Er D2C riktig løsning for deg? Vi gir deg fordelene, utfordringene og hva du bør vurdere.

D2C ecommerce for produsenter har mange fordeler, utfordringer og hensyn. Lær hvordan du gjør en vellykket overgang til D2C.
Skrevet av Dynamicweb den 27.09.2021, 01:29
Er D2C riktig løsning for deg? Vi gir deg fordelene, utfordringene og hva du bør vurdere.

Er du en produsent som er interessert i å utforske en D2C forretningsmodell? Da er dette blogginnlegget for deg. Les videre for nyttig informasjon som hjelper deg å vurdere alternativene dine og velge riktig netthandelsstrategi og tilnærming for produksjonsbedriften din.

Hva er D2C?

Forretningsmodellen for ecommerce med salg direkte til forbruker (D2C) gjør det mulig for produsenter å selge sine produkter og tjenester direkte til forbrukere uten hjelp fra en mellomkanal, for eksempel distributører og forhandlere. Fordelene? Du får mer kontroll over merkevaren din og et tettere forhold til sluttkunden. Ulempene? Du må være klar til å påta deg nye detaljhandelfunksjoner i tillegg til det tradisjonelle produksjonsansvaret.

Last ned nå: D2C for produsenter - hvordan en direkte-til-forbruker tilnærming styrker produsenter

Hvordan kan en D2C ecommerce gagne din bedrift?

En primær og åpenbar fordel er høyere fortjenestemarginer ved å selge direkte til kunder med en tilnærmet utsalgspris. Det er absolutt en stor motivator i seg selv, men det er enda flere grunner for produsenter å ta i bruk D2C ecommerce.

  • Øk kundelojaliteten: Produsenter som vurderer D2C har muligheten til å tilby kundene mer konkurransedyktige priser enn forhandlere, samtidig som de opprettholder større fortjenestemarginer enn i engros. Dette er en vinn-vinn-løsning for både kunder og produsenter.
  • Dypere kundeinnsikt: Ved å ha et direkte forhold til kundene dine, kan du innhente omfattende data og få innsikt du ikke hadde tilgang til uten D2C. Ved å kontrollere hele kundeopplevelsen på nettet får du se hva som fungerer og hvordan du kan innovere for fremtiden.
  • Markedsfør merkevaren din: Få full kontroll over merkevaren din og lever den typen kundeopplevelser som får kundene til å komme tilbake - som personlige kampanjer og nyttig innhold. Utvid merkevarebevissthet og salgsrekkevidde med bedre digital synlighet og SEO.
  • Øk salget: Med tettere kundeforhold kan du tilpasse og målrette markedsføringsaktivitetene dine. Dette gjør at du kan finjustere konverteringstrakten, øke salget og oppnå inntektsvekst.

Hva er de største utfordringene med D2C?

Takket være detaljhandelsgiganter som Amazon, har dagens forbrukere veldig høye forventninger når det gjelder digitale opplevelser. Kunder ønsker ikke bare produkter av høy kvalitet til rimelige priser, men de vil bla gjennom og kjøpe produkter på en måte som er kjent og pålitelig for dem. For en produsent som ønsker å adoptere D2C tilnærmingen, har standarden blitt satt veldig høyt og trykket er like høyt.

Har du riktig teknologi? En moden og omfattende e -handelsløsning som er designet for å støtte produsenter er et must. For å redusere e-handelskompleksiteten, bør du vurdere en løsning som kan imøtekomme både et typisk detaljhandelsscenario, så vel som et B2B-engroscenario med mer komplekse krav, for å holde styringen av løsningen og integrasjonene rimelige. Til slutt vil produksjonsbedriften din tjene på at både sluttkunder og B2B-grossister kjøper bestillinger via den digitale plattformen din.

Er du forberedt på å utvide og forbedre tjenestene dine? For å få fullt utbytte av D2C, må du endre og revurdere salgs-, markedsførings- og serviceressursene dine. For eksempel vil du lansere kundesentrerte digitale markedsføringstiltak og en enhetlig opplevelse på tvers av alle kanaler. Salgsavdelingen din må nå være orientert mot sluttbrukere og merkeopplevelsen din, og serviceavdelingen din må administrere kundestøtte.

Kan du konkurrere med nye spillere og markeder? D2C lager nye slagmarker for å  vinne kunder. Noen av dine tidligere kanalpartnere kan nå bli konkurrenter. En utvidet digital tilstedeværelse betyr også tilgang til nye markedsplasser og ny konkurranse.

Topp 5 D2C ting å ta til betrakning

Nå som du forstår de største fordelene og utfordringene for D2C ecommerce, hva mer trenger du som produsent å tenke på?

Å gå fra en tradisjonell produksjonsvirksomhet til en D2C-forretningsmodell er en stor endring og krever nøye planlegging. Før du starter din digitale transformasjon, må du vurdere disse fem kritiske elementene.

1.  Invester i teknologi

D2C krever en betydelig teknisk infrastruktur, inkludert en e-handelsløsning designet for sluttkunden og salgsmodellen din. I tillegg må du integrere en kundedataplatform som støtter hele kundeopplevelsen.

2.  Identifiser potensielle kanal-konflikter

Når du åpner en D2C-salgskanal i tillegg til dine tradisjonelle distribusjonskanaler, konkurrerer du med forhandlere og distributører som allerede har erfaring med å selge produktene dine til sluttforbrukere. Du må investere i ytterligere salgs- og markedsføringsstrategier for å få synlighet over etablerte kanaler som fysiske butikker og digitale markedsplasser.

3.  Møt kundens forventninger

Kunder forventer en elegant nettside og en godt designet kjøpsprosess. Og de forventer også at du har en dyp forståelse av deres behov, produkter av høy kvalitet og korte leveringstider. Dette legger press på selgeren, i dette tilfellet produsenten, for ikke bare å lage flotte produkter, men å skape gode opplevelser. 

4.  Vær klar over integrasjonene

Hvis du leter etter D2C ecommerce for Microsoft Dynamics eller andre ERP-, CRM- eller WMS -systemer, må du sørge for at leverandøren har sømløs integrasjon. Du vil at e-handelstransaksjoner og kundedata automatisk skal strømme gjennom til ERP-bestillinger, betalinger, beholdninger og lagersystemer. Å oppfylle bestillinger for kunder direkte vil endre fokuset og dine teknologiske behov.

5.  Implementer for å lykkes

Å velge riktig digital plattform for D2C-målene dine er viktig, men meningsløst, med mindre e-handelspartneren din kan få deg i gang. Invester i teknologi støttet av et team med ekspertise på de unike kravene til produsenter. 

Hvordan komme i gang

For mer informasjon om fordelene og utfordringene ved D2C e-handel for produsenter, last ned vårt white paper, D2C e-handel i produksjon. I Dynamicweb forstår vi at overgangen til en D2C tilnærming er en stor endring og kommer med mange spørsmål. Vi er her for å hjelpe deg med å få svar og utforske alternativene dine. Kontakt oss når som helst for å starte samtalen.

Last ned white paper: D2C e-handel i produksjon