Merrild Lavazza

Merrild Lavazza Danmark ApS er et kaffeselskap med to store merkevarer i Danmark: Merrild og Lavazza. Selskapets produktspekter inkluderer kaffe, kakao, te, melkepulver, sukkertøy, POS materiale og en rekke profesjonelle kaffemaskiner til kontorer, kantiner, hoteller, kafeer og restauranter.

Utfordring

Selskapet Merrild Lavazza har omtrent 130 produkter i dagens produktportefølje. Produktinformasjonen som kreves er dog veldig omfattende. Hver type kaffe kreves informasjon om type bønner, grad av steking, sliping, aroma, smaksbeskrivelse, sertifiseringer osv. Det er enda mer data som trengs når det gjelder kakao og pulvermelk. Samtidig krever også de mange kaffemaskinene individuell produktinformasjon.

Tidligere har Merrild Lavazza lagret produktinformasjonen i brosjyrer, PowerPoint presentasjoner, PDF filer og ERP systemet deres, men mange forskjellige datatyper gjorde det vanskelig å finne de siste oppdateringene. Merrild Lavazza sine ansatte brukte mye tid på å samle produktinformasjon, men ingen hadde den fullstendige oversikten.

Dynamicweb som løsning

Når Merrild Lavazza planla den nye nettsiden, basert på Dynamicweb sin løsning, ble det bestemt at man skulle ha full kontroll over produktinformasjon med et PIM system. Integrasjonen mellom Perfion PIM, Dynamicweb og ERP systemet (Microsoft XAL) sikrer at produktdata nå kan bli vedlikeholdt kun et sted: Perfion (PIM).

Når man skal lage et nytt produkt i Perfion er alle nødvendige felter definert på forhånd. Dette betyr at Merrild Lavazza har full oversikt over produktinformasjonen som trengs før et produkt er helt klart for visning på nettsiden. De ansatte kan da fylle ut den manglende informasjonen.

Produktinformasjon av utgåtte produkter er lagret hos Perfion også, noe som betyr at disse produktene kan bli vist på nettsiden igjen med en gang, dersom det skulle bli nødvendig. I tillegg kan sesongprodukter bli vist og fjernet på kort tid. All produktinformasjon er samlet i Perfion og ingenting forsvinner.

Resultater

I dag leverer Perfoin all data matserveringsavdelingen hos Merrild Lavazza trenger. I fremtiden vil en salgshåndbok, prislister, produktbrosjyrer og en nettbutikk basert på Dynamicweb-plattformen trekke produktinformasjon direkte fra Perfion også.

Det første nye prosjektet er å gi salgsavdelingen evnen til å hente ut produktinformasjon direkte fra Perfion via en brukermal. Med denne malen kan selgere samle all den nødvendige dataen kjapt og derfor redusere tid og kostnader. Tiden som spares kan brukes hos kunden isteden.

Merrild Lavazza skal skifte til et nytt ERP system som er basert på SAP. Dette vil fungere veldig fint, da både Dynamicweb og Perfion fungerer 100% med SAP.
Merrild Lavazza
Kunde
Merrild Lavazza
Lokasjon
Danmark
Segmentet
B2B, PIM, Distribution, Dynamics AX
Nettsted
www.merrild.dk
Partner
Picopublish ApS

Lignende tilfeller