Skalerbare B2C nettbutikk og PIM-løsning for å optimalisere salgsprosesser

PLUS er en ledende dansk leverandør av utendørs gjerder, dører, hammock og hagemøbler. Produktene blir solgt på det danske konstruksjonsmarkedet, hos store møbelbutikker og på nett.

Utfordring

Bedriften hadde et ønske om å gå utenfor den allerede etablerte kommunikasjonen som var strengt fokusert på tekniske egenskaper, og i stedet fokusere på behovene til deres sluttbrukere.

Den nye siden fullfører nettopp dette målet: å støtte kunden gjennom hele kjøpsopplevelsen.

PLUS har tidligere vært svært avhengig av markedsføringen fra deres partnere. Nå har de en digital butikk hvor kundene kan finne inspirasjon og lage sine egne løsninger.

Dynamicweb som løsning

Betalingsfunksjon
Produktene og kjøpsflytene fungerer som en ekte e-handelsløsning, og kundene får to forskjellige valg for hvordan de vil fullføre bestillingen. Den ene muligheten er å skrive ut handlelisten og ta den med til en lokal butikk. Den andre muligheten er å legge alle produktene på handlelisten rett i en handlevogn hos en lokal PLUS partner. Da blir bestillingen fullført på partneres side og partneren håndterer alt fra transaksjonen til levering eller «klikk og hent».

PLUS drar fordeler av denne løsningen fordi alle produktene bærer merkevaren. Dette gjør at de unngår situasjoner hvor kundene kjøper bolter eller annet tilbehør som ikke er fra PLUS, i partnernes butikker. Dette betyr økt salg for PLUS, samt en høyere kundetilfredshet fordi kunden kjøper riktige deler og kvalitet for hele løsningen. I tillegg klarer PLUS å vedlikeholde den vennlige tonen med partnere, fordi de ikke blir forbigått i verdikjeden.

CMS
Dynamicweb var et naturlig valg for PLUS på grunn av det integrerte PIM-systemet og den brukervennlige back-end løsningen på All-in-One plattformen.

PIM
Dynamicwebs PIM-database håndterer alle produktdata og digitale eiendeler –eksempelvis bilder, bruksanvisninger og filmer – som er relatert til produktene. Systemet er brukervennlig og forenkler den interne arbeidsflyten for PLUS fordi redaktørene har god oversikt over hele produktkatalogen og kan håndtere produktene i PIM på egenhånd. Databasen har også fått positive tilbakemeldinger fra partnere, som nå enkelt kan finne frem til produktbeskrivelser, priser og bilder for deres egne kampanjer.

Filtrering og inspirasjon
Den nye, visuelt tiltalende nettsiden viser store bilder som inspirerer kundene med nye ideer for deres hager eller balkonger.

Kundene var raske til å ta i bruk de nye filtreringsvalgene. Produktene kan sorteres på størrelse, material, farge, produktserie eller utforske selv ved å velge «utendørs lek» eller «vedlikehold av gjerdet». Bredden av filtrene kan utvides eller forminskes hvis det er nødvendig.

Språkversjoner
Som første utkast kommer siden med en dansk og en tysk versjon. I tillegg er det også landingssider på norsk og svensk.

Resultater

Sidens performance er utrolig. Til tross for de mange, store bildene på siden gir Google Page Speed den 95/100.

Konverteringsraten for utsjekk er 0,68% og en partner rapporterer at mer enn 70% av kundene som blir videresendt til partnerens side ender med en bestilling.

Se hvordan PLUS har styrket deres bedrift med Dynamicweb.

Lars Højsgaard, CEO, PLUS
"Novicell har hevet vår digitale plattform til et nytt nivå og gitt oss verdifull strategisk hjelp for vår digitale transformasjon. Vi har hele tiden følt at vi var i gode hender, og vil fortsette med dette partnerskapet."
- Lars Højsgaard, CEO, PLUS
PLUS
Kunde
PLUS
Lokasjon
Denmark
Segmentet
B2C, PIM, Distribution
Nettsted
https://www.plus.dk/no
Partner
Novicell

Lignende tilfeller