E-handel og markedsføringsideer i høytiden for å øke salget

Årets høytid nærmer seg. Black Friday, Cyber ​​Monday, Thanksgiving og Singles Day er store begivenheter for mange forbrukere og selskaper. Og selv om tidligere år har vært vanvittige, vil høytiden i 2021 mest sannsynlig slå nye rekorder for netthandel.
Skrevet av Rebekka Rich Topholm den 18.10.2021, 09:10
E-handel og markedsføringsideer i høytiden for å øke salget

Hvorfor må du forberede og planlegge din netthandel for høytiden? 

Høytiden er en utmerket mulighet for nettbutikker å avslutte året med et godt innblikk i salget. Selv om COVID-19-pandemien er på vei bort, vil årets høytid fremdeles merke effekten av f.eks. den sosiale distansen. I stedet for å rusle rundt i store kjøpesentre og butikker, er det mer sannsynlig at mange forbrukere vil finne seg selv på sofaen med mobiltelefonen eller den bærbare datamaskinen og skanne nettet etter forhandlere og nettbutikker som vil gi dem det de leter etter.

Relatert white paper: 7 nøkler for den beste digitale kjøpsopplevelsen.

Det er ingen tvil om at dette etterlater et tungt press for nettbutikker å ikke bare ha det riktige tekniske oppsettet for å yte på høyeste nivå, men også å levere den kjøpsopplevelsen som deres digitale kunder forventer. Derfor ønsker vi å dele tipsene våre om hvordan du kan forbedre din netthandelsstrategi i høytiden for å maksimere potensialet til kjøperklare digitale shoppere som leter etter tilbud og kampanjer som matcher deres ønsker.

3 tiltak for din nettbutikk-plan i høytiden

 

For å forberede virksomheten din på høyt press i den kommende høytiden, kan du vurdere:

 

1. Sjekk kjøpsopplevelsen i nettbutikken

Gjør en rask optimalisering av nettstedet ditt for å gjøre kundenes navigasjon på nettsidene enklere. De søker etter informasjon og produkter, så tenk på nye måter å vise tilbudene dine på i høytiden. Lag for eksempel et stort banner på hjemmesiden som viser sesongsamlingen din og spesielle høytids-salg. Eller du kan analysere dataene fra nettstedet ditt for å identifisere sidene med mest trafikk og legge til en pop-up på sidene med kampanjer og tilbud.

 

 

 

2. Bruk dine sosiale mediekanaler for å markedsføre høytids-tilbudene dine 

Digitale bestillinger gjøres ikke i nettbutikken din. Dagens moderne forbrukere går ofte til sosiale medier for å få informasjon om deg. Før høytiden bør du begynne å jobbe med merkevarebevissthet på sosiale medier og dele innlegg for engasjement og interaksjon fra målgruppen din. Dette kan for eksempel være en sniktitt på sesongartikler, X % rabatt, en invitasjon til et event eller lignende. For å få dette til å skje må du utvikle en markedsføringsstrategi for sosiale medier som gjør at nye og eksisterende kjøpere kan glede seg over de kommende rabattene.

 

 

Webinar: Nå 2.500 markedsplasser med Dynamicweb & Channable

 

 

3. Tilby mer enn bare en rabatt - opprett høytids-kampanjer med verdi

Hvis du har lojale kunder som foretar gjentatte bestillinger, bør du ta høytids-kampanjene dine til neste nivå ved å tilby alternativer for kjøp eller oppsalg. Du kan anbefale et annet produkt, en tjeneste eller en vare som passer perfekt til deres ordrehistorikk. Ved å gjøre dette kan du hjelpe kundene dine med å finne den ideelle produktmatchingen, noe som resulterer i større LTV, merkevarelojalitet og kundetilfredshet. Men hvis din anbefaling er dårlig tilpasset, risikerer du å miste kundene.

 

For nye kunder kan du tilføre verdi ved å tilby en startpakke til en rabattpris. Eller du kan inkludere et gavekort eller en rabattkode for det andre kjøpet. En tredje idé er å gi de nye kundene muligheten til å "sende en rabatt til vennen din og få X % rabatt på din neste bestilling". Dette gjør det enkelt for den nye kunden å få rabatt for seg selv, men også å gi en rabatt til en venn, noe som får dem til å føle seg bra og kan være grunnen til å kjøpe fra deg og ikke din konkurrent.

 

 

For å oppsummere: Start planleggingen nå for å øke salget og få mest mulig ut av sesongen.