kundene gir deg sin kontaktinformasjon i bytte mot innhold, kvalifiserer de seg ikke bare som potensielle kunder, men de innbyr til personlig og direkte kommunikasjon. Vinn-vinn. Og det er en seier for dem også fordi det verdifulle innholdet du kan tilby koster dem bare en e-postadresse!

Linkedin-rapporten bekrefter også det Dynamicweb alltid har fokusert på. Relevans teller! 41 % av de spurte sier de ville avslutte et forhold med et merke hvis innholdet var irrelevant. 22 % har allerede gjort det.

Denne statistikken understreker behovet for personalisering.  Du ønsker å skreddersy en dynamisk nettopplevelse for kundene dine for å anbefale det mest relevante innholdet og produktforslaget til hver enkelt.  Det sier seg selv at kundene oftest engasjerer seg i innhold som er relevant for dem.  Nå er vi imidlertid også klar over at kundene aktivt avviser merker som ikke sikrer at relevans er en del av deres innholdsmarkedsføring.