Hensyn å ta ved investering i digitalisering - del 1

Det har lenge vært kjent – personalisering konverterer. Det er høyere sannsynlighet for at et kjøp gjennomføres når kunden får relevant informasjon istedenfor et generisk budskap, og kunden krever i dag å ha den samme opplevelsen med din bedrift på tvers av alle salgskanaler. B2C bedrifter har slitt med omni-kanal konseptet i flere år allerede, og til tross for store investeringer er det dessverre bare noen før aktører som kan si at de virkelig har oppnådd dette, for flere grunner. Dette kommer jeg tilbake til.
Skrevet av Jesper Nordestgaard, Digital Advisory, Solteq Danmark den 31.01.2022, 08:00
Hensyn å ta ved investering i digitalisering - del 1

For B2B bedrifter er utfordringene veldig like. Det er tross alt de som kjøper på nett etter jobb som også kjøper varer på vegne av sin arbeidsgiver på dagen, og hvorfor skal disse to opplevelsene være forskjellige? Dette støttes av forskning fra Forbes, som viser at B2B innkjøpere har gjort 12 søk og er mer enn halvveis gjennom kjøpsreisen før de tar en beslutning. I følge McKinsey er ikke B2B innkjøpere redd for å gjennomføre store kjøp på nett. De er villig til å kjøpe stort via eksterne eller digitale tjenester, så lenge den nødvendige informasjonen er tilgjengelig.

Kort sagt, personalisering og god produktinformasjon som minimerer ikke-kjøp er nøkkelen i både B2C og B2B, men god produktinformasjon betyr ikke nødvendigvis det samme for disse to.

Du antar kanskje at for B2C bedrifter er det lett å oppnå god produktinformasjon, da disse bedriftene allerede vet kundenes krav fra sine fysiske butikker. Men det er fortsatt vanskelig, hovedsakelig fordi all denne produkt- og bruksinformasjonen er lagret i hver selgers hode, som nå må struktureres i en digital løsning som tilbyr den samme tjenesten via en nettleser eller en app. På toppen av dette er tette integrasjoner nødvendig for å sikre riktig prising og lagerstatus. Å oppnå alt dette er vanskelig, og det er utfordringen med Omni.

For B2B selskaper, uavhengig av om de selger direkte eller via en distribusjonskjede, er dette enda mer komplisert fordi B2B bedrifter ofte selger skreddersydde produkter eller produkter for spesifikke bruksområder. Å ha relevant produktinformasjon for slike produkter krever mer enn bare spesifikke produktattributter som størrelse og farger. I B2B verden er ofte den mest viktige produktinformasjonen hvor produktet passer inn. Dette høres kanskje enkelt ut, men det er det ikke! Data som størrelser og farger kommer ofte fra et data-strukturert PIM-system, mens denne typen data er ofte lagret andre steder, som i ERP-, CRM-systemet eller tekniske tegninger.

På grunn av dette er det tydelig at B2B bedrifter krever flere integrasjoner mellom systemer, og med dette følger flere leverandører som må samarbeide og koordinere seg imellom. Sammenlagt betyr dette større risikoer, og den beste løsningen er den som minimerer dette.

Den øyeblikkelig tanken er kanskje å velge en plattform som har alt – ERP, PIM, ecommerce, osv. disse løsningen finnes og de vil nok fungere for enkelte bedrifter, men pakkeløsninger som dette er sjelden et godt valg for de fleste fordi de kan være vanskelige eller umulige å tilpasse. Med andre ord, det som ser veldig enkelt ut i starten kan snart resultere i dårlig kundeservice og en dårlig investering.

En god regel er å bruke løsningen for deres tiltenkte bruk. Ikke trykk inn en ecommerce-løsning i et ERP-system fordi du kommer til å få problemer når du eksempelvis vil vise kunden et utvidet bilde av deres installasjon istedenfor en enkelt liste med produkter.

Konklusjonen er: invester i løsningene som tilbyr så få integrasjoner som mulig, men samtidig må du ikke gi etter for fristelsen å bruke en løsning for noe den ikke er bygget for!

Gitt at integrasjoner er nødvendig, blir valg av leverandør enda en måte å minimere risiko på. De mest sofistikerte løsningene, høyeste budsjettene og mest ambisiøse prosjektene kan fort falle sammen hvis leverandørene ikke samarbeider eller hvis leveranse-teamet ikke forstår vanskelighetene eller begrensningene andre leverandører har. En måte å redusere dette på, er å velge en leverandør som tilbyr ressurser for alle tekniske og forretningsaspekter av prosjektet.

Følg med for andre del av «Hensyn å ta ved investering i digitalisering» neste uke!

Om Solteq 

Solteq er en nordisk IT-tjenesteleverandør og programvarehus som spesialiserer seg på digitale forretningsløsninger og vertikale programvaremarkeder. Vårt oppdrag er å forenkle den digitale verden for å gjøre en bedre morgendag. Vi er en partner som vet hvordan vi skal snu den digitale disrupsjonen til beste for kundene våre. Nøkkelsektorene selskapet har langsiktig erfaring i inkluderer detaljhandel, overnatting, produksjon, industri, energi og tjenester.

Solteq opererer i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Polen og Storbritannia med 13 kontorer og sysselsetter 600+ fagfolk.

Våre spesialiteter innen Dynamics 365 Business Central, produksjon, lagerlogistikk, digital handel, handel, omnikanal, kundeopplevelse, digitalisering, digital virksomhet, kundeengasjement, programvare, forretningsutvikling, POS, robotikk, blokkjede og AI.

Lær mer på solteq.no