Hva er en markedsplass og hvorfor er det så viktig for din e-handelsstrategi?

Digitale markedsplasser har blitt veldig populære de siste årene, og blir ofte nevnt i sammenheng med digital handel. Det er liten tvil om at det å være til stede på markedsplasser bør være en sentral del av din e-handelsstrategi. Hva er egentlig en digital markedsplass, og hvorfor er det så viktig at du bør ta hensyn til denne kanalen når du utvikler din e-handelsstrategi?
Skrevet av Charlotte Nalum den 22.04.2021, 12:00
Hva er en markedsplass og hvorfor er det så viktig for din e-handelsstrategi?

G2 definerer en digital markedsplass som en «nettside eller applikasjon som kobler ammen kjøpere og selgere». Digitale markedsplasser er ingen ny kanal, med både Ebay og Craigslist som ble etablert allerede i 1995. På slike markedsplasser kan du søke deg frem til en kategori, eller et spesifikt produkt eller tjeneste, og velge mellom flere leverandører, for å sikre at du får det beste produktet/tjenesten, til den rette prisen. De fleste markedsplasser tilbyr produkter, men det har også blitt mer vanlig med tjenester, slik som strømabonnement, dyrepass eller håndverkertjenester.

De tradisjonelle markedsplassene, slik som Ebay, Finn, Amazon og Miinto, er egne markedsplasser hvor man kan selge og kjøpe produkter, enten som en leverandør, eller som privatperson. Siden disse markedsplassene har vært en så stor suksess, har også de sosiale mediene bestemt seg for å være med på bølgen, og du kan nå selge direkte til kundene dine via Facebook Marketplace.

Så hva er egentlig fordelene med å bruke en markedsplass til å selge dine produkter? Først og fremst er det en ny kanal du kan utnytte for å nå et helt nytt publikum. De fleste markedsplasser har allerede et godt etablert omdømme og er anerkjent hos forbrukerne. Dette gjør at du sparer tid og ressurser på å bygge opp en helt egen kanal. I 2018 rapporterte 47% av bedriftene som selger på Amazon at mellom 80% og 100% av deres inntekter kom fra Amazon Marketplace alene. Det kan dog være lurt å ha din egen forretningsplattform, og bruke utvalgte markedsplasser som tilleggskanaler for salg, ikke være avhengig av kun markedsplasser. De tar tross alt en del av kaka for at du skal få lov å selge på deres plattformer. I tillegg vil lojale kunder sannsynligvis gå direkte til dine nettsider, og ikke gjennom en markedsplass.

Den andre store fordelen med å bruke markedsplasser som salgskanal er at du fremstår som en seriøs aktør for forbrukeren, og det kan være enklere å bygge et kundeforhold. Ved å være transparent på priser, kvalitet, lagerbeholdning og tilgjengelighet viser du kunden at du er en pålitelig kilde, samt du har muligheten til å slå ut konkurrentene, enten på pris, kvalitet eller tilgjengelighet. Ved å alltid være den aktøren forbrukeren velger, vil de til slutt bli lojale, og komme direkte til din plattform.

At tilstedeværelse på markedsplasser bør være en del av din e-handelsstrategi er det liten tvil om. Muligheten til å nå et nytt og større publikum, samt at du bygge tillit og lojalitet ved å vise at du er en seriøs aktør er de to største fordelene med en digital markedsplass, og bør definitivt være gode grunner for deg til å implementere dette som en del av din strategi.

Har du ikke en digital plattform og vet ikke hvor du skal starte? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg!

 

Om Dynamicweb
Dynamicweb tilbyr kundene en bransjeanerkjent, prisvinnende All-in-One-plattform. Vi gjør det mulig for kunder å levere fantastiske kundeopplevelser og skalere suksess via netthandel gjennom de beste løsningene for innholdsstyring, digital markedsføringnetthandel og produktinformasjon.

Dynamicwebs 300+ partnere, 200+ ansatte på kontorer over hele verden er stolte av å støtte godt over 5.000 merker, som inkluderer ledende merker som Lego, Subaru, Norsk Stål, Narvesen, L'Oréal, Flying Tiger, Toyota og Europcar. Bygget på Dynamicweb har disse kundene nå mulighet til å oppnå livslange kundeforhold, øke inntektene og utvide merkevarene sine.

Lær mer på Dynamicweb.no.