4 tiltak for å øke salget i din nettbutikk

Innen digital markedsføring er det viktig å få mest mulig ut av annonsepengene dine, det er viktig at nettbutikken fullfører og at de besøkende blir konvertert til betalende kunder. Dette blogginnlegget gir deg fire konkrete tips på hvordan du kan øke nettsalg og forbedre konverteringsfrekvensen.
Skrevet av Erik Holflod Jeppesen, Grafikr ApS den 15.08.2018, 14:30
4 tiltak for å øke salget i din nettbutikk

1. Tilpass nettsiden til mobil

Dette har du nok hørt mange ganger før: Din nettbutikk må være responsiv, det er sepsielt viktig med en godt fungerende mobilversjonen. Dette kan ikke understrekes nok, men jeg vil la statistikken snakke for seg selv:

Ifølge en rapport fra Google, vil 61% av brukerne ikke gå tilbake til et nettsted om det oppsto problemer med det responsive designet. Deretter vil 40% besøke en konkurrents nettside i stedet.

57% av alle brukere vil ikke anbefale et selskap til andre dersom nettsiden ikke fungerer på telefonen.

Hvis nettstedet ditt eller nettbutikken ikke fungerer på mobiltelefon eller designen er utdatert, vil du ikke bare miste potensielle kunder, men du serverer dem på sølvfat til konkurrentene dine.

Det er mye du må ta hensyn til når det gjelder mobilversjonen av nettbutikken din: Er menyen lett å navigere i? Er knappene og linkene enkle å klikke på? Er de riktig størrelse? Tilbyr du betalingsløsninger på mobil, for eksempel MobilePay eller Vipps?

Heldigvis finnes det flere elektroniske verktøy som kan gi det et innblikk i hvordan din nettbutikk fungerer på mobil. Prøv for eksempel Google Tool, ThinkWithGoogle.

2) Brukertest: Se publikum over skulderen

For deg er det kanskje lett å navigere gjennom nettsiden, fra A til Å helt uten problem … Men det er ikke sikkert at kunden har samme opplevelse. Fungerer betalingsprosessen feilfritt på både mobil, nettbrett og datamaskin? Et tips er å få en venn, familiemedlem eller fremmed til å navigere seg gjennom nettsiden din mens du ser dem over skulderen. Da får du se om nettsiden er like feilfritt som den fremstår for deg, og det er viktig å gå gjennom både på mobil og på datamaskin.

Det er en stor forskjell mellom å få tilbakemeldinger fra en ekte bruker og en kollega eller en designer; sistnevnte vet nøyaktig hvordan man enkelt kommer seg til kassen og deretter utfører en betaling.

Ved å gjennomføre en brukertest vil du få et verdifult innblikk i din virksomhet; få noen til å navigere seg gjennom nettsiden din, de skal starte på forsiden og avslutte i kassen. Analyser kjøpeturen og hold øyenene oppe for eventuelle feil, noter ned underveis.

3) Er nettbutikken din troverdig?

Første gang en kunde er innom en nettbutikk spiller troverdigheten en stor rolle. Mangelen på troverdighet er en av de største årsakene til at besøkende går ut av nettbutikken igjen.

Viktige troverdighetfaktorer er:

  • Lett forståelig handelsvilkår og retur
  • Aktivitet på Facebook og Instagram
  • Vurderinger og meninger fra tidligere kunder
  • Kontaktinformasjon med adresse og CVR-nummer

Vis forbrukerne at du er til å stole på og har god kundeservice dersom noe skulle gå galt.

4) Bruk profesjonelle produktbilder

I fysiske butikker har vi mulighet til å se et produkt fra alle vinkler, til og med prøve det – for eksempel ved å prøve klær. Vi får da raskt vurdere om en skjorte er for stor eller for liten, og vi kan kjenne materialet. På nettet er det ikke mulig å forhåndsteste på samme måte.

Ved å ha gode produktbilder kan nettbutikk nå et helt nytt nivå. ASOS er et eksempel hvor du kan se et produkt fra flere vinkler, det er som regel også en video hvor du kan se klærne på en catwalk.

I tillegg til en størrelsesguide har ASOS en mer utfyllende tekst om størrelsen som modellen bruker med en lignende tekst; "Modellens høyde: 191 cm" + "Modell har på seg: Størrelse Medium". Det er et hav av forskjellige CMS du kan bruke til å lage nettbutikker, Dynamicweb tilbyr en brukervennlig løsning for alle bedrifter, uansett størrelse.

På den måten er det mulig for potensielle kunder å sammenligne størrelsen med sine egne kroppsmål, og dermed øker sannsynligheten for at kundene dine bestiller riktig størrelse og få en god handleopplevelse.

Den optimale produktsiden på en nettbutikk skal inneholde:

  • Produktbilder fra flere vinkler i høy oppløsning og zoom
  • En ærlig og forståelig produktbeskrivelse
  • Tydelig pris og en markert "legg i kurv" -knapp som skiller seg ut.
  • Lignende produkter
  • Uttalelser fra tidligere kunder
  • Varsel om det skulle være få produkter igjen

Sammendrag

Optimalisering av nettsiden er en kontinuerlig prosess, noe som betyr at nettsiden blir stadig bedre: Nettsiden må tilpasses alle enheter - og spesielt smarttelefoner, der flere og flere handler. Du kan gjennomføre brukertester og se hvordan andre opplever nettbutikken din, noe som er veldig verdifult. Avslutningsvis vil jeg si at troverdighet og profesjonelle produktbilder spiller en viktig rolle for å lykkes på nett.