Pagunette

Pagunette ble grunnlagt i 1960 og er nå en ledende nordisk leverandør av tekstiler til private hjem og offentlige fasiliteter.

Utfordring

Før de implementerte den nye netthandelsløsningen, hadde Pagunette ikke noe reelt e-handelstilbud, utenom et grunnleggende bestillingsskjema for å sende inn forespørsler og en produktkonfigurator som ble håndtert eksternt, noe som hindret Pagunette i å kontrollere ordreflyten og detaljer. Alle salgsprosesser ble håndtert manuelt av salgsteamet.

Pagunette startet sin digitale transformasjon i 2017 da de først implementerte Perfion for håndtering av produktdata. Digitalisering av tekstiler og gardiner viste seg å være en stor utfordring på grunn av kompleksiteten i materialene, dimensjonene og påføringsmetodene - som alle kan kombineres på mange forskjellige måter og med forskjellige forhold. På den tiden hadde Pagunette ingen produkttekster eller bilder, og alt ble håndtert manuelt.

Til slutt, i mars 2018, lanserte Pagunette en ny Dynamicweb B2B e-handelsløsning og la senere til en produktkonfigurator.

Dynamicweb som løsning

Den nye Pagunette netthandelsportalen er bygget på Dynamicweb All-in-One-plattformen og PIM-commerce, en nøkkelferdig netthandelsløsning med standard integrasjon til PIM og ERP, utviklet av Dynamicweb-partneren PicoPublish.

Netthandelen er tilgjengelig på 5 forskjellige språk og er rettet mot det internasjonale markedet. Omtrent 2.500 butikker har allerede tilgang til den nye netthandelsportalen. Alle produkter og produktinformasjon håndteres i Perfion og overføres automatisk gjennom integrasjonen til Dynamicweb netthandel. Alt nettstedinnhold, inkludert tekst, bilder, pristabeller og oversettelser, administreres i Dynamicweb.

Produktkonfiguratoren er en egen komponent som er lagt til i butikken, og som tilbyr en 7-trinns bestillingsprosess som gir forhandlere muligheten til å konfigurere de nøyaktige produktene de trenger. Alle bestillinger i netthandelen overvåkes i Dynamicweb CMS og sendes deretter til Visma ERP-system. Bestillingsnummeret som returneres til netthandelen brukes deretter som referansenummer. Den endelige ordren sendes direkte til produksjon uten kostbar manuell håndtering, og en detaljert ordrespesifikasjon eksporteres for lageret.

Pagunette har bare noen få produktkategorier, men mange produkter. For å redusere lastetider bruker Pagunette produktvarianter. For eksempel blir produkter i to forskjellige bredder og farger satt sammen til et produkt, men med forskjellige variantalternativer. Løsningen gjør produktvedlikehold enklere, siden de samme dataene brukes på flere produkter i Perfion. E-handelsløsningen inneholder også et kart for å finne forhandlere i nærheten som bruker informasjon som er lagret i Visma ERP-system.

Resultater

Siden implementeringen av den nye B2B netthandelen og produktkonfigurasjonsløsningen har Pagunette klart å få full kontroll over sin digitale virksomhet. Viktigst av alt har Pagunette oppnådd et stort konkurransefortrinn fordi ingen andre på markedet tilbyr en tilsvarende løsning. Det gjør at Pagunette kan skalere sin digitale tilstedeværelse og har allerede ført til en stor salgsøkning og nye produktserier.

Med produktkonfiguratoren er Pagunette i stand til å støtte sine forhandlere med en fleksibel løsning for bestilling av spesifikke produkter i tilpassede dimensjoner, materialer, oppheng osv. Konfiguratoren kan også brukes direkte hos forhandlere, der kundene kan få umiddelbar informasjon om tilgjengelige stoffer, designstiler, detaljer, suspensjoner og større åpenhet når det gjelder priser.

Michael Mosegaard, COO, Pagunette: "Vi kan enkelt utvide vår digitale tilstedeværelse og kontrollere vår synlighet, noe som har hjulpet oss til å bli en viktig informasjonskilde i våre kunders kjøpsopplevelse. Vår Dynamicweb-løsning gjør at nettstedet vårt kan bli et kundeforum for produkter kreativitet, fakta og enkel bestilling.

Vår nye e-handelsløsning forbedrer kundeopplevelsen betydelig, noe som gjør det lettere for både forhandlere og kunder å bla gjennom de 7.000 produktvariantene og finne relevant produktinformasjon.»
Michael Mosegaard, COO, Pagunette
"With our new solution, we have gained a new essential selling tool (product configurator) to support our digital strategy: A competitive solution, improved customer service and to transform Pagunette.dk into a one-stop shopping portal for textiles and curtains. "
- Michael Mosegaard, COO, Pagunette
Pagunette
Kunde
Pagunette
Besøksadresse
Danmark
Segmentet
B2B, PIM, Distribution, Visma
Nettsted
www.pagunette.dk
Partner
Picopublish ApS

Lignende tilfeller