6 tips til hvordan du kan øke Google rangeringen din

Har du et godt innhold og gode nettsider, men en lav rangering på Google? Har du prøvd å søke på ditt eget innhold eller produkter/tjenester du tilbyr for å se hvor høyt på listen du ligger over organiske resultater? At du ligger langt nede kan det være mange grunner til, men det er i alle fall 6 ting du kan gjøre for å øke rangeringen din. Som ikke koster deg noen ting!
Skrevet av Charlotte Nalum den 17.01.2022, 08:00
6 tips til hvordan du kan øke Google rangeringen din

1. Nøkkelord

Hva handler teksten din om? Kan du beskrive det med ett ord? Bruk dette ordet som ditt nøkkelord, og gjenbruk dette ordet flere ganger i teksten, og i overskriftene dine. På den måten vil Google kjenne igjen nøkkelordet og forstå hva siden handler om. Dersom du har flere ord og bruke, kan du også bruke disse i samme setning, eller etter hverandre, slik at Google forstår at det handler om spesifikt denne delen av produktet/tjenesten. For eksempel, dersom du ønsker å lage en god tekst om handlepreferanser i et segment, er det viktig at du bruker navnet på dette segmentet sammen med ordet «handlepreferanser» flere ganger gjennomgående i teksten. Men husk å bruke ordet «handlepreferanser» med andre ord også, slik at Google forstår at det er nettopp dette innholdet ditt handler om.

2. Title tags

Vi har et eget blogginnlegg om title tags som du kan lese for å sette deg mer inn i hva dette egentlig betyr for din nettside. Det du trenger å vite om title tags er at det er navnet på nettsiden din. Det er dette navnet som blir videreformidlet til Google, og det er også dette navnet som kommer opp på fanen i nettleseren din. Prøv å ikke bruk navn som «hjem» eller «forside», da dette er veldig mye brukt. Navnet på siden bør også inneholde minimum et av nøkkelordene dine, og bør ikke være for lang. 3-4 ord er mer enn nok. Dette navnet vil også vanligvis være slutten av linken til denne spesifikke siden.

3. Meta descriptions

Meta descriptions er den korte beskrivelsen du lager om nettsiden din, som blir videresendt til Google. Det er lurt å lage denne beskrivelsen for en rask og fin oppsummering av siden din, men også for å slippe å ha uferdige setninger i Google-beskrivelsen din, og tegn som […] som gjør at beskrivelsen under tittelen din ikke gir mening for den som søker. Når Google «skanner» siden din, og ser at du har laget en slik beskrivelse vil dette være en kjempe-fordel for deg, fordi da slipper Google selv å sette sammen noe, som kanskje ikke gir mening for hva teksten din faktisk inneholder.

4. Overskrifter

Å bruke overskrifter er viktig! Ikke ha en lang, sammenhengende tekst, men del opp i avsnitter med hoved-overskrifter og underoverskrifter. Dette er også noe som hjelper deg å øke Google rangeringen din, da Google søker på sidene dine etter H1 (hoved-overskrift), H2, H3, osv. Ikke ha hele paragrafer i overskrift-tekst, men heller korte overskrifter som summerer opp hva paragrafen handler om.

5. Lenker

I tekstene bør du bruke lenker til andre sider, både ekstern og internt. Når du viser produktene dine bør du for eksempel ha lenker til andre, lignende produkter, eller tilleggsprodukter som kan hjelpe å forbedre opplevelsen med det spesifikke produktet. Bruk interne lenker på informasjonssider, og ha lenke direkte til retur-skjema, kontakt-skjema eller annen informasjon som må være enkel å finne. Du kan også lenke til eksterne sider som leverandøren av produktet, eller for å vise kvaliteten på produktet eller bedriften din, eksempelvis ved å lenke til prisguiden eller andre omtale-sider. Aller best er det hvis andre nettsider har lenker til ditt. Dette viser Google at du er en pålitelig tilbyder i markedet, og gjør at du kan øke rangeringen din ganske mye.

6. Google Search Console

Google Search Console er et verktøy Google har for å gjennomgå nye og gamle nettsider. Google går gjennom domenet ditt og ser etter nye sider, som de deretter indekserer og legger på rangeringen sin. Dette er et verktøy som kan være veldig nyttig. Hver gang du endrer noe på nettsiden din, enten det er nye bilder, oppdaterer tekst eller lignende, bør du gå inn i Search Console og be Google om en ny indeksering av nettsiden. Dersom du ikke gjør det, vil ikke Google på eget initiativ indeksere allerede indekserte sider. Dette er derfor viktig å huske på. Det kan også være greit å gjøre dette med en gang du har en ny nettside som er lansert. Dette fordi da slipper du å vente på Google skal komme til deg, men du legger deg selv i kø, sannsynligvis lenger fremme enn om du skulle ventet på Google. Dette gjør at de oppdaterte nettsidene dine gir deg riktig rangering, og kan være forskjellen på en lav og en høy rangering.

 

Disse 6 tipsene vil absolutt hjelpe deg å komme høyere på Google rangeringen. Men det er viktig å huske at klikk og trafikk også teller inn. Dersom du konkurrerer med nettsider/steder som har høy trafikk, kan det kanskje være et tips å vinkle teksten din på en litt annen måte, slik at du kanskje kan bruke litt andre nøkkelord, i det minste sekundære.