Skanska

Skanska Maskin er et selskap som tilbyr utleie av maskiner og utstyr til byggeplasser. Skanska sitt sortiment består av maskiner og tjenester som hytter, konstruksjonsmaskiner, stillas, kraner, kraft og varme, sikkerhet- og støtteutstyr.

Utfordring

Skanska Maskin baserer seg på at kunden enten leier eller leaser maskiner og tjenester til prosjekter. Ettersom forskjellige byggeprosjekt varierer i tid og omfang, er det et komplekst regnestykke med priser til de forskjellige kundene. De trenger derfor et systemet som kan foreta automatiske beregninger i løpet av leieperioden. Kravet av integrasjon mellom de mange forskjellige systemene, gjør at løsningen blir svært kompleks.

Dynamicweb som løsning

Skanska Maskins nye B2B-løsning på Dynamicweb integreres med Microsofts Dynamics NAV 2017, Oracle Fusion og IBX business systems. Integrasjoner er i sanntid og ytelseskravene er høye. IBX håndterer priser og produktproblemer for det som er kjøpt i e-handelsportalen.

Softgear har gjenskapt den kompliserte prisstigen og rabattmatrisen som Skanska brukte tidligere gjennom sin integrasjon. Kunden spesifiserer hvor lenge de vil leie en maskin, så regner prismatrisen automatisk ut hva prisen for leieperioden blir.

Skanska Maskin sine brukere er autorisert mot deres AD (med single sign-on) for å bli logget inn i portalen (AD log inn). Vi speiler kundenspriser i vår database for å presentere riktig pris direkte ved forespørsel.

Det er den samme løsningen for interne som eksterne brukere, men med forskjellige rettigheter. Dynamicweb B2B løsning og integrasjon er hostet av Softgears sin egen sky.

Resultater

Ved å oppdatere virksomhetens digitale tilstedeværelse kan Skanska Maskin nå fokusere på effektiv kundebehandling og salg, samtidig som kjøpsprosessen forenkles for både Skanska Maskin og deres kunder. Totalt har dette gjort Skanska enda mer fremtidsrettet og gjort at selskapet fremstår som enklere og mer tilgjengelig ovenfor sine kunder.

Anette Fagerlind, Marketing Manager at Skanska Rental
"I vår nye digitale løsning håndteres nå ordrer for Skanskas egne byggeprosjekter, samt alle våre eksterne kunder. Løsningen støtter salgsprosessen og brukes både som en digital produktkatalog, kundeportal og integrerer mye av prosessen rundt Skanskas utleievirksomhet. I den måten vi bruker B2B-løsningen i dag, skaper vi en mer effektiv arbeidsform som vi ikke kan være uten og er en ekstremt viktig del av vår digitale reise i en ellers veldig konservativ bransje. "
- Anette Fagerlind, Marketing Manager at Skanska Rental
Skanska
Kunde
Skanska
Lokasjon
Sweden
Segmentet
B2B, CMS, Distribution, Dynamics NAV
Nettsted
maskinuthyrning.skanska.se/
Partner
Softgear

Lignende tilfeller