5 måter å utvide din digitale plattform

Lær om 5 forskjellige verktøy du kan ta i bruk for å utvide din digitale plattform, som vil gagne både deg og kundene dine.
Skrevet av Charlotte Nalum den 23.04.2021, 12:00
5 måter å utvide din digitale plattform

Har du allerede en grunnleggende netthandel er du godt i gang. Med en netthandel kan du nå kundene dine på de digitale flatene, og du kan enkelt vise frem og selge produktene dine, med den leveringen og den betalingsmetoden kunden foretrekker. Det er likevel andre verktøy du kan bruke for å utvide din digitale tilstedeværelse, og bli enda mer relevant for kunden.

I dette blogginnlegget tar vi for oss fem måter du kan utvide din digitale plattform på. Dette vil gagne både deg og kundene dine, og vi viser deg hvorfor!

CMS – Content Management System

Innhold er kanskje en av de viktigste verktøyene du kan bruke for å øke engasjement og salg hos kundene dine. Uansett hva du tilbyr av tjenester eller produkter kan du lage innhold for å engasjere kundene dine. Du kan skrive blogg eller lage videoer for å inspirere kundene og vis eksempler på hvordan de skal bruke produktene dine, eller du kan lage instruksjonsvideoer om produktene dine. La oss ta et eksempel. Hvis du selger dekor og pyntegjenstander, kan det være vanskelig for kunden å se for seg produktene i sine hjem. Da er det viktig at du bruker visuelle verktøy for å vise alle måtene produktene kan passe inn. Dette kan være enten bilder, videoer eller tegninger. I tillegg kan du skrive et blogginnlegg om hvordan du kan bruke en produktkategori eller produktlinje. Eksempelvis med en ny kolleksjon fr en designer, kan du skrive et blogginnlegg og forklare hvilke farger som passer med denne kolleksjonen, samt sesongens farger, eller lignende. Innholdet ditt bør være både om dine produkter og tjenester, men også om din bedrift; hva du tilbyr, hvem du er og liknende, for at kundene skal anse din bedrift som en pålitelig kilde til informasjon, og en pålitelig kilde å handle fra.

PIM – Product Information Management

Et PIM-system passer for alle salgs bedrifter som selger produkter, enten du har en nisjebutikk eller kjede med butikker. Et integrert PIM-system kan spare bedriften din for mye tid, penger og ressurser ved at du automatiserer og forenkler arbeidsprosessene, samtidig som du enkelt kan øke omsetningene dine. Ved hjelp av bare noen få tastetrykk er all produktinformasjon tilgjengelig og du har full kontroll på hva som ligger på nettbutikken din. I tillegg kan du enkelt legge til nye produkter og fjerne gamle. All informasjon vil likevel bli lagret i PIM-systemet ditt, så dersom du ønsker å relansere et gammelt produkt kan dette gjør ved bare noen få klikk.

Digital Markedsføring

Digital markedsføring bør være en viktig del av enhver e-handelsstrategi. Bruk innholdet ditt til å skap engasjement på alle dine kanaler; egne, kjøpte og fortjente. Minimum 1 sosialt medium bør være med i denne strategien, og det er viktig at denne kanalen treffer ditt publikum. Dersom du har en digital plattform kan du også implementere nyhetsbrev, slik at du kan sende ut spennende tilbud og inspirerende innhold til alle dine potensielle og eksisterende kunder. Du kan også dele opp nyhetsabonnentene i flere segmenter, slik at du kan sende mer målrettet innhold til riktig gruppe. På denne måten kan du sikre god kvalitet på markedsføringen din, og at målgruppen setter pris på det du gjør. Du kan også bruke de forskjellige kanalene for å nå forskjellig publikum. La os si at du eier en nettbutikk som selger produkter både til B2B og B2C. Dette kan for eksempel være en nettbutikk med bildeler. Her vil det være relevant for deg å skille mellom B2B-kunder og B2C-kunder, fordi dere behov for priser, lagerbeholdning, leveringstid, produktspesifikasjoner og -kvalitet er forskjellige. Da kan det eksempelvis være lurt å bruke Linkedin som en kanal for å nå dine B2B-kunder, mens Snapchat kan være riktig kanal for å nå dine B2C-kunder.

Markedsplasser

Markedsplasser er mye i vinden i disse dager, og å selge på en markedsplass er absolutt noe enhver nettbutikk bør vurdere. Det er mange fordeler med å selge på en markedsplass, blant annet at du fremstår som en seriøs aktør ved å vise transparens på priser, lagerstatus, tilgjengelighet og produktkvalitet. En markedsplass vil også sannsynligvis åpne dørene for et helt nytt publikum, med kun en brøkdel av ressursene du ellers ville brukt for å nå samme målgruppe.

Sosiale medier

Dersom du når dine kunder best via sosiale medier, kan det også være lurt å selge direkte via disse kanalene. I 2019 lanserte Instagram sin egen Checkout-funksjon, som gjør at du nå kan selge produkter direkte via Instagram. Det vil da være lurt å først og fremst opparbeide deg en god følge-base og hele tiden holde følgerne dine oppdatert på produkter og annet spennende innhold, før du etter hvert starter å selge direkte via Instagram. Når du selger direkte via sosiale medier slipper kundene å gå inn på nettbutikken din, noe som gjør det mye enklere for dem å kjøpe et produkt. Dette er dog kun et verktøy som bør brukes hvis det er relevant for din bedrift.

Om Dynamicweb
Dynamicweb tilbyr kundene en bransjeanerkjent, prisvinnende All-in-One-plattform. Vi gjør det mulig for kunder å levere fantastiske kundeopplevelser og skalere suksess via netthandel gjennom de beste løsningene for innholdsstyring, digital markedsføringnetthandel og produktinformasjon.

Dynamicwebs 300+ partnere, 200+ ansatte på kontorer over hele verden er stolte av å støtte godt over 5.000 merker, som inkluderer ledende merker som Lego, Subaru, Norsk Stål, Narvesen, L'Oréal, Flying Tiger, Toyota og Europcar. Bygget på Dynamicweb har disse kundene nå mulighet til å oppnå livslange kundeforhold, øke inntektene og utvide merkevarene sine.

Lær mer på Dynamicweb.no.