Nic. Christiansen Import A/S

Økt lojalitet blant bilforhandlere på grunn av et nytt og effektivt kjøpssystem.

Utfordring

Nic. Christiansen Import A/S er et danskeid selskap som startet i 1967 med import av biler til danske bilforhandlere. I dag importerer gruppen Hyundai, Honda, SsangYong, Land Rover og Jaguar til Danmark, Norge, Sverige, Finland og de baltiske statene.

Nic. Christiansen importerer biler og letter bestillingssystemet til bilene. I løpet av årene har de sett en nedgang i interessen fra nye bilforhandlere. De mistenker at denne nedgangen skyldes et utdatert ordresystem og prosedyrer for ordreflyt. Ordreflyten var vanskelig å navigere rundt og dekket ikke lenger kundenes behov. Som et resultat begynte flere potensielle kunder å selge andre bilmerker.

På toppen av det var det ikke alltid de eldste bilene i forhandlerens butikk som ble solgt først. En utfordring som betydde at det var vanskelig for både Nic. Christiansen og de enkelte bilforhandlerne å nå sine salgsmål.

Følgelig ble det fra starten av prosjektet satt opp en strategi for å støtte Nic. Christiansens visjon om å være bilforhandlerens foretrukne partner.

Dynamicweb som løsning

Med Dynamicweb var det mulig å lage mange effektive og nye løsninger som:

• En skreddersydd selvbetjeningsportal som omfatter hele deres salgssystem
• Et dashbord med oversikt over alt fra salgstall og salgsmål til hvilke biler forhandlerne har på lager og hvilke modeller de trenger å bestille
• Å konfigurere bestilte biler direkte til sluttkunden - dette var banebrytende slik at alle forhandlere kan søke i andre bilforhandlers lagre for å optimalisere salgsprosessen i henhold til First-in-First out-prinsippet
• Bilforhandlere kan følge bilene fra de bestiller hos Nic. Christiansen for levering samt se nåværende og tidligere bestillinger og fakturaer
• En portal som lar Hyundai-forhandlere holde kundene sine informert om alt fra en bestilt bil ble satt i produksjon til den ble sendt og levert
• Optimalisering av interne arbeidsflyter ved å fjerne manuelt arbeid og automatisere prosesser

Resultater

Prosjektet fokuserte spesielt på Hyundai bilforhandlere og endte i et nytt brukervennlig bestillingssystem som gjør det enkelt å både bestille og konfigurere biler direkte til sluttkunden.

Systemet er utformet på en slik måte at en bilforhandler både gjennomgår konfiguratoren og søker etter matchende biler på lager hos andre Hyundai-forhandlere. Dette gjør at Hyundai-forhandlerne kan selge bilene i henhold til FIFO-prinsippet (først inn, først ut).

Den nye portalen tillater også Hyundai-forhandlere å holde kundene sine informert om alt fra bilen ble satt i produksjon til den ble sendt og levert.

Et dashbord gir de enkelte forhandlerne en oversikt over alt fra salgstall og mål til hvilke biler de har på lager og hvilke modeller de trenger å bestille.
Kent Andersen, Koncern IT-chef/Group IT Manager Nic Christiansen Import A/S Client Nic Christiansen Import A/S Location Denmark Segment B2B, Retail, Dynamics AX Website www.nc.dk/ Partner Smartpage
"We have appreciated Smartpage's very professional and serious approach in which they have run the entire development process. The project management has been very professional and they have been open and honest in relation to resources and deadlines. So, what was agreed upon was kept. In addition, they were knowledgeable about our business and our needs. With regard to functionality, Smartpage has worked closely with our AX supplier, which was important in connection with the user interface. In short, Smartpage has acted professionally and has been an important sparring partner in both the business and the solution"
- Kent Andersen, Koncern IT-chef/Group IT Manager Nic Christiansen Import A/S Client Nic Christiansen Import A/S Location Denmark Segment B2B, Retail, Dynamics AX Website www.nc.dk/ Partner Smartpage
Nic. Chirstiansen Import A/S
Kunde
Nic. Chirstiansen Import A/S
Besøksadresse
Danmark
Segmentet
B2B, Retail, Dynamics AX
Nettsted
www.nc.dk
Partner
Smartpage

Lignende tilfeller