Hemmeligheten bak vellykket B2B-nettsalg med Microsoft Dynamics AX og NAV

Ikke si det til noen, men vi er i ferd med å fortelle deg noe som mange av dine konkurrenter allerede vet. Microsoft Dynamics AX- og NAV-løsninger er svært kraftige verktøy for nettsalg. De lagrer mye verdifull data inkludert lagerbeholdning, forretningslogikk, kundespesifikke priser, og mer.
Skrevet av Dynamicweb Software den 30.05.2018, 09:00
Hemmeligheten bak vellykket B2B-nettsalg med Microsoft Dynamics AX og NAV


Men hvis du bare sitter på din AX eller NAV uten å dra nytte av deres fulle potensial for nettsalg, går du glipp av en potensiell fordel i forhold til dine konkurrenter. Og da vil det være konkurrentene dine som lener seg tilbake. På lystbåter. Mens de drikker champagne.

Her er noen raske fakta om nettsalg fra MarketingProfs:

  • 68 % av B2B-kjøpere kjøper nå produkter på nettet
  • 94 % av B2B-kjøpere gjør undersøkelser på nettet før de foretar et kjøp
  • 83 % av kjøperne bruker leverandørens egen hjemmeside (!)
  • 77 % bruker Google for å finne den informasjonen de ønsker

Så hva forteller dette oss? Det er et veritabel koldtbord av B2B-kjøpere som bruker Google, finner leverandørers nettsteder, og deretter kjøper produktene deres på nettet.

Hvis du integrer ditt e-handelnettsted med Microsoft Dynamics AX- eller NAV-løsning, har du muligheten til å tilby disse kundene produkter direkte fra lageret ditt, med alle nødvendige regler på plass. Og relevant informasjon fra ERP oppdateres i sanntid til nettstedet ditt.

Men mange bedrifter stopper der. Disse bedriftene integrerer AX eller NAV med nettstedet sitt for å vise frem produktene sine (bra), men de gjør det ikke enkelt å kjøpe (ikke bra). Disse selskapene har kanskje dyktige medarbeidere i de fysiske butikkene sine, men de klarer ikke å lede kundene sine mot å foreta kjøp på nettet.

Hvis du ønsker å øke salget og gjøre det enkelt for kundene å kjøpe, er hemmeligheten personalisering. Hvis 77 % av B2B-kjøpere bruker Google til å finne nettstedet ditt, tenk hvor mye mer overbevisende du er når du tilbyr disse kjøperne en personlig landingsside basert på det eksakte nøkkelordet de søkte etter.

Det innebærer å bruke personalisering for å ta i bruk produktdetaljene som allerede finnes i NAV- eller AX-systemet, og deretter presentere produktet (eller produktene) til den kjøperen som mest sannsynlig vil kjøpe. Personalisering betyr å gjøre relevans til ditt konkurransefortrinn. Det er mer sannsynlig at B2B-kjøpere og kjøpere i alle former og fasonger kjøper noe som direkte dekker deres behov.

Og det er ikke bare landingssiden som kan brukes til personalisering heller. Med integrasjon mellom ERP, e-handel og nettmarkedsføring har du muligheten til å endre nettsidene dynamisk for å kunne tilby relevante produkter, dra nytte av guidet salg som styrer kundene mot de riktige produktene, og sende personlig e-post til potensielle og tilbakevendende kunder.  Dette er en sunn, hemmelig ingrediens som øker konverteringsraten og som også smaker godt.

Last ned vår KOSTNADSFRIE hvitbok «Why You Need More Than a Shopping Cart» for å lese mer om personalisering og andre vellykkede taktikker for B2B nettsalg.