Tysse

Tilhengerprodusenten Tysse vil at selgerne er tett på forhandlerne, i stedet for at de er ordremotakere på hovedkontoret. Med netthandelsløsningen Dynamicweb levert av EG, bestiller forhandlerne selv det de trenger. Dermed kan selgerne bruke tiden på aktiv oppfølging av forhandlernettverket.

Utfordring

For noen få år siden oppdaterte Tysse deres Microsoft Dynamics AX-forretningssystemet, men e-handelsplattformen som fulgte med, var ikke optimal. Nettbutikken var ustabil, vanskelig å bruke og med et ikke-tidsriktig grensesnitt.

Den vanskelige nettportalen førte til et økende antall forhandlere ringte til Tysses hovedkontor for å legge inn en bestilling, noe som resulterte i mye manuell arbeid for selgerne. Situasjonen for forhandlerne og selgerne ble etter hvert uholdbar.

Derfor begynte jakten på en ny e-handelsløsning, og i 2017 landet valget på Dynamicweb med EG som partner. Den nye nettbutikken ble lansert i februar 2018.

Dynamicweb som løsning

Tysse sin B2B-portal er bygget med Dynamicweb All-In-One, - tett integrert med Dynamics AX. Deres forhandlere kan enkelt bestille nye tilhengere, vise tidligere bestillinger og fakturaer.

En av de kuleste funksjonene er muligheten til å kjøpe reservedeler basert på tilhengerens serienummer. Ved å skrive inn et serienummer, vil brukeren få en komplett produksjon-BOM fra AX, og muligheten til å kjøpe ønsket reservedel direkte fra BOM (Bill Of Material). På denne måten kan Tysse garantere riktige reservedeler hver gang! B2B-portalen har gitt Tysse's forhandlere et etterlengtet verktøy for å forenkle bestillingsprosessen med Tysse.

Resultater

Med e-handelsløsningen fra Dynamicweb utviklet av EG, kan forhandlerne nå legge inn bestillinger på egenhånd, noe som resulterer i mer tid for selgerene å bruke på å aktivt støtte forhandlere.

Resultatet av den nye e-handelsløsningen er allerede merkbar, selv om den nye e-handelsportalen bare er en måned gammel, kommer mer enn halvparten av alle bestillinger fra forhandlere nå gjennom nettbutikken i stedet for på telefonen. Tidligere kom bare 1/3 av alle bestillinger gjennom onlineportalen.

Gisle Låstad, Markedssjef i Tysse
"Vi har hatt en veldig god dialog med EG om å finne gode løsninger som er gjennomførbare. EG har ikke oversolgt noe, men heller gitt beskjed om hva som er mulig å løse og hva som ikke kan fikses"
- Gisle Låstad, Markedssjef i Tysse
Tysse
Kunde
Tysse
Lokasjon
Norway
Segmentet
B2B, Manufacturing, Dynamics AX
Nettsted
https://www.tysse.no/
Partner
EG Norway

Lignende tilfeller