Hensyn å ta ved investering i digitalisering – del 2

I mitt første innlegg la jeg frem noen hensyn å ta før vurderingen om å digitalisere en B2B bedrift. Kort sagt sa jeg at alle B2B innkjøper er B2C handlere når de ikke jobber, og de forventer derfor å bli betjent med den samme digitale servicen. Dette innebærer blant annet søke- og personaliseringsfunksjoner, å levere relevant og personalisert data. Det er likevel en forskjell i hva som er relevant data. B2B innkjøpere søker ofte etter produkter som passer deres nåværende installasjon, mens B2C kjøpere trigges av produktspesifikasjoner og omni-funksjoner.
Skrevet av Jesper Nordestgaard, Digital Advisory Manager, Solteq Danmark den 14.02.2022, 08:00
Hensyn å ta ved investering i digitalisering – del 2

Jeg forslo også å bruke plattformer for deres tiltenkte bruk og å invester i de systemene som krever så få integrasjoner som mulig, uten å falle for fristelsen om å kjøpe den u-tilpassede plattformen som sier de kan gjøre alt. Det første gir mening for alle. Hvis du ønsker å kjøre, kjøp en bil og ikke en båt, hvorfor så stort fokus på integrasjoner?

Tenk deg en B2B bedrift som selger reservedeler til en spesifikk bransje. Hvis denne bedrifter ønsker å utvide med en digital salgskanal, trenger de en ecommerce plattform med integrasjoner til deres PIM-, ERP- og fraktløsninger. Dette er minstekravet. Senere, når kravene øker, vil andre system være relevant, slik som CRM, e-postmarkedsføring, CAM, osv. Alle disse forskjellige løsningene leveres og tilpasses riktig av forskjellige leverandører, og alle må kunne være med i prosjektet om å bygge de nødvendige integrasjonene for ecommerce plattformen. Et vellykket prosjekt er derfor fullstendig avhengig av hver leverandørs mulighet til å levere. Og, naturligvis, prosjektsjefens mulighet til å koordinere alt dette, og samtidig håndtere den kulturelle overgangen som krever av bedriften for å nyte alle fordelene av en ny digital salgskanal.

Å minimere antall leverandører og teknisk kompleksitet er uten tvil den eneste grunnen til å fokusere på å begrense antall integrasjoner. For å si det enkelt er integrasjoner kun motorveier for all data. I eksempelet over kan en integrasjon være en salgsordre fra ecommerce plattformen til ERP-systemet, eller produktdata fra PIM-systemet til søkemotoren og anbefalingsmotoren i ecommerce plattformen. En integrasjon vil levere spesifikk data som kreves av en funksjon og vil vanligvis gjøre kun dette. Videre endringer av en funksjon, enten i ERP-systemet eller i ecommerce løsningen, vill også kreve endringer av integrasjonen. Med andre ord, det som er komplekst og dyrt å implementere, er også komplekst og dyrt å vedlikeholde, utvide og endre. Og, for å gjøre det enda verre, forskjellige løsninger har individuelle roadmaps. I et fullt integrert miljø vil det å oppgradere et system ha konsekvenser for alle andre. Dette er teknisk dybde, og det vokser med fire-gangen for hver integrasjon du legger til.

I alle år jeg har jobbet med å bygge IT-løsninger har jeg aldri sett en CFO som estimerer og rapporterer om teknisk dybde, men hvorfor er dette noe annerledes enn finansiell og miljørapporter som CFO’er leverer daglig. Teknisk dybde er slaget som treffer enhver CTO når han får i oppgave å oppgradere et system. Det er fort tydelig at det er nesten teknisk og finansielt umulig å gjennomføre på grunn av integrasjons-spagettien som har blitt bygget i mange år.

Betyr dette at pakker er det beste valget? Nei, ikke i det hele tatt. Og det er her det blir vanskelig. Å snakke om en løsning fra en leverandør er urealistisk på grunn av enhver bedrifts individuelle kompleksitet. Å håndtere flere leverandører, innkjøp av råmateriale, kompliserte bestillingsflyter fra flere kanaler, digital markedsføring og kundeforhold krever alle kompliserte og veldig forskjellige system. Skreddersydde løsninger kreves, men en CFO bør alltid utfordre bedriftens ønske om å kjøpe den beste i bransjen. Noen digitale suiter tilbyr både CMS, ecommerce og håndtering av markedsplasser. Noen ERP-system med CRM-funksjonalitet eksisterer, og slike systemer kan faktisk dekke bedriftens behov. Med andre ord, færre systemer resulterer i færre integrasjoner og mindre teknisk dybde.

Alt dette er en oppfordring til å vurdere integrasjonskrav like mye som systemets funksjoner og egenskaper når du skal investere. Noen bedrifter kan ikke leve uten en «best i bransjen»-løsning, men i min erfaring er det en tendens til å over-investere i funksjoner uten å vurdere de langsiktige konsekvensene.

Om Solteq

Solteq er en nordisk IT-tjenesteleverandør og programvarehus som spesialiserer seg på digitale forretningsløsninger og vertikale programvaremarkeder. Vårt oppdrag er å forenkle den digitale verden for å gjøre en bedre morgendag. Vi er en partner som vet hvordan vi skal snu den digitale disrupsjonen til beste for kundene våre. Nøkkelsektorene selskapet har langsiktig erfaring i inkluderer detaljhandel, overnatting, produksjon, industri, energi og tjenester.

Solteq opererer i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Polen og Storbritannia med 13 kontorer og sysselsetter 600+ fagfolk.

Våre spesialiteter innen Dynamics 365 Business Central, produksjon, lagerlogistikk, digital handel, handel, omnikanal, kundeopplevelse, digitalisering, digital virksomhet, kundeengasjement, programvare, forretningsutvikling, POS, robotikk, blokkjede og AI.

Lær mer på solteq.no