Lindab

Lindab er en internasjonal bedrift som utvikler, produserer, markedsfører og distribuerer produkter og løsninger hovedsakelig av stål for å forenkle byggearbeid og forbedre miljøet innendørs. Bedriften har tre hovedområder: ventilasjon, bygningskomponenter og konstruksjonssystemer.

Utfordring

Kundeservice er et viktig nøkkelord for Lindabs ambisjoner med den nye B2B nettbutikken sin. Når den danske avdelingen til Lindab byttet til Dynamics AX, som deres nye ERP system ville de også ha en ny og oppdatert nettbutikk. Nettbutikken skulle støtte kundene deres ved å tilby selvbetjening og utnytte fordelene med en integrert løsning med Dynamics AX. Et av kriteriene for Lindab var å velge en løsning som allerede kunne integreres med Dynamics AX.

Dynamicweb som løsning

Nå slipper Lindab tekniske feil og unngår klager. Kunder kan nå legge inn sine egne bestillinger fordi nettbutikken er integrert med Dynamics AX. Hvis kunden bestiller på forskjellige prosjekter, er det nå mulig å navngi hver bestilling med prosjektnavnet. Når kjøpsprosessen er ferdig, er det mulig å laste ned alle relevante papirer og levere alle dokumenter i en fil til entreprenøren.

Integrasjonen mellom tegneprogrammet AutoCAD og programvaren i nettbutikken gjør det mulig for kundene å laste opp sine tegninger, få en oversikt over materialer og overføre denne listen direkte som en bestilling. Nettbutikken er også tilgjengelig på mobile enheter, i tillegg finnes den på svensk og dansk språk. Dette åpner for mange nye forretningsmuligheter for Lindab. Erik Areskog (Manager of Integration & BI Services Group, Lindab Sverige) mener at mobiltelefoner revolusjonerer markedet:

«Vi er i bygg og anleggsbransjen, noe som betyr at kundene må kunne nå oss når det trengs. Det er nå mulig å bestille via mobilen fra vår katalog med 16.000 produkter og få det levert samme dag. Det er også mulig å se bilder av produktene og lese bruksanvisninger, samt andre dokumentasjoner om produktet.»

Resultater

Fordelene med en slik løsning er mange for kundene, men også for Lindab. Den tydeligste fordelen for Lindab er administrering. Å håndtere en bestilling over telefonen, faks eller epost krever mye tid. En bestilling fra nettbutikken tar omtrent halvparten av tiden som en tradisjonell bestilling tar. Dette gjør at Lindab sparer mye tid og penger over årene.

Tid- og kostnadssparingen skjer delvis fordi kundene nå selv legger inn bestillingen i nettbutikken, og delvis på grunn av integrasjonen med Dynamics AX. Kundene er tilfredse og kostnader har blitt redusert. Dette prosjektet var originalt kun en pilot, men har nå blitt oppgradert til en helhetlig løsning og vil bli lansert i hele bedriften, inkludert deres 35 underleverandører i 31 land.
Erik Areskog, Manager of Integration & BI Services Group, Lindab, Sweden
"Vi valgte en kombinasjon av Dynamics AX og Dynamicweb fordi det er brukervennlig. Vår Dynamicweb partner har deltatt i utviklingen av en unik produktkonfigurasjon som gjør det mulig for å kunder å designe deres egne produkter eller kombinere forskjellige komponenter og se den totale prisen med en gang. Det er veldig dynamisk og vi har mottatt mange positive tilbakemeldinger, da vi kan tilby kundene noe de ikke kan få andre steder. "
- Erik Areskog, Manager of Integration & BI Services Group, Lindab, Sweden
Lindab
Kunde
Lindab
Lokasjon
Danmark
Segmentet
B2B, Manufacturing, Dynamics AX
Nettsted
eshop.lindab.com
Partner
Columbus It Partner A/S

Lignende tilfeller