Hva er ecommerce? Begrepene, tipsene og verktøyene du må vite om

Finn ut hvilke begreper, tips og verktøy du bør vite for din ecommerce.
Skrevet den 02.02.2022, 00:00
Hva er ecommerce? Begrepene, tipsene og verktøyene du må vite om

I 2020 utgjorde e-handelssalget på verdensbasis 4,28 billioner dollar. I 2022 anslås ecommerce inntektene å vokse til 5,4 billioner dollar. For mange virksomheter er ecommerce en måte å nå nye kundesegmenter på, opprettholde kundelojalitet, øke salg og inntekter, øke effektiviteten og finjustere produkt- og lagerstyring. Den siste tidens vekst i digitale kanaler har vært betydelig, og det forventes fortsatt vekst. Innen 2040 vil 95% av alle kjøp skje gjennom ecommerce.

Ecommerce management er en tjeneste som innkapsler alle oppgavene som trengs for vellykkede digitale bedrifter, som betalingsbehandling, lagerstyring, markedsføring, ordreoppfyllelse, ordreforsendelse, kundeservice og mer. Hver av disse oppgavene involverer komplekse prosesser og kan være en heltidsjobb alene. For å redusere ecommerce-kompleksiteten kan ecommerce suiter gi integrerte plattformløsninger for å effektivisere prosesser og forenkle driften slik at bedriftseieren kan fokusere på innovasjon, lønnsomhet og vekst.

Aspekter ved ecommerce som skaper reell verdi

Det er mange aspekter ved ecommerce, inkludert nettsteddesign, produktadministrasjon, lagerovervåking, salg, fortjenestemarginer, ordrekvalitet, salgskostnader, kunderelasjoner, administrasjonskostnader og mer. Ecommerce innebærer å bygge ut den digitale butikken og administrere produktene. Alle disse faktorene må være enkle å bruke, feilsikre, elegante og konsistente med standard brste praksis UX-design.

Ecommerce utvider mulighetene for B2B, B2C og B2A vekst. Netthandel gjør at butikker kan være tilgjengelige når som helst og fra hvor som helst, uten å øke tidsbaserte arbeids- eller overheadkostnader. Smarte funksjoner muliggjør automatiserte e-postkampanjer, promoteringer, påminnelser om handlekurvstatus og sofistikerte søk.

Gjennom 24/7 selvbetjening synker behovet for salgsrepresentanter. Kunder kan få tilgang til tilbud i sanntid, ordrehistorikk, ombestilling, fakturaer, RMA, adressebøker og mer. Salgsrepresentanter kan fokusere på kunderelasjoner med høy verdi og overlate de grunnleggende ordreforhandlingene til de programmerte algoritmene.

Videre kan administrative kostnader reduseres med et dyktig ecommerce mangement system. Integrerte Product Information Management (PIM)-løsninger gir én enkelt kilde til produktinformasjon, som lar eierne administrere data på én plattform og publisere dem gjennom mange plattformer og medier. Flere språk, valutaer, betalinger, mva/omsetningsavgift og fraktmetoder kan koordineres. De mange aspektene ved ecommerce management overgår langt de grunnleggende egenskapene til nettbaserte handlekurver. Faktisk setter mange kunder pris på omfattende selvbetjening og personlige handleopplevelser. I dag forventer kunder lagdelte, dynamiske handleopplevelser som bare kan oppnås gjennom eksepsjonelle løsninger for ecommerce management.

Relatert white paper: Hvorfor ecommerce trenger mer enn en handlekurv

Tips for å forbedre ecommerce bedriften din

Det er mange måter å forbedre ecommerce management på. Fra bedriftseieren til den potensielle kunden, alle fortjener en sømløs og pålitelig ecommerce opplevelse. Hele den digitale salgsstrategien må gis oppmerksomhet. Integrering av PIM, digital markedsføring, innholdsstyringssystemer (CMS), brukervennlig design og backend-kompatibilitet med systemer som enterprise resource planning (ERP) og Customer Relationship Management (CRM) er viktige måter å sikre at ecommerce management er så vellykket som mulig.

PIM genererer detaljer om produkter og nettsidenavigasjon. Denne informasjonen er avgjørende for å maksimere markedsføringsmuligheter og dra inn salg. For å optimalisere PIM, må den integreres med både ecommerce og CMS slik at innholdsoppretting kan automatiseres, og kopien er tilgjengelig i skyen når som helst og hvor som helst. Digital markedsføring er spesielt nyttig fordi det er store mengder data som kan forme innsikt om kunder og digitale atferdsmønstre. Alt dette henger sammen med ERP og CRM. Kunder må ha tilpassede opplevelser og markedsføringsteam må være organiserte og effektive.

Videre kan integrering av CMS med ecommerce muliggjøre for disse personaliserte digitale ecommerce-opplevelsene. Integrering av CMS gir også mulighet for søkemotoroptimalisering (SEO) og A/B-testing. Av største betydning er brukervennligheten til en ecommerce suite. Eventuelle forbedringer ledelsen må ta hensyn til, er innehaverens erfaring med å bygge den digitale butikken. Den beste måten å gjøre det på er gjennom designverktøy no code/low code som er enkle å bruke og fører til elegante, overbevisende produktsider. For å støtte all funksjonalitet må ecommerce integreres med systemer som ERP og CRM, som er ansvarlige for å fullføre og behandle bestillingene.

Hvordan en ecommerce suite-tilnærming gagner din bedrift

Mange ecommerce plattformer tilbyr noen av strategiene som kan forbedre ecommerce for bedrifter og kunder. Det er utmerkede selskaper som på dyktig måte kan håndtere individuelle aspekter ved ecommerce som markedsføring, bestilling, webdesign, salg osv. Men når ecommerce management er delt mellom flere selskaper, butikker og land, er innehaveren bekledd med det enorme ansvaret for å koordinere arbeidet mellom alle de ulike lagene. I dette fraktaliserte arrangementet blir ting lett oversett, og inkompatibiliteter oppstår lett. Implementering av en All-in-One ecommerce suite er den enkleste, rimeligste og mest effektive måten å forbedre alle aspekter av en bedrifts digitale opplevelse på.

Dynamicweb letter kompleksiteten involvert i å administrere ecommerce. I dag forventer kundene digitale kjøpsalternativer, og globalt tilgjengelige digitale kjøpsalternativer er ideelle. Gjennom verdifull kundeinnsikt, presis lagerovervåking og imponerende utvidelse av salgskanaler, støtter Dynamicweb digitale markedsplasser over hele verden.

Hvis du har spørsmål, ta gjerne kontakt med oss.

Hvis du er nysgjerrig på å se Dynamicweb eCommerce suite-løsningen i aksjon, kan du prøve den selv gratis.