Hva er produktberikelse og hvordan kan det øke salg?

I dag forventer kunden å bli møtt med nøyaktig og rikelig med informasjon med en gang de kommer til din nettbutikk. Å ikke møte disse forventningene kan føre til en tapt kunde og tapte inntekter. Det er her digital produktberikelse kommer inn.
Skrevet av Dynamicweb den 25.02.2021, 13:25
Hva er produktberikelse og hvordan kan det øke salg?

Online shopping gjør det mulig for kundne å sitte å søke etter akkurat det de er ute etter, og de kan studere detaljene som de vil. Hvis din nettbutikk mangler produktdetaljer vil dine digitale besøkende forsvinne fra din nettbutikk, og du mister et potensielt salg. For å bygge en pålitelig nettbutikk må du ha rikelig med data, og den må være korrekt - alt fra bilder, beskrivelser, farger, tekstiler, lagerbeholdning, leveringsalternativer, osv. Denne produktinformasjonen er det dine digitale kunder ser etter når de skal gjennomføre et kjøp. Nøkkelen for å øke digitalt salg er å tilgjengeliggjøre all nødvendig informasjon om produktet for kunden. 

Produktberikelse handler om å fylle inn all manglende informasjon om et produkt. Istedenfor å bare dele et produkt med en beskrivende tekst og et bilde, inkluderer produktberikelse detaljer som mål, farge, varianter, relaterte produkter og tilbehør. Målet med slik produktberikelse er å vise kunden hvordan dette produktet vil passe inn i livet deres, og endre det for det bedre. 
 

Taktikker for produktberikelse

Å legge til mer grunnleggende informasjon som mål, materiale og farger er en start, men det ligger mer til produktberikelse hvis du virkelig ønsker å øke salget ditt. Digitale eiendeler er nøkkelen for digitale kunder. Når forbrukeren ikke kan se og ta på produktet før de kjøper det, er de helt avhengig av bilder og helst videoer. Å se på en video hvordan et produkt fungerer og brukes kan være forskjellen mellom en forlatt handlekurv og et gjennomført kjøp. 

Spesifikasjoner, informasjon om materialet og tekniske tegninger kan være veldig nyttig for kunden når de ser etter et produkt som må passe noen spesifikke krav, særlig hvis produkte er av mer teknisk art. Brosjyrer og instruksjonsmanualer kan også gi mye av informasjonen kunden leter etter. 

Du kan og du bør dele linker og informasjon om hvordan et spesifikt produkt fungerer med eller forbedrer andre produkter i ditt sortiment. Hvis en forbruker kjøper noe med valgfritt tilbehør, kan du for eksempel vise disse tilbehørene sammen med produktet ditt i bilder og videoer. På den måten viser du hvordan dette tilbehøret gir mer verdi til produktet. Noen butikker tilbyr også rabatt dersom de kjøper produkt og tilbehør samtidig. Dette er en enkel måte å berike produkter, og samtidig oppmuntre til salg. 


Hvordan implementere produktberikelse

Produktberikelse starter med kvalitetsdata. Du kan tross alt ikke dele ytterligere informasjon til kundene dine, hvis du ikke har det selv. Å sikre at produktdataen din er sortert, organisert og lett tilgjengelig er første steg, og kan gjøres i et Product Information Managemnet (PIM) system. Et PIM system er selve ryggraden av produktberikelse og vil jobbe i samsvar med dine andre berikelsesaktiviteter for å øke salg. 

 

Er PIM riktig løsning for din bedrift?

Vil du vite ditt PIM business case? Få et estimat på timene det vil ta å få ditt PIM prosjekt opp å kjøre. PIM project estimator gir deg et omtrentlig estimat, basert på hundrevis av tidligere implementeringer.