Illums Bolighus

En superladet B2C netthandel med tusenvis av produkter og uendelig trafikkapasitet

Utfordring


Vi lever i en verden med en stadig økende tilstedeværelse på nettet, og vi forventer rask tilgang til produkter på nettet uten å miste verdifull tid i vårt daglige liv. For Illums Bolighus viste det seg å være en utfordring i løpet av deres populære "shoppingkvelder", noe som ga tapte inntekter da de ikke klarte å leve opp til disse forventningene og gi kundene rask tilgang til produkter.



Illums Bolighus ble opprinnelig grunnlagt i 1925 under navnet BO. Mannen bak BO var den danske gründeren Kaj Dessau, som hadde en sterk sans for estetikk så vel som en teft for forretninger. I samarbeid med sin kunstneriske konsulent Brita Drewsen skapte han et konsept som aldri hadde blitt sett før: en butikk med innredet og møblert interiør, der tekstiler, avtaler og møbler interagerte som kunst. Den eksepsjonelle framsynet som ble vist av både Drewsen og Dessau, samt deres upåklagelige sans for stil og kvalitet, spilte en viktig rolle i den internasjonale anerkjennelsen som lenge ble gitt til dansk interiørdesign.

Etter at butikken ble kjøpt i 1941 av familiene Illum, Berg og Trock-Jansen, som også eide varehuset A.C. Illum A/S, ble den omdøpt til Illums Bolighus A/S. I dag eies Illums Bolighus av en dansk investeringskonsern ledet av administrerende direktør Henrik Ypkendanz. Siden han ble ansatt i den stillingen i 2001, har butikken hatt en positiv utvikling i kundevurderinger og økt lønnsomhet. Illums Bolighus har nå butikker i Norge, Sverige og Tyskland.

Illums Bolighus hadde behov for å håndtere mye trafikk på veldig kort tid. De har et konsept kalt “shoppingkvelder” for sine Loyalty Club-medlemmer. 3 til 4 ganger i året kan deres nr. 1 kunder bruke poeng for å handle gode tilbud, men bare for en dag. I løpet av disse shoppingnettene var trafikken enorm på nettstedet deres, noe som resulterte i at serverne deres krasjet.

I Illums Bolighus’ gamle Dynamicweb-løsning trengte de å implementere et køsystem for å håndtere all trafikken. Dette var ikke en optimal løsning og hadde en negativ innvirkning på omsetningen.

Dynamicweb som løsning

Med Dynamicweb laget NORRIQ en svært skalerbar løsning ved å bruke Cloudflare Caching, som gjorde shoppingopplevelsen raskere og produktene mer tilgjengelige for kundene som besøker Illums Bolighus. Ved å bruke Caching lagrer systemet kopier av filer i en cache eller midlertidig lagringsplass, noe som gjør det raskere å få tilgang til dem for hver kunde som besøker nettstedet. Illums Bolighus håndterer hele transaksjonen gjennom Dynamicweb Netthandel.

Resultater

Illums Bolighus har nå muligheten til å møte kundenes forventninger, og håndtere den økte trafikken i løpet av handlekvelder, mye raskere og mer effektivt ved å ha et forhåndslastet nettsted. Illums Bolighus er nå raskere enn noen av Nordens største e-handelsløsninger.
Illums Bolighus
Kunde
Illums Bolighus
Lokasjon
Danmark, Norge, Sverige og Tyskland
Segmentet
B2C, Retail, Dynamics NAV
Nettsted
https://www.illumsbolighus.no/
Partner
NORRIQ A/S

Lignende tilfeller