3 tips til hvordan du kan øke omsetningen med en moderne nettbutikk innen faghandel

Faghandel-bransjen har alltid vært et konkurransepreget marked, men de siste årene har gjort at markedet er enda vanskeligere å operere i. I dagens digitale verden har kundene dine tilgang til all slags mulig informasjon om nøyaktig de produktene du segler, og de fleste vil kjøpe produktene på nett, og ikke i en fysisk butikk.
Skrevetav Dynamicwebden 26.02.2019, 12:00
3 tips til hvordan du kan øke omsetningen med en moderne nettbutikk innen faghandel

Med bare noen få klikk kan kundene få tilgang til alt de trenger å vite om et produkt, og med tjenester som viser de billigste prisene på tvers av flere butikker er det mange bedrifter innen faghandel som må stenge dørene sine. For at din bedrift skal overleve er det derfor nødvendig å ha en moderne nettbutikk som treffer kundene der de er. Med en nettbutikk har du langt flere muligheter til å tiltrekke deg nye kunder enn med en fysisk butikk. Du kan enkelt forvandle din nettbutikk om til en hel portal, faktisk kan den bli din viktigste ressurs. Vi har samlet sammen 3 gode tips til hvorfor du bør ha en moderne nettbutikk. 

  • Kundeportal og selvbetjening. Med en nettbutikk kan du enkelt sette opp en kundeportal for kundene dine hvor de kan logge seg inn og bestille nye produkter, se ordrehistorikk, være med i kundeklubb og få lojalitetspoeng. Dette gjør det mye enklere for deg å holde oversikt over alle kundene dine, samt at det gir kunden en merverdi når de kjøper hos deg. I tillegg sparer dette bedriften din for ufattelig mye tidkrevende arbeid, da ordreprosessen vil gåt automatisk, og du trenger ikke å sitte å skrive inn bestillinger manuelt. Ved å ha kundeklubber og poeng/rabatter vil kunden også bli mer lojal, da de kommer til å foretrekke deg når de skal kjøpe produkter, nettopp fordi din bedrift belønner kunden med lojalitetspoeng.

 

  • Digital markedsføring. Basert på nettbutikken din kan du lage gode markedsføringskampanjer. Du kan ha automatiserte nyhetsbrev som du sender ut til alle kundene, både før og etter kjøp. I tillegg kan du sende ut nyhetsbrev jevnlig med nyheter og tilbud. Du kan sende ut e-post til kundene dine dersom de har forlatt en handlekurv uten å gjennomføre et kjøp. Du kan også lage personaliserte nyhetsbrev som du sender ut til et valgt segment, basert på deres kjøpshistorikk og interesser.

 

  • Skill deg ut fra dine konkurrenter. Ved å ha en moderne nettbutikk har du mange flere muligheter til å differensiere deg fra konkurrentene dine. Eksempelvis kan du bruke sterke farger i designet av nettbutikken, du kan gi kundene dine konkurransedyktige priser, ha en chatte-funksjon slik at kundene kan kontakte deg når som helst, eller du kan ha en unik kundeklubb. Du kan også bruke nettbutikken til å posisjonere merkevaren din på en måte som skiller seg fra konkurrentene dine. Kanskje vil du vise kundene at du er mer kvalitetsbevisst enn konkurrentene dine eller at du har et bedre lojalitetsprogram. Bruk nettbutikken din til å ha filmer og bilder som gjenspeiler kvalitet og får kunden til å føle at for å oppnå denne situasjonen trenger de dine produkter.

Ved å kombinere alt dette har du en moderne nettbutikk som vil gjøre at du kan utvide rekkevidden din mye mer enn en fysisk butikk kunne klart. Hvis du er ute etter å utvide nettbutikken din på tvers av landegrenser er det også mulig å ha flere forskjellige språk og valutaer på nettbutikken.