3 gode grunner til å investere i et PIM-system for faghandel-bransjen

Dersom du har en bedrift innenfor faghandel-bransjen vet du at du operer i et marked som er svært konkurransepreget. Med mange liknende produkter og informasjon tilgjengelig for kunden er det viktig å skille seg ut fra konkurrentene dine. Med dagens teknologi er det mange bedrifter som etter hvert har gitt etter for den digitale revolusjonen og satset på nettbutikk i tillegg til, eller istedenfor, fysiske butikker. For mange bedrifter er det dog like utfordrende å drive en nettbutikk som en vanlig butikk. Hvis du har en nisjebutikk som selger spesifikke produkter, som eksempelvis sykler og tilbehør er det absolutt nødvendig for nettbutikken din med så mange attributter som mulig for å tiltrekke nye kunder.
Skrevetav Dynamicwebden 28.02.2019, 12:00
3 gode grunner til å investere i et PIM-system for faghandel-bransjen

For eksempel kan vi se for oss at du har en nettbutikk hvor du kun selger sykler og tilbehør til sykkelen. Kanskje har du et ERP-system integrert med nettbutikken din, slik at de forskjellige syklene har grunnleggende informasjon som artikkelnummer, pris og et bilde av sykkelen. Dette er ikke lenger nok for å interessere kunden din. Det er i dag nødvendig med så mye mer informasjon om hvert produkt, og det kan være vanskelig for deg å håndtere dersom det ikke blir gjort riktig. Ifølge FDIH vil 81% av kundene forlate en nettbutikk uten tilstrekkelig produktinformasjon.  Med et Product Information Managemen (PIM) system har du en helhetlig oversikt over all produktinformasjonen til hvert av dine produkter. For deg som ansatt i bedriften er det kanskje nok å skille syklene kun med artikkelnummer og navn, fordi du allerede kjenner til produktene. Dette gjelder nødvendigvis ikke for kundene dine, og du må derfor vise kunden på en attraktivt visuell måte hvordan syklene dine er forskjellige og hvilke sykler som passer best til kundens preferanser. Det er nettopp dette et integrert PIM-system kan hjelpe til med. Her har vi samlet sammen 3 gode grunner til hvorfor du bør investere i et PIM-system.

  • Full kontroll over all produktinformasjon. Med et integrert PIM-system har du full kontroll på all informasjon du har om produktet. Du kan derfor sette opp så mange kriterier du vil i PIM-systemet ditt, og si at dette er attributter som må fylles ut før sykkelen kan lanseres i nettbutikken. På den måten kan hver avdeling fylle ut deres spesifikasjoner og alle kan enkelt gå inn å se på sykkelens egenskaper. Dette kan være så grunnleggende eller spesifikke attributter som du selv velger. Det kan være eksempelvis fargen på sykkelen, antall gir, merke, hvilken livsstil sykkelen passer for og hvor store hjul det er på sykkelen. Dette gir deg også et solid startpunkt for filtrering på nettbutikken din.

 

  • Benytt deg av produktrelasjoner. Ved å benytte deg av relasjoner til de forskjellige produktene i nettbutikken din kan du øke salget gjennom mersalg. I en fysisk butikk vil en selger alltid sørge for at kunden forlater butikken med det beste alternativet av produktet kunden trenger – samt de ekstra produktene som trengs for å ta det i bruk. En nettbutikk må fungere på samme måte og vil best mulig gjøre denne jobben enda bedre basert på den enorme mengden med produktinformasjon som er tilgjengelig. Når kunden har eksempelvis lagt en sykkel i sin handlekurv bør nettbutikken din komme opp med «relaterte produkter» og vise for eksempel en hjelm som passer fint til sykkelen og sykkellås som passer til sykkelen. Når kunden allerede har noe i handlekurven vil de være mer mottakelig for å kjøpe tilleggsprodukter som kan øke tilfredsheten av produktet.

 

  • Kunden i fokus. Med et integrert PIM-system mot nettbutikken din kan du gi kundene dine en helhetlig oversikt over all produktinformasjonen din, noe som både vil være til fordel for deg og kundene. Med konkurrentene bare et klikk unna er det absolutt nødvendig for deg å gi så mye produktinformasjon du kan til kundene dine, slik at de på en enkel og oversiktlig måte kan sammenlikne flere produkter og ta en kjøpsbeslutning basert på fakta. Dersom din nettbutikk er den som har mest relevant informasjon vil kundene sannsynligvis velge å kjøpe fra deg, ettersom de vil føle en viss tillit til din bedrift med så riktig informasjon tilgjengelig. Dette gjør at du kan utvide rekkevidden til nettbutikken din ved å tiltrekke deg nye kunder, samtidig som du beholder dine eksisterende kunder.

 

Et PIM-system passer for alle salgs bedrifter som selger produkter, enten du har en nisjebutikk eller kjede med butikker. Et integrert PIM-system kan spare bedriften din for mye tid, penger og ressurser ved at du automatiserer og forenkler arbeidsprosessene, samtidig som du enkelt kan øke omsetningene dine. Ved hjelp av bare noen få tastetrykk er all produktinformasjon tilgjengelig og du har full kontroll på hva som ligger på nettbutikken din. I tillegg kan du enkelt legge til nye produkter og fjerne gamle. All informasjon vil likevel bli lagret i PIM-systemet ditt, så dersom du ønsker å relansere et gammelt produkt kan dette gjør ved bare noen få klikk.