7 tips til en eksepsjonell overskrift

Kanskje har du skrevet 2.000 ord som er rent gull, men hvis overskriften din ikke fanger folks oppmerksomhet og får dem til å klikke, blir teksten din glemt.
Skrevet av Dynamicweb den 20.12.2018, 12:00
7 tips til en eksepsjonell overskrift

Hvor lang tid bruker du egentlig på overskriftene? Hvis du er som folk flest er svaret: ikke nok.

Overskriften er uten tvil det viktigste elementet i blogginnlegget, artikkelen, brosjyren eller annen type innholdsmarkedsføring du benytter deg av. Du kan ha skrevet et fantastisk innhold, men hvis ikke overskriften din fanger oppmerksomheten blir dette innholdet fort glemt.

Så hvordan gjør du dette – altså skriver denne uimotståelig overskriften?

En eldgammel tommelfingerregel fra Journalistikkhøyskolen definerer en god overskrift som «betryggende, årvåken og beskrivende».

Altså skal overskriften være pirrende nok til at leseren blir nysgjerrig, overraskende nok til å vekke oppmerksomhet, og ikke minst være beskrivende for artikkelens innhold, slik at leseren ikke føler seg snytt.

7 trinn til overskrifter som folk vil dele

Selv om tommelfingerregelen fra Journalistikkhøyskolen er et fint sted å starte, er det flere aspekter til en god overskrift. I boken «The Content Code» tar Mark Schafer for seg nettopp dette temaet. Boken handler om hva det er som får folk til å dele innholdet, og hans perspektiv er at en god overskrift kan forsterke leserens lyst til dele innholdet med andre.

Ifølge Mark Schafer er en god overskrift Karakterisert i 7 steg, som du kan lese om her.

  1. Kort er godt – overskrifter med 8 ord eller mindre blir delt 21% mer enn gjennomsnittet.
    Relativt korte overskrifter gjør seg også bedre enn lange på sosiale medier – for eksempel setter Twitter 160 tegn som en naturlig grense for hvor langt du kan skrive. Samtidig er det god trening, da du enklere klarer å komme direkte frem til budskapet.
  2. Gjør overskriften beskrivende og presis
    Hvis regel nummer 1 er at overskriften skal fange mottakerens oppmerksomhet, er regel nummer 2 at overskriften ikke må være misvisende. Hvis overskriften din lover mer enn du kan levere, blir leseren skuffet.
  3. Bruk kreativiteten din, la overskriften stikke seg ut i mengden
    Dette kan du blant annet gjøre ved å bruke et uventet billedspråk eller velge noen uvanlige utsagnsord.
  4. Lister virker. Overskrifter med tall blir delt 50% mer enn gjennomsnittet
    Du ser kanskje ofte overskrifter som «25 gode tips til..» eller «17 smarte løsninger på..». Slike oppramsinger kan virke kjedelige, men dette viser seg å være gode overskrifter. Vi tror det er flere grunner til at dette virker; listen indikerer at noen har prioritert det viktigste for deg, og samtidig gir tallet et løfte om hvor mye lesing vi har i vente. En undersøkelse fra Buzzfeed har vist at 25 er det beste tallet for en liste. Ellers er tommelfingerregelen at tallet skal være syv eller 17.
  5. Overskriften må få frem at innholdet er relevant
    På engelsk kaller vi det en «how to» innledning, og på norsk sier vi ofte «Slik...». Altså er det et løfte om at man lærer seg noe etter å ha lest innholdet.
  6. Inkluder en av primærnøkkelordene som du gjerne vil bli assosiert med på Google
    Bør være grunnleggende, men blir ofte nedprioritert til fordel for en overskrift som høres bedre ut.
  7. Unngå å skrive overskriften til slutt
    Gjennomsnittlig er det kun 8 av 10 lesere som kun leser overskriften, så det er ikke tvil om hva det bør fokuseres mest på.

Spill på frykt og lengsel

I tillegg til Mark Schaefers 7 triks for en god overskrift, er det noen andre måter du kan forbedre overskriften din på.

Vi mennesker er generelt redde for å gå glipp av noe og for å gjøre feil. Denne frykte kan du utnytte, ved for eksempel: Slik skal du IKKE lage e-mail markedsføring – et eksempel fra den virkelig verden.

I tillegg leter vi alltid etter raske løsninger på avanserte problemer eller måter å gjøre ting smartere. Et eksempel er: «10 enkle steg «til et problem» på rekordtid!»

Skriv 25 overskrifter

Hvis du gjerne vil øve deg på å skrive gode overskrifter kan du bruke metoden som det amerikanske selskapet Upworthy bruker. De skriver hele 25 overskrifter til hver eneste artikkel de publiserer.

Ved å tvinge deg selv til å skrive 25 forskjellige overskrifter blir du nødt til å bli kreativ for at overskriftene skal variere. Dette resulterer i uventede ord, bilder og vinkler, som kan styrke overskriften din.

Det er ikke nødvendigvis nummer 25 som er perfekt, men du i løpet av disse 25 finner du nok den riktige overskriften.

Under ser du forslag til overskrifter på dette innlegget.

  1. Slik lager du gode overskrifter
  2. 7 smarte triks til en forbedre overskrift
  3. Lag en overskrift som fanger kundene dine
  4. Skriv overskrifter som relaterer til din målgruppe
  5. Slik skriver du en overskrift som blir delt
  6. En god overskrift krever 25 forsøk
  7. 7 tips til eksepsjonelle overskrifter innenfor content marketing 
  8. Les dette hvis dine overskrifter er kjedelige
  9. Fra kjedelig til uimotståelig – slik skriver du en perfekte overskriften
  10. Fra «nja» til «yeah!» - slik skriver du en uimotståelig overskrift
  11. Lær deg det viktigste begrepet i content marketing: uimotståelige overskrifter
  12. Skriv en overskrift som setter ditt innhold i rampelyset
  13. 7 triks til overskrifter som vil skaffe deg flere leads
  14. Få flere varme leads med uimotståelige overskrifter
  15. Overskrifter som ruler – slik gjør du det
  16. Hvordan lage gode overskrifter?
  17. Hvordan lager man de beste overskriftene til content marketing?
  18. Kjeder du folk i hjel med dine overskrifter?
  19. Fyr opp din content marketing med uimotståelige overskrifter
  20. Uimotståelige overskrifter er som bensin på ditt content marketing bål
  21. 7 tips du bør bruke for til din neste overskrift
  22. (Guide) Skriv uimotståelige overskrifter med disse 7 tipsene
  23. 7 tips til uimotståelige overskrifter i content marketing
  24. 7 tips til en uimotståelig overskrift
  25. Slik skriver du en spennende overskrift om kjedelige emner

Dette er den siste delen av vår miniserie som omhandler SEO. Du kan lese mer om hva SEO, Title Tags og Meta description i våre andre deler av serien.

Les om SEO her
Les om Title Tags her
Les om Meta description her