Utfordring
Norsk Stål får inn mange bestillinger i måneden, og disse skjer som oftes via telefon eller e-post. Det betyr at noen på kontoret deres må sitte å manuelt skrive inn alle ordre inn i deres systemer for at bestillingen skal bli gjennomført. Dette ønsker Norsk Stål å effektivisere, fordi det resulterer i at ordreprosessen er langsom, det kan gjøre at det blir gjort flere feilbestillinger, og det er ugunstig å bruke så mange arbeidstimer på noe som kunne gått automatisk.
Dynamicweb som løsning
Løsningen er utviklet på Dynamicweb All-in-One plattformen, i samarbeid med vår partner Solteq. Denne løsningen er en splitter ny bestillingsportal, hvor både CMS, Markedsføring og PIM også er inkludert. Dette gjør at kundene får egne kontoer inne i løsningen hvor de selv kan bestille direkte fra systemet. Her får kundene også kundespesifikke priser og rabatter, som gjør det enklere for begge parter å beregne kostnader. I tillegg har kundene mulighet til å re-ordre den samme bestillingen ved et enkelt museklikk. Dette reduserer antall feilbestillinger som blir gjort, i tillegg til at mange tidskrevende prosesser nå har blitt eliminert.
En annen del av løsningen er PIM, CMS og Markedsføring. Med disse systemene kan Norsk Stål kjøre egne kampanjer for forskjellige kunder og berike produktene på sin nettside. Dette gjør at Norsk Stål får færre forespørsler om mer informasjon om produktene deres, da de enkelt kan gjøre det tilgjengelig på nett. I tillegg gjør PIM-systemet at Norsk Stål nå kan lage produktgrupper, som gjør det enklere å filtrere og gruppere alle produktene som blir solgt fra nettsiden deres. De kan også enklere legge til og arve produktinformasjon basert på produktgrupper. Noe som reduserer de manuelle prosessene betraktelig.
En annen del av løsningen er PIM, CMS og Markedsføring. Med disse systemene kan Norsk Stål kjøre egne kampanjer for forskjellige kunder og berike produktene på sin nettside. Dette gjør at Norsk Stål får færre forespørsler om mer informasjon om produktene deres, da de enkelt kan gjøre det tilgjengelig på nett. I tillegg gjør PIM-systemet at Norsk Stål nå kan lage produktgrupper, som gjør det enklere å filtrere og gruppere alle produktene som blir solgt fra nettsiden deres. De kan også enklere legge til og arve produktinformasjon basert på produktgrupper. Noe som reduserer de manuelle prosessene betraktelig.
Resultater
Den nye nettsiden til Norsk Stål har eliminert tidligere tidkrevende arbeidsprosesser som måtte gjennomføres manuelt. Dette betyr en mer effektiv arbeidsflyt både for Norsk Stål, men også for deres kunder, som nå slipper å sende mail eller ringe for å gjennomføre en bestilling.