3 ting du må ha for en vellykket nettbutikk innen faghandel

Innenfor faghandel-bransjen konkurrerer du ofte med mange andre bedrifter som selger liknende produkter som dine egne. Det er derfor viktig å differensiere deg fra dine konkurrenter både online og fysisk.
Skrevetav Dynamicwebden 05.03.2019, 12:00
3 ting du må ha for en vellykket nettbutikk innen faghandel

Med en nisjebutikk har du et bredt spekter av kunder og muligheter, men det er også et sterkt konkurransepreget marked. Dersom du har én eller flere fysiske butikker er det utrolig viktig for deg å være tilstede på nett med en moderne nettbutikk som gir kunden et godt inntrykk av bedriften din. Med en nettbutikk har du mulighet til å nå ut til mange flere kunder, men det er viktig at du har et helhetlig image for bedriften din, slik at kunden får de samme produktene, tilbudene og tilgjengeligheten både fysisk og på nett. Dette vil igjen da øke din omsetning og merkekjennskap, samtidig som du reduserer risiko og kostnader. Her er 3 viktige ting du må ha for å lykkes med din nettbutikk.

  1. Nettbutikk integrert med ERP.
    Hvis du ønsker en vellykket nettbutikk er det viktig å ha et integrert ERP-system (forretningssystem) som produserer live informasjon hele tiden.
    Da vil kundene dine alltid få riktig informasjon med tanke på priser, tilbud, produkter, lagerstatus og produktinformasjon. Dette vil da resultere i en bedre kundeopplevelse når de besøker siden din.
  2. Automatiske bestillingsprosesser – kundeportaler
    I din nettbutikk bør du tilby en kundeportal hvor kundene selv kan logge seg inn og se på tidligere bestillinger, fakturaer, bestille på nytt og kontakte bedriften direkte. Dette redusere det manuelle arbeidet du trenger å gjøre, og kundens forespørsler blir hurtigere tatt hånd om. En kundeportal vil også kunne bidra til økt kundelojalitet. I tillegg kan du lage et mer tilpasset innhold for hver kunde, basert på deres tidligere kjøp og interesser i nettbutikken.
  3. PIM
    Ved å ha et integrert Product Information Management system kan du gi kunden din så utfyllende informasjon som mulig om de forskjellige produktene dine. PIM gir deg mulighet til å berike produktene dine med mye mer informasjon enn det du vanligvis kan hente ut fra et ERP-system. I tillegg kan du enkelt gjøre endre/legge til produktinformasjon på gruppe- og variantnivå. Med et PIM-system kan du også kryss-publisere all informasjonen du har over på sosiale medier og andre salgskanaler. Du ha også mulighet til å legge til flere språk i PIM-systemet ditt, slik at når du endrer produktinformasjonen på et språk er det enkelt å gjøre det på de andre språkene samtidig.

Et godt eksempel på en virksomhet som har valgt å digitalisere sin bedrift er Pillivuyt. Pillivuyt er en av våre mange kunder som har benyttet seg av Dynamicweb sin All-in-one plattform. Med lang tradisjon for å selge høykvalitet porselen til matelskere verden over var det på tide at de også fikk en online tilstedeværelse som var i samsvar med bedriftens kvalitets-fokus. Den nye nettsiden til Pillivuyt har blitt en stor suksess og har økt trafikken inn til bedriften.