Hva er meta descriptions?

Meta descriptions er et viktig hjelpemiddel for å øke klikk inn på nettsiden din fra et søkeresultat.
Skrevet av Dynamicweb den 18.12.2018, 12:00
Hva er meta descriptions?

Meta beskrivelser gir et kort sammendrag av innholdet på siden. Det er den grå teksten som vises under den blå linken i et søkeresultat. Hvis man ikke ønsker å tilrettelegge for din egen meta beskrivelse, så vil Google kunne gå inn å lage sin egen meta for å beskrive din hjemmeside. Dette for å kunne gjøre siden din bedre ved søk.

Eksempel på meta description: 

Optimal lengde

Meta description tagginger er viktig for å få klikk, da disse korte tekstene er en nettsides mulighet til å «reklamere» siden sin til målgruppen. I tillegg får personen som søker en mulighet til å bestemme seg om innholdet er relevant og har informasjonen de leter etter.

Meta beskrivelsene dine bør være godt skrevet slik at en person har lyst til å klikke inn på siden din. I tillegg bør beskrivelsen inneholde nøkkelord som er viktig for innholdet ditt, samtidig som den bør være forskjellig fra andre sider.

 

Google rangeringsfaktor?

I 2009 kunngjorde Google at meta description ikke spiller inn på Google rangeringsalgoritmer for nettsøk. En god meta description kan likevel innvirke på sidens klikk, noe som kan påvirke positivt på sidens rangering. Derfor er det viktig å legge litt innsats i dine siders meta description.

 

SEO «best practice»

Attraktive beskrivelser er viktig

Beskrivelsen av siden din er den delen av søkeresultat som avgjør for en person om siden din er relevant eller ikke. Ved å lage en attraktiv beskrivelse kan du forbedre klikk-raten på nettsiden. For å maksimere klikk-raten på et søkeresultat er det viktig å huske at Google og andre søkemotorer fremhever ord i beskrivelsen din som matcher med ordene i søket. Denne uthevede teksten vil være til fordel for din side, så du bør prøve å ha med relevante fagord i beskrivelsen din.

Unngå dobbelt opp

I likhet med Title Tags er det viktig å ha forskjellige beskrivelser for hver side. Det beste for siden er om du selv skriver beskrivelsen for hver enkelt side, men det finnes også programmer som kan gjøre dette for deg.

Ikke bruk doble anførselstegn

Når du bruker doble anførselstegn i din meta description vil Google fjerne teksten som står mellom tegnene. For å unngå at dette skjer bør du fjerne alle tegn som ikke er bokstaver eller tall.

 

Noen ganger kan det lønne seg å ikke ha meta description

Som tidligere nevnt hender det at søkemotorene selv velger beskrivelsen for siden din. Derfor er det noen ganger smart å ikke ha en egen beskrivelse som kan overkjøre søkemotoren. Vi har en tommelfingerregel som er lurt å huske på:

  • Dersom en side er rettet mot 1-3 sterke søkeord bør du skrive din egen meta description som kan brukes til å finne din spesifikke målgruppe.
  • Hvis siden din inkluderer mer enn tre søkeord kan det være bedre å la søkemotoren lage sin egen meta description. På den måten vil søkemotoren selv lage en beskrivelse som matcher et søk.

 

Ta forbehold når du utelater meta description

Når siden skal deles på sosiale nettverk som Facebook, vil den bruke meta description som du selv har skrevet. Dersom du ikke har skrevet noe beskrivelse for denne siden vil Facebook bruke den første teksten på siden. Dette kan virke mot sin hensikt, avhengig av hvor relevant denne teksten er for målgruppen din.

 

NB! Søkemotorer kan overkjøre din meta description

I noen tilfeller vil søkemotoren selv overkjøre beskrivelsen du har laget for siden din. Det er helt tilfeldig når dette skjer, men det er ofte når Google mener at din beskrivelse ikke passer godt nok til å besvare et søk. Da vil Google sette sammen sin egen meta description for å best svare på et søk.

 

Tidligere har vi skrevet om hva SEO er og hvorfor det er viktig. Vi har også tatt for oss Title tags. Dette kan du lese mer om her:

Les mer om hva SEO er her.
Les mer om hva Title Tags er her.