5 netthandels-prognoser for 2022

Vi har opplevd ti år med vekst for netthandel på bare tre måneder, i løpet av pandemien som har vært. Forbrukervaner har endret seg drastisk, men hvordan ser netthandel-markedet ut for 2022?
Skrevet av Dynamicweb den 13.12.2021, 09:00
5 netthandels-prognoser for 2022

Netthandelsindustrien endret seg raskt på grunn av effektene av Covid-19 i 2020. Mange netthandelsbedrifter måtte tenke på nye måter å gjøre business på. For eksempel, når den første nedstengningen kom, og fysiske kanaler ble borte, måtte forbrukere (og bedrifter) tilpasse seg digitale kanaler. Dette gjorde at både den digitale transformasjonen og den digitale opplevelsen forbrukerne nå forventet økte ekstremt. 

Det er faktisk mer enn 30% av B2B teknologi-innkjøpere som gjør deres første kjøp via digitale kanaler. Så, hvordan tilpasser du deg det endrende netthandels-markedet? Her er våre fem prognoser på netthandels-trender for 2022.

Og ikke glem våre andre prognoser for 2022:

→ Prognoser 2022: Digital markedsføring 
→ Prognoser 2022: Product Information Management (PIM)
→ Prognoser 2022: Innholdsstyring

1. Stemmesøk, stemme-basert shopping og stemme-baserte annonser

Dette er ikke noe overraskelse. Stemme-assistanse, som Apples Siri, Amazons Alexa og Google Home har vær på våre prediksjons-lister flere ganger, men i år tar vi det til neste nivå. Stemmesøk vil ikke lenger bare være en trend, men en mulighet for netthandels-bedrifter å bruke i et større perspektiv. For eksempel ved å jobbe med stemmesøk-optimaliserings-strategier for å rangere på nøkkelord og fraser som passer perfekt med stemmesøket som blir gjort. 

Innen 2022 forventes det globale smart-høyttaler markedet å vokse til neste $28 milliarder, som viser til kontinuerlig og rask vekst i dette markedet. I tillegg forventes stemme-basert shopping å nå en markedsverdi på $40 milliarder. Dette betyr at inntektene fra stemme-baserte annonser sannsynligvis vil øke med 18% innen 2022. Vi tror det er trygt å si at stemme-baserte aktiviteter trenger din oppmerksomhet. 

Kilde: www.financesonline.com/ecommerce-trends/ 

2. PIM & Netthandel er nøkkelen til å levere personlige produkter

Personalisering er ikke et nytt konsept. Likevel, med fler og fler forbrukere som får spesifikke behov og krav, er det viktig at du forbedrer personaliseringen din. Enhver netthandels-bedrift, både B2B og B2C, har kunder som ser etter personaliserte produkter og kjøpsopplevelser. 

I 2022 kan vi forvente at personalisering blir til "hyper"-personalisering, siden vi ser en endring i markedet til direkte salg (D2C). Folk liker heller ikke å bli eksponert for en generisk kampanje, men vil heller kjøpe produkter dersom det annonserte produktet er optimalisert til å møte deres behov. De selskapene som ikke følger med på denne personaliserings-trenden risikerer å miste kunder, og at de heller kjøper hos en konkurrent. 

En måte å levere personaliserte produkter og opplevelser på, er å kombinere Product Information Management (PIM) og netthandel for å fullføre og berike hverandre. Sammen leverer disse to en mer effektiv og samkjørt prosess, og du kan bruke produktdata for å drive bedre produktopplevelser, som resulterer i bedre kundeopplevelser, med økt bunnlinje. 

Relatert webinar: The Power Couple of PIM and Ecommerce, ft. Forrester, Company Fits & Dynamicweb.

3. Forbered deg på fremtiden med omni-salg

Ja, vi lever i en omni-kanal verden, og du må ligge foran de andre. Faktisk sier så mange som 84,9% av kundene at de ikke kjøper et produkt før de har sett på det flere ganger. Nesten 47% av digitale søk starter på Amazon, eBay eller Etsy. 51% av enheter som blir solgt på Amazon kommer fra tredjeparts-selgere. 37% av forbrukere bruker også sosiale medier for å undersøke produkter og merkevarer. 

Det er ikke feil å si at omni-salg vil fortsette å vokse også inn i 2022. Hvilke kanaler du skal inkludere i din salgsmiks er opp til deg, men omni-salg er noe du virkelig bør følge med på. Grunnen til dette er at forbrukere nå kjøper fra forskjellige digitale kanaler - som Amazon, eBay og markedsplasser på sosiale medier. For å skalere din netthandelssuksess og fortsette å vokse, må du tilby kundene dine forskjellige kilder å kjøpe dine produkter, da en kilde rett og slett ikke er nok. 

En god omni-kanal tilnærming må levere lik merkeopplevelse på tvers av alle kanaler du selger fra, for å møte kundene dine der de er. På denne måten kan du også bygge et forhold til kunden som overgår hvilken kanal de bruker. Vær oppmerksom på at dette betyr å optimalisere bedriften din til å matche kravene til de forskjellige kanalene, noe som krever gode integrasjoner mellom data og systemer. Dynamicweb PIM feeds gjør det enkelt for deg å møte alle kravene på tredjeparts-sider. 

Relevant webinar: Dynamicweb PIM integreres med Channable, som gir deg tilgang til mer enn 2.500 markedsplasser. 

4. Forskjellige betalingsmåter

Kundetilfredshet ligger i de små tingene. Forskjellige betalingsmåter er en av disse tingene. Det er siste steget av hele kjøpsprosessen, og hvis ikke du tilbyr den foretrukne betalingsmåten, kan du ende opp med å miste kunden. Du må derfor la kunden betale på den måten de ønsker.

Visste du at mer enn 50% av alle kjøp vil bli gjennomført via en smart-telefon innen 2025? Her er et hint: ApplePay og GooglePay ser ut som gode løsninger på dette scenariet. 

 

Ikke bare kan du tilby forskjellige betalingsmåter, men du kan også bestemme hvor og når en betaling må være gjennomført. 

Utenom betaling med kredittkort, bankoverføring, PayPal, Klarna, og andre, er det en økende trend å bruke nedbetaling. Vil du for eksempel tilby betaling i tredjedeler? Dette betyr at du deler opp beløpet på tre måneder. I dag finner du flere tjenester i Europa som kan hjelpe deg med dette. Og, hvem vet, kanskje du vil få flere kunder, som i utgangspunktet ikke hadde råd med de eksisterende betalingsmåtene dine. 

5. Augmented Reality (AR) og Artificial Intelligence (AI) er ikke bare for retail

Kunder forventer at merkevarer adopterer de nyeste teknologiene, for å gjøre deres shopping-opplevelse bedre. I dag vil ikke kunden gjette hvordan en seng ville sett ut på soverommet sitt, eller hvordan størrelsen, fargen eller formen på en sofa vil se ut i stuen. Omtrent 71% av forbrukere er enig i at de kjøper oftere fra merkevarer som bruker AR. I tillegg vil AR gi deg et konkurransefortrinn, fordi det er forventet at over 120.000 butikker kommer til å bruke AR i 2022

Flere og flere bedrifter investerer i kunstig intelligens (AI) for å forbedre både arbeidsflyter og prosesser. Og netthandelsselskaper er inten unntak. Retail var blant de første bransjene som så de mange fordelene av å bruke AI som en del av sin teknologi. Digitale selgere forventes faktisk å bruke $7,3 milliarder på AI i 2022, en signifikant økning sammenlignet med de nesten $2 milliardene som ble brukt i 2018.

 

Drivkraften bak denne økningen er å kunne tilby en personalisert kundeopplevelse. I dag inkluderer AI tjenester kundeservice, salg og markedsføring. Områder som prognoser og prising ser også ut til å dra fordeler fra AI. Spesielt lovende er fordelene av AI i salgsprosessen, og det er nettopp derfor AI er verdt å nevne som en netthandelstrend å følge med på i 2022.

Hva betyr dette for deg?

Du har kanskje lagt merke til et felles mål for alle disse prognosene - å møte kundenes økende forventninger og å gjøre deres opplevelser så bra som mulig. 

Kort sagt har alle disse trendene et mål om å forbedre brukeropplevelsen på en eller annen måte. Men, hvordan vet du hvilke måter som passer din målgruppes preferanser? Den beste måten å finne ut om noe vil fungere for din bedrift, er å spørre kunden selv.