3 muligheter for deg som er B2B produsent

Vi ser at handlemønsteret endrer seg i større og større grad ettersom begrepet digitalisering har kommet på banen de siste årene. Det er i dag enklere å gå rett til kilden, istedenfor å gå gjennom flere andre grossister og detaljister for å få tak i det du skal ha. Vi ser at det i dagens marked er nødvendig for deg å være med på de digitale trendene, slik at du ikke faller bak konkurrentene dine. Vi har samlet sammen 3 muligheter du som produsent bør dra nytte av.
Skrevetav Dynamicwebden 30.04.2019, 12:00
3 muligheter for deg som er B2B produsent
  1. Bruken av markedsføringsverktøy
    Som produsent har du kanskje ikke hatt bruk for så mye markedsføring tidligere, da du allerede er vel etablert hos kundene dine. Men på grunn av de store endringene i handlemønsteret, både i B2B og B2C markeder, ser vi nå at det er nødvendig også for produsenter å ta i bruk slike nyttige verktøy. Markedsføringsverktøy kan være så mangt, og det kan brukes både til å tiltrekke seg nye kunder, men også til å beholde dine eksisterende kunder. SEO-verktøy (Search Engine Optimalization) er et verktøy som analyserer nettsidene dine og plasserer de i en rangering på Google avhengig av visse kriterier. Dette verktøyet gir deg muligheten til å nå ut til veldig mange flere mulige nye kunder enn det du kunne før. I tillegg gir slike verktøy deg muligheten til å vise de nye kundene dine hva bedriften din er best på. Andre verktøy som blogginnlegg og nyhetsbrev passer fint både for å engasjere dine allerede eksisterende kunder, men også for å tiltrekke deg nye. Eksempelvis kan du bruke slike verktøy til å inspirere kundene dine, vise frem nye produkter, informere om tilbud, eller fortelle om en spennende nyhet i bedriften din.
  2. Manuell håndtering av ordrebestillinger, blant annet på e-post og telefon
    Mange produsenter har flere titalls kunder som sender inn nye bestillinger hver dag. Selv om digitalisering er en trend i dag, er det likevel mange som ikke følger med på hvilke muligheter dette åpner for bedriften din. Den harde sannheten er at de fleste bedrifter fortsatt sender inn bestillinger som vedlegg på e-post, eller ringer inn til bedriften. Dette gjør at bestillingsprosessen, både for bedriften og kunden, blir tidkrevende og mer tungvint enn nødvendig. Ved å ha en egen bedriftsportal på nettsidene dine vil kunden kunne logge seg inn på sine sider og selv bestille varene de trenger, samtidig som de får opp spesifikke priser og rabatter rett i nettbutikken. Dette øker effektiviteten og ordreflyten i bedriften, og kundene vil få varene sine fortere, samtidig som kunden opplever en bedre kundeservice.
  3. Product Information Management (PIM) 
    Dersom du er en produsent i markedet ditt kan du dra mye nytte av et PIM-system. Dette hjelper deg til å ha full kontroll på all produktinformasjonen du sitter med, og i tillegg gir det kunden en mer detaljert oversikt. På den måten slipper du å få telefoner fra kunden som spør om de bestiller riktig varer, fordi det ikke er nok informasjon i nettbutikken. Dette vil resultere i økt effektivitet innad i bedriften. Med PIM vil man enkelt kunne håndtere flere språk og varianter samtidig, uten at man må inn på hver enkel produktlinje for å legge til en redigering. Da velger man bare ut produktgruppene og legger til informasjonen. Dette vil resultere i økt effektivitet i bedriften din. Med et PIM-system kan du også innhente produktinformasjon fra andre kilder, som for eksempel samarbeidspartnere. Inne i PIM vil du lett kunne importere produktinformasjonen rett inn på varene og dermed slipper du å berike produktene en etter en. I tillegg har man mulighet til å velge ut en rekke produkter som man ønsker å bruke til en printet katalog og sende rett til trykk.