Kjær & Sommerfeldt

Kjær & Sommerfeldt er Royal Court og Københavns eldste vinforhandler med 45 leverandører fra hele verden.

Utfordring

Markedet for å selge vin og brennevin til hoteller, caféer og restauranter er veldig konkurransedrevet og mange leverandører konkurrerer om markedsandeler og nye kunder. Hovedutfordringen for Kjær & Sommerfeldt var å vedlikeholde eksisterende kunder samtidig som de skulle tiltrekke seg nye.

Dette resulterte i en klar visjon for Kjær & Sommerfeldt: optimal bruk av nye digitale verktøy for å tilby en enestående kundeopplevelse.

For å virkeliggjøre deres visjon ville Kjær & Sommerfeldt erstatte deres gamle nettbutikk med en helt ny B2B selvbetjeningsportal som klarte å samarbeide med den nylige lanserte B2C plattformen deres. Den nye løsningen skulle hjelpe både deres B2B kunder å selge Kjær & Sommerfeldt sine viner, men også det interne salgsteamet. I tillegg skulle løsningen være med på å redusere tid og ressurser for å effektivisere arbeidsflyten.

Kjær & Sommerfeldt visste også at deres kunder til tider ikke klarte å holde seg oppdatert med vinutvalget, og den nye B2B løsningen skulle også hjelpe til med dette.

Dynamicweb som løsning

Kjær & Sommerfeldt sin nye Dynamicweb B2B nettbutikk er integrert med Dynamics NAV og PIM. Ikke bare har de klart å optimalisere interne salgsprosesser, men de har også økt antallet transaksjoner. På samme måte som i B2C nettbutikken er alle produktene laget i PIM, noe som betyr at utgåtte varer automatisk blir erstattet med nye varer, både nettbutikken og kundenes ordrehistorikk.

Den nye B2B portalen gir kundene tilgang til fakturaer, kreditnotaer, tidligere ordre, osv. Dette gjør det enklere for kundene å bestille det samme på nytt, endre bestillingslistene og vedlikeholde deres konto.

Løsningen er ikke bare til hjelp for kundene, men det er også et viktig salgsverktøy for Kjær & Sommerfeldt sitt eget salgsteam. De kan bruke portalen til å behandle ordre, laste ned prislister, jobbe med leads og mye mer.

For å hjelpe kundene og spesielt servitørene å vite om de nye vinene og deres årganger har Kjær & Sommerfeldt lagt til en e-læringsmodell. Basert på ordrelistene kan kundene nå få tilgang til et spørreskjema basert på de spesifikke vinene for å hjelpe ansatte med informasjon og trening. Spørreskjemaet blir videresendt til de ansatte og alle svar blir sendt tilbake til ledelsen for gjennomgang. Kunder kan nå også lage sine egne vinlister og smaksskjemaer for å bidra til å generer mer salg.

Med en produktrekke på over 5,000 viner trengte Kjær & Sommerfeldt en effektiv og brukervennlig løsning for å hjelpe til med å håndtere og navigere produkter og data. Kunder kan nå søke ved å bruke et utvidet automatisk ordforslag-søk eller de kan søke i kategorier med detaljerte filtre.

Det nye designet gir synergien mellom de to plattformene til Kjær & Sommerfeldt og det moderne og eksklusive designet øker både brukeropplevelsen og kvaliteten på sidene.

Resultater

Siden lanseringen av den nye B2B nettbutikken, som er bygget på Dynamicweb sin All-in-One plattform, har Kjær & Sommerfeldt klar å sikre seg verdifulle konkurransefortrinn i markedet. Antallet daglige transaksjoner har økt, og de nye salg- og selvbetjenings-verktøyene har gjort at de nå beholder kundene sine lenge.

Internt har den nye B2B portal forbedre den daglige arbeidsflyten ved å automatisere prosesser som tidligere var manuelle. Dette gjør at Kjær & Sommerfeldt nå kan håndtere flere ordrer på kortere tid og med færre ressurser.

Integrasjonen med PIM har gjort det enklere og mye raskere for Kjær & Sommerfeldt å vedlikeholde vinlister og kampanjer. NAV integrasjonen sikrer live priser og kundespesifikke rabatter. Med alt dette kombinert har den nye løsningen forbedret den digitale tilstedeværelsen til Kjær & Sommerfeldt.
Kjær & Sommerfeldt
Kunde
Kjær & Sommerfeldt
Lokasjon
Danmark
Segmentet
B2B, Marketing, PIM, Distribution, Dynamics NAV
Nettsted
www.kjaersommerfeldt.dk/
Partner
Smartpage

Lignende tilfeller