Erfarings-basert shopping: Lever en personlig ecommerce

Skrevet av Dynamicweb den 25.04.2022, 08:00
Erfarings-basert shopping: Lever en personlig ecommerce

I løpet av de siste årene har forbrukervaner endret seg drastisk. Forbrukere kjøper mer på nett, og mange av disse endringene er forventet å bli den nye normalen. Salg av retail varer på nett forventes å nå $7,3 billioner verden over innen 2025. For å være en del av denne veksten må du gjøre mer enn å bare selge varer på nett, og vellykkede kundeforhold skjer ikke tilfeldig. 

Uttrykket "erfarings-basert shopping" er overalt, men hva betyr det egentlig? Hvorfor er erfarings-basert shopping så populært? Hvordan implementerer en bedrift slike kundeopplevelser? Dette blogginnlegget tar deg gjennom alt du trenger å vite om erfarings-basert shopping. 

Hva er erfarings-basert shopping? 

Erfarings-basert shopping er suiten med data, innsikt, innhold og løsninger som brukes for å gi kunden en personlig opplevelse ved hver interaksjon med en merkevare. Å analysere kundedata og bruke denne innsikten for å lage innhold, automatisere prosesser og ta informative forretningsbeslutninger kan øke salget og kundetilfredsheten. 

Selskaper er avhengig av å vite om deres nåværende og fremtidige kunders karakteristikk, atferd, behov, ønsker og mål. Erfarings-basert shopping bruker dataen for å forutse behov og ønsker fra forbrukere. Fra oppdagelse til kjøp kan forbrukerens opplevelse gjøres attraktiv og sømløs, med personaliserte interkasjoner. 

Det er mange muligheter for å personalisere ecommerce. Med erfarings-basert shopping er tilpassede opplevelser til stedet i alle kanaler selskapet bruker, og opplevelsen er designet for å matche interaksjonen kunden gjør. 

Erfarings-basert shopping fanger kjøperens oppmerksomhet der de er. Kunder trengre ikke lenger å navigere seg til nettsiden, fordi muligheten for å kjøpe er overalt. Personalisert ecommerce kan oppstå i butikk, på en smart-skjerm, i en app, på en nettside eller i sosiale medier. 

Grunnen bak oppreisingen av erfarings-basert shopping

Forbrukeratferd endret seg drastisk i 2020, og håndtering av kundeforhold har blitt en nødvendighet. I løpet av de siste 4 årene har andelen forbrukere som sier at de kommer til å bli tilbakevendende kunder basert på en personlig handleopplevelse økt fra 44% til 60%. Forbrukere ser etter og engasjerer seg med innhold som er relevant for deres behov, noe som betyr at innhold må presenteres til rett tid, til rett person, i rett kanal. Å tilby handelsopplevelser innenfor eller ved siden av innholdet fanger forbrukeren når de ser det, og øker sjansene for konvertering. Dagens moderne forbrukere forventer enkel betalingsflyt, sømløse transaksjoner, rask frakt og utmerket kommunikasjon.

Relatert whitepaper: 7 nøkler for å levere en bedre online shoppingopplevelse →

Det er over 7,1 milliarder smarttelefonbrukere i verden i dag, og verden av handel, underholdning og fellesskap er bare et sveip unna. På grunn av denne konsekvente tilkoblingen kan forbrukere kontrollere og oppsøke stadig mer engasjerende opplevelser. Hvis ett selskap ikke klarer å levere, er et annet lett tilgjengelig. Enkelt sagt, dette er forbrukerens æra. For å forbli konkurransedyktige, må bedrifter levere unike og konsistente omnikanalopplevelser for å skille seg ut.

Hvordan levere en personalisert shopping-opplevelse

For å levere en personalisert opplevelse, må markedsførings-, salgs- og IT-avdelingene dine samarbeide for å utvikle dynamisk innhold og distribuere det effektivt. 85% av bedriftene tror de tilbyr personlige opplevelser, men bare 60% av forbrukerne er enige. I 2021 planla 67% av ecommerce bedriftene å investere mer i personalisering, og dette vil sannsynligvis vokse.

Heldigvis er det bygget løsninger for å forenkle og automatisere personaliseringsprosessen. Ett alternativ er å investere i en ecommerce suite for å kombinere alle verktøyene som er nødvendige for å levere personlig tilpassede opplevelser i ett system.

Dynamicweb tilbyr kraftige B2B og B2C ecommerce løsninger. Vår robuste plattform legger til rette for forbedrede kundeopplevelser gjennom flerkanalspublisering og -støtte, personalisering for å levere målrettede og relevante produkter, og automatisering basert på kundeatferd. Vi driver virksomhetens vekst ved å administrere dine digitale opplevelser fra én plattform som forener netthandel, PIM, nettsider og digital markedsføring. I tillegg er alle løsningene kompatible med flere språk, valutaer, betalinger, fraktmetoder og avgifter. Vi optimerer forretningsprosessene dine gjennom ERP-integrasjon, selvbetjening og kundespesifikke priser og rabatter.

Mer enn 4.000 merker over hele verden stoler på Dynamicweb med digitale løsninger. Våre kunder inkluderer ledende merker som Lego Wear, Unilever, Winnebago, L’Oréal, Flying Tiger, Toyota, Europcar og mange flere. Bygget på Dynamicweb, er disse kundene bemyndiget til å oppnå livslange kunderelasjoner, øke inntektene og utvide merkevarene sine.

Kontakt Dynamicweb i dag for å øke konverteringer, forenkle komplekse forretningsprosesser og øke bunnlinjen.

Dynamicweb eCommerce suite-brosjyren for å lære mer.