Hva er Title Tags?

En title tag er et HTML element som spesifiserer tittelen av en nettside. Title tags vises på søkemotorresultater som overskriften du kan klikke på, og er viktig for brukervennlighet, SEO og sosial deling. Title tag til en nettside er ment for å gi en riktig og konsis beskrivelse av en sides innhold. Google viser vanligvis 50-60 karakterer av en tittel, det er derfor optimalt å bruke maks 60 karakterer, slik at tittelen gir mening for leseren.
Skrevetav Dynamicwebden 13.12.2018, 12:00
Hva er Title Tags?

Hvorfor er title tags viktig?

Tite tags er en av hovedårsakene til søkemotorens forståelse av din side, og er ofte det første inntrykket man får. Title tags blir brukt på tre viktige steder; søkemotorresultater, nettleser og sosiale nettverk.

 

  1. Søkemotorresultater
    Title tag er overskriften din i et søkeresultat, og er en søkers første inntrykk av siden. En god tittel kan være avgjørende for om søkeren klikker seg inn på din side.
  2. Nettleser
    Din title tag vises også på toppen av nettleseren og fungerer som et stedsnavn, spesielt for brukere som har mange faner åpne. Unike titler som er gjenkjennelige hjelper søkeren å ikke glemme siden din.
  3. Sosiale nettverk
    SoMe eksterne sider – spesielt sosiale nettverk – vil bruke din title tag for å bestemme hva som skal vises når du deler siden. Det er viktig å huske at noen sosiale nettverk (Facebook og Twitter) har deres egne meta tags, som gjør at du kan spesifisere titler som er forskjellige fra din title tag. Dette gjør at du kan optimalisere hvert nettverk og bruke lengre titler når det er være gunstig. Her er for eksempel et utklipp fra Facebook.

Hvordan skrive en god title tag?

Fordi title tags er en så viktig del av både søkemotoroptimaliseringen og søkerens brukeropplevelse er det vesentlig å skrive en god og effektiv tittel. Dette er en veldig effektiv SEO-oppgave som ikke krever myt tid og innsats.  Her ser du noen forslag til hvordan du kan optimalisere dine title tags.

  1. Lengden på title tags
    Google har satt en konkret grense på title tags til 600 pixler. Dette kan være vanskelig å forholde seg til, og vi sier ofte at 60 karakterer er maks. Dersom du har mange bokstaver som tar mye plass, slik som k, w, og liknende, bør du ha færre enn 60 karakterer, men hvis du har bokstaver som tar mindre plass, slik som i, t, og liknende, kan du ofte ha mer enn 60 karakterer. Prøv å unngå bare store bokstaver, da dette vil begrense antall karakterer Google viser. Hvis tittelen din er for lang kan søkemotoren kutte den ved å legge til en ellipse («…»), noe som kan gjøre at viktige ord blir fjernet fra tittelen. Se eksempel nedenfor.

    Det er viktig å huske at noen titler er naturlige lengre, så når du skriver en title tag bør du huske på hvordan dette vil se ut i et søk. Bruk dømmekraften din og tenk som du ville gjort når du selv søker på noe.

    Noen ganger kan også Google velge å vise merkenavnet ditt og fjerne noe av tittelen du selv har laget. Da kommer det en ellipse på den tittelen du har skrevet, og noe av tittelens budskap kan forsvinne, slik som her:
  2. SEO-nøkkelord
    Når du skriver en tittel bør du unngå å ramse opp nøkkelordet ditt i forskjellige variasjoner. Dette er ikke effektivt for søkeren og kan gi deg problemer med søkemotoren. Søkemotor forstår forskjellige variasjoner av et ord, og derfor er det unødvendig å bruke alle dine nøkkelord i en tittel.
  3. Hver side bør ha en unik tittel
    Ved å ha forskjellige titler for hver side forstår søkemotoren at innholdet ditt er differensiert og verdifullt, noe som kan også øke din klikk-rate. Hvis du har hundrevis av sider kan det virke som en vanskelig oppgave å lage forskjellige titler for hver side, men du kan bruke CRM-systemer til å gjøre dette for deg. Har du eksempelvis en nettside for hvert produkt du selger, kan du starte med å ha navnet på produktet som en title tag.

    Prøv å unngå titler som «hjem» og «hovedside» da Google kan tro at du har liknende innhold på forskjellige sider. Spør deg selv om du ville trykket på en side med dette navnet før du lager den.
  4. Nøkkelord bør stå først
    Du bør ha det viktigste nøkkelordet ditt i starten av tittelen. En studie viser at de som søker leser kun de to første ordene i en tittel før man bestemmer seg for å klikke på linken eller ikke.
  5. Utnytt merkevaren din
    Hvis du har et sterkt og velkjent merke kan det være nyttig å legge til merkenavnet ditt i tittelen. Generelt sett er det bedre å ha merkenavnet til slutt, men i noen tilfeller (slik som hjemmesiden eller «om oss») kan det være lurt å ha navnet først. Noen ganger setter Google på merkenavnet ditt bakerst på tittelen automatisk, så det er lurt å tenke på hvordan søkeresultatet ser ut før du legger på merkenavnet.
  6. Kunden i fokus
    Selv om title tags er viktig for SEO, er det viktig å huske at du skriver til målgruppen din. Skriv en attraktiv tittel som trekker målgruppen til sidene dine. For de som søker er tittelen den første interaksjon de har med ditt merke, og den bør være så overbevisende at de har lyst til å klikke seg inn på din side.