4 steg for å velge den beste e-handelsløsningen

Har du ikke en eksisterende e-handelsplattform, eller skal du oppgradere til en ny og bedre? Da kan det være vanskelig å velge mellom de mange mulighetene som finnes. Det kan også være vanskelig å vite hvilken løsning som passer din nettbutikk, dine forventninger og behov, og nettbutikkens salgsvolum. Dette blogginnlegget viser deg hvordan du kan velge den beste løsningen som passer for deg.
Skrevet av Charlotte Nalum den 23.04.2021, 16:00
4 steg for å velge den beste e-handelsløsningen

1. Hvilke spesifikke krav trenger du i din nettbutikk?

Før du kan begynne å se på hvilke muligheter som finnes der ute, bør du først lage en liste over hvilke funksjoner som er must have, og hvilke funksjoner som er nice-to-have i den nye løsningen din. Her bør du ta hensyn til mer enn bare design og layout. Det er viktig at løsningen skal være intuitiv og brukervennlig, slik at det er enkelt å jobbe i løsningen. Videre bør du også tenke på dine fremtidige planer. Har du en langsiktig plan om å utvide? Da bør du tenke på at løsningen din må være skalerbar, slik at du slipper å bytte løsning hver gang bedriften vokser seg større enn løsningen kan håndtere. Neste ting du bør tenke på, er hvilke andre kanaler du selger på. Selger du for eksempel via markedsplasser eller direkte på sosiale medier? Da kan det være lurt å ha en løsning som har direkte integrasjoner til disse kanalene, slik at du ikke trenger å gjøre dobbelt eller trippelt arbeid. Andre integrasjoner som kan være greie å tenke over er til ERP-systemet ditt og et eventuelt PIM-system. Du bør ha live integrasjon til ERP-systemet ditt, slik at nettbutikken til enhver tid viser riktig priser og lagerstatus. Dersom du har mange produkter og forskjellige varianter bør du tenke på om det er nødvendig med et PIM-system. Dersom du bestemmer deg for dette, bør også dette ha en direkte live integrasjon til nettbutikken din. I tillegg til dette trenger du en god betalingsløsning, enkel navigering på nettsidene og god oversikt over alle dine produkter. Verktøy som kan være fint å ha er nyhetsbrev, blogg og andre innholdsverktøy direkte i nettbutikken din, slik at du kan ha alt på et sted.

2. En personalisert eller generell løsning?

De fleste ut-av-boksen e-handelsløsningene er veldig generelle, og gir lite rom for personalisering. Dette kan være en god løsning som en start, men jo mer personalisert nettbutikk, desto bedre. Det er viktig å kunne bruke egne farger, symboler, grafikker osv. fordi dette er en del av din merkevare, og en del av differensieringen din. Det kan derfor være lurt å investere i en litt dyrere løsning, slik at du får akkurat det utsende du vil ha. Det er, som tidligere nevnt, lurt å starte med en løsning du kan bygge på videre, slik at du ikke trenger å bytte hver gang selskapet vokser.

3. Implementeringstid

Hvor raskt trenger du denne løsningen? Har du mulighet til å ta deg god tid, undersøke alle mulighetene godt, og være sikker i din beslutning? Eller har du hastverk, og trenger at løsningen blir lansert i løpet av en måned? Dette er spørsmål du bør stille deg selv før du går i gang med et slikt prosjekt. Et stort IT-prosjekt kan fort blir dyrt og ta veldig mye lengre tid enn planlagt, dersom ikke alle krav, spesifikasjoner og forventninger er gjort rede for før start. Det beste er om du kan bruke god tid på å finne riktig løsning, og ikke ha hastverk med implementeringen. På den måten sikrer du at du får den riktige løsningen for dine behov. Kanskje du endrer krav etter hvert, da er det lurt å ha litt tid til å kunne gjøre endringene som trengs. Dette vil gagne deg på lang sikt, da du vil sitte igjen med en mye mer robust og stabil løsning du kan stole på.

4. Utvikle selv eller kjøpe?

Så hvilke alternativ finnes det? Etter at du har stilt deg selv de overnevnte spørsmålene, laget lister og vet akkurat hva du trenger i en e-handelsplattform. Det finnes flere alternativer; du kan enten utvikle alt selv, kjøpe det ut-av-boksen, eller du kan kjøpe noe, og utvikle noe selv. Ressursene du må investere i de forskjellige alternativene varierer, og det vil kanskje være billigere å kjøpe noe, og utvikle noe selv, men dette vil også koste deg i form av at du da trenger en utviklings-avdeling som kan være til hjelp når du trenger det. Å utvikle alt selv vil også kreve en utviklings-avdeling, men fordelen her er at du får det akkurat slik du vil, dog kanskje det tar litt lengre tid. Å kjøpe hele løsningen har både fordeler og ulemper. Fordelen er at du får en helt splitter ny og klar løsning, og du trenger ikke ansette en hel avdeling for å ha en slik plattform. Ulempen er at det kan fort bli dyrt, og det kan ta tid å få hjelpen du trenger, dersom noe skulle skje. Vi har laget et white paper hvor vi tar for oss nettopp denne utfordring: skal du utvikle selv eller kjøpe? Klikk her for å laste den ned.

 

Det er mange hensyn du må ta før du kan velge den riktige løsningen for deg og din bedrift. Det viktigste er å ha en plan, med mål, behov, krav og ønsker til funksjoner. Deretter kan du kontakte forskjellige software-leverandører, og ta en informert beslutning.

Om Dynamicweb
Dynamicweb tilbyr kundene en bransjeanerkjent, prisvinnende All-in-One-plattform. Vi gjør det mulig for kunder å levere fantastiske kundeopplevelser og skalere suksess via netthandel gjennom de beste løsningene for innholdsstyring, digital markedsføringnetthandel og produktinformasjon.

Dynamicwebs 300+ partnere, 200+ ansatte på kontorer over hele verden er stolte av å støtte godt over 5.000 merker, som inkluderer ledende merker som Lego, Subaru, Norsk Stål, Narvesen, L'Oréal, Flying Tiger, Toyota og Europcar. Bygget på Dynamicweb har disse kundene nå mulighet til å oppnå livslange kundeforhold, øke inntektene og utvide merkevarene sine.

Lær mer på Dynamicweb.no.