3 nyttige egenskaper du trenger i nettbutikken din for å holde følge med verktøy og utstyrsbransjen

Verktøy og utstyrsbransjen er i sterk vekst, men ifølge Virke er ikke bransjen truet av utenlandsk netthandel på samme måte som mange andre bransjer. Det har likevel skjedd en endring i handlemønsteret til både bedrifter og privat-kunder innenfor denne bransjen. Mange handler nå oftere og flere produkter på nettet enn noen gang. Det er mange grunner til dette, men en av hovedårsakene kan være at bedrifter innenfor bransjen ser nå at det er mye å spare ved å kjøpe på nett. Bedrifter innenfor dette markedet er derfor nødt til å være med på denne digitaliseringen for å holde følge med sine konkurrenter. Å implementere en moderne nettbutikk er noe som absolutt bør være en prioritet for alle innen byggevarebransjen – både for bedrifter og privat-kunder.
Skrevet av Dynamicweb den 14.03.2019, 12:00
3 nyttige egenskaper du trenger i nettbutikken din for å holde følge med verktøy og utstyrsbransjen

Ifølge Maxbo, som nå har begynt å satse på netthandel, er det tydelig at flere og flere nordmenn kjøper byggevareprodukter på nett, og mange også fra mobilen. Dette er bare et eksempel på hvorfor det er viktig å investere i en nettbutikk. Vi lever i dag i en digital verden som stadig er i endring, og det blir stadig større konkurranse blant bedrifter for å tiltrekke seg – og beholde nye kunder.

Dersom du allerede har en nettbutikk for bedriften din er mye av jobben allerede gjort. Det er likevel mange tilleggsegenskaper du kan – og bør – legge til nettbutikken din. Her er 3 egenskaper du bør vurdere dersom du skal ha en ny/oppdatere nettbutikken din.

Et PIM-system gir deg full oversikt 

Blant annet kan du implementere et PIM-system for å holde orden på alle produktene dine. Dersom du selger mange forskjellige produkter og varianter kan det fort bli vanskelig å ha full kontroll på all produktinformasjonen til hvert produkt. Med et integrert PIM-system har du full kontroll, og de blir automatisk lagt til i din nettbutikk. I byggevarebransjen er det nødvendig med så mye riktig informasjon som mulig, ettersom det er viktig for kunden din. Om en skrue er 10 mm eller 15 mm lang kan spille en stor rolle, og det er kjedelig for kunden å kjøpe feil produkter. Et integrert PIM-system vil spare deg for mye tidkrevende arbeid, da du kun trenger å legge inn produktinformasjonen en gang, og du kan selv velge hvor du vil bruke denne informasjonen. For eksempel kan du bruke den til å promotere produkter på sosiale medier, legge det inn på nettbutikken din eller lage produktkataloger. Det er mange fordeler med et PIM-system, særlig dersom du har mange produkter og varianter. I tillegg kan du bruke denne produktinformasjonen til å lage kategorier og produktforhold. Eksempelvis hvis en kunde har lagt en batteridrill i handlekurven sin, bør nettsiden din komme med forslag til relaterte produkter som kan være relevant for det kunden ønsker å kjøpe, som for eksempel batterier til drillen eller andre verktøy som kan være nyttig. Dette gjør at kunden din får mer verdi når de kjøper fra deg, samtidig som du øker verdien av salget ved mersalg.

Et godt eksempel på en bedrift som har brukt PIM-system for å gjøre hverdagen enklere er vår kunde Spaldings. Spaldings er den ledende distributør for produkter til landbruk og grunneiere. Med over 10.000 produkter og mange nye produkter som blir utviklet hvert år, trengte Spaldings et effektivt PIM-system for å ha kontroll over all produktdata. Med den nye innebygde katalogen kan Spaldings enkelt organisere katalogen sin og andre materiell som skal printes. Når produktdata eller bilder blir endret i PIM-systemet, kan det også automatisk bli oppdatert i den nye katalogen. Fordi den nye løsningen er så enkel, kan de spesialiserte ansatte hos Spaldings nå oppdatere sin egen produktinformasjon slik at det blir helt korrekt.

En kundeportal gir kunden din full kontroll

En annen tilleggsfunksjon som du bør ha på din nettbutikk er en egen kundeportal. Du kan ha en kundeportal for privat kunder og en for bedrifter. Med en slik portal har du mulighet til å lage kundespesifikke priser, tilbud, betalingsmåter og leveringsavtaler. Dette er priser og tilbud du kan legge i ERP-systemet ditt og enkelt legge det inn på nettbutikken. På denne måten slipper du å endre priser for hver kunde, da alle priser og rabatter allerede ligger inne. I tillegg kan kundene dine enkelt logge seg inn for å se ordrehistorikk, kjøpe samme bestilling på nytt, endre kundeinformasjon, kontakte bedriften direkte med et eget skjema, samt legge til produkter i en «favoritt»-liste. Du kan også velge hvilke kunder som skal få se hvilke produkter, noe som gjør at kundene slipper å gå gjennom mange produkter som ikke er relevant for dem. Dette gjør at kunden selv kan finne frem til de produktene de skal ha, noe som er meget tidsbesparende for alle parter.

En av våre kunder, Lindab, har valgt å gjøre nettopp dette. Lindab er en internasjonal bedrift som utvikler, produserer, markedsfører og distribuerer produkter og løsninger hovedsakelig av stål for å forenkle byggearbeid og forbedre miljøet innendørs. De utnytter sitt ERP-system for å gi kunden en bedriftsportal med selvbetjening, ordrehistorikk, muligheten til gjenbestilling, kontakte bedriften direkte og gi kunden spesifikke priser for hvert produkt. Fordelene med en slik løsning er mange for kundene, men også for Lindab. Den tydeligste fordelen for Lindab er administrering. Å håndtere en bestilling over telefonen, faks eller epost krever mye tid. En bestilling fra nettbutikken tar omtrent halvparten av tiden som en tradisjonell bestilling tar. Dette gjør at Lindab sparer mye tid og penger over årene.

Integrasjoner sparer deg for mye tid

Dersom du operer i mange forskjellige systemer samtidig, kan det fort bli tidkrevende å legge inn data fra et system til et annet. Du bør derfor ha et system som gjør det mulig å integrere alle dine eksisterende system med hverandre, slik at du kan spare enormt med tid og samtidig hjelpe kundene dine raskere og med riktig informasjon. Du har da muligheten til å integrere nettbutikken din opp mot CRM, ERP, PIM, leverandører, betalingssystemer og leveringsmetoder. På den måten vil alt skje i samme system, og alle parter sparer mye tid. Dette gjør også at både du og kunden din får riktig informasjon til enhver tid, da nettbutikken din har live integrasjon. Du kan da enkelt bruke ERP-systemet ditt til å enkelt legge til kampanjer, rabatter og salg på nettbutikken din samtidig som du kan bruke CRM-systemet ditt til å finne nye leads fra nettbutikken.

En bedrift som har tatt i bruk et slik integrasjonsrammeverket er Skanska. Skanska Maskin er et selskap som tilbyr utleie av maskiner og utstyr til byggeplasser. Deres sortiment består av maskiner og tjenester som hytter, konstruksjonsmaskiner, stillas, kraner, kraft og varme, sikkerhet- og støtteutstyr. Skanska Maskin sine brukere er autorisert mot deres AD (med single sign-on) for å bli logget inn i portalen (AD logg inn). De speiler kundens priser i deres database for å presentere riktig pris direkte ved forespørsel. Ved å oppdatere virksomhetens digitale tilstedeværelse kan Skanska Maskin nå fokusere på effektiv kundebehandling og salg, samtidig som kjøpsprosessen forenkles for både Skanska Maskin og deres kunder. Totalt har dette gjort Skanska enda mer fremtidsrettet og gjort at selskapet fremstår som enklere og mer tilgjengelig ovenfor sine kunder.